שאל את הרב

פירוש המילים בתפילה - קונה הכל

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 20/12/02 10:31 טו בטבת התשסג

שאלה

שלום כבוד הרב!

ברצוני לבקש עזרה בהבנת דברי הרשב"א על המילים "קונה הכל" בברכת אבות בתפילת שמונה עשרה.

המקור: שו"ת הרשב"א חלק ה סימן קטו

בהתחלה מדבר על אמונת ישראל מול אמונת הפילוספים שלדעתם (הרשב"א מביא שתי דעות) סוברים שאין מגמה, שאין תעודה לבריאה.(עולם קדמון...) אך אני לא מבין הסבר הקשר לקונה הכל - איך מתקשרים שני הפירושים(קן, קנין), אחד מוסיף על השני או משלים או שונים לגמרי. בעצם מה הסבר הדברים?

תודה

תשובה

בס"ד

[קן] כמו המילה מקום. שהקב"ה מקומו של עולם. ומטרת המילים הללו להקנת לנו תפיסה רחבה המלמדת שלא העולם הוא הבסיס להויה ובו אנחנו ממקמים את אלוקים. לפי הגודל וההשגות שלי. אלא שאלוקים הוא ההויה ובתוכו יש מקום לעולמות כולם. כל הגודל של היקום הנגלה כעת [15 מליארד שנות אור) הוא משהו בהויה האלוקית. שהרי הדם לפני שנה חשב שהיקום הוא רק 9 מליארד שנת אור והיו השגתינו התרחבה ובשנה הבאה נחשוב שגודל היקום הוא וכו' וכל מה שנשיג הוא חלקיק מהמציאות האמיתית. בכל אופן כל זה מוצא את מקומו בהויה האלוקית ולא להפך.

[קנין] שהקב"ה פועל בהויה. כל הזמן הוא קונה אותה. דהיינו ממשיך אותה אליו. שהרי הקונה חפץ משייך אותו אליו. והקב"ה קונה הכל משייך את העולם המרוחק להיוה האלוקית.

[שני הפירושים] כמובן משלימים. בהויה האלוקית הוא מקומו של עולם וזה פירוש שם הויה. בראיה האנושית אלוקים קונה לאט לאט את מלכותו בעולם. לאט לאט העולם משליך את אלילי כספו וזהבו ומתחיל להבין את המציאות האלוקית באופן יותר קרוב אל האמת. "ביום ההוא יהיה ה' אחד ושמו אחד". וזה פירוש שם אדנות.

כתבות נוספות