שאל את הרב

עוגיות מצה עשירה-דחוף!!

חדשות כיפה הרב שמואל זעפרני 17/04/03 17:37 טו בניסן התשסג

שאלה

מה המחלוקת לענין עוגיות מצה עשירה? הזהירו אותי שהם חמץ גמור ומה לגבי מצות ביצים ומצות עשירות שאינם עוגיות מה דינם? אגב אני ספרדי

תשובה

מיכאל שלום,
מצה עשירה
מהדין מותר לאכול מצה עשירה. וכמו שכתב בשולחן ערוך (תסב סעיף א) "מי פירות בלא מים אין מחמיצין כלל. ומותר לאכול בפסח מצה שנלושה במי פירות אפילו שהתה כל היום, אבל אין יוצא בה ידי חובתו".
אמנם צריך להזהר מאוד ממים כיון ש"מי פירות עם מים ממהרים להחמיץ יותר משאר עיסה הילכך אין ללוש בהם; ואם לש בהם, יאפה מיד".
והרמ"א אסר בכל מקרה אפילו בלא מים וכמו שכתב שם: "ובמדינות אלו אין נוהגין ללוש במי פירות, ואפילו לקטף המצות אין נוהגין רק לאחר אפייתן בעודן חמין, ואין לשנות אם לא בשעת הדחק לצרכי חולה או זקן הצריך לזה".
בימינו גם הספרדים הנוהגים כדעת מרן צריכים לחשוש ל"מצה עשירה" מהמפעלים העושים כן כיון שאי אפשר להשגיח במפעלים שלא תבוא טיפת מים על העיסה של קמח ומי הפירות ואז הם "ממהרים להחמיץ" (ועיין כה"ח שם ס"ק מא). וכמו כן היום מוסיפים ליין מים, או אלכוהול ושמרים וחומר משמר וסוכר וכד'. ועל זה לא התירו חכמים לאפות עם קמח ואין לו דין מי פירות (הרב בעל פקודת אלעזר סימן תסב, א).
והיה רב גדול בירושלים שאסר לשים בימינו מיץ תפוחי זהב בקמח למצות. וכשאמרו לו הרי זה מי פירות, השיב להם שהתפוזים שלנו אינם אותם מי פירות של חז"ל וכן כל דבר חמוץ.
ולכן אם כתוב על האריזה "קמח למצה" אסור לאוכלו גם בערב פסח כדי לא לסייע בידי עוברי עבירה. אך אם כתוב "קמח מצה" אפשר לסמוך על הרב המכשיר.
בברכה וכל טוב
שמואל זעפרני



כתבות נוספות