שאל את הרב

מה פירוש ללמוד אמונה?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 06/01/03 00:12 ג בשבט התשסג

שאלה

מה המשמעות של "ללמוד אמונה" ? (רעיונית ומעשית)

תודה

תשובה

שלום וברכה!
לצורך התשובה צריכים אנו להבין מהי אמונה. אמונה היא נקודת הקשר בינינו ובין הקב"ה. אמונה היא מלשון אמון, כמו "כאשר ישא האומן את היונק", כמו תינוק האמון ותלוי על האומן המחזיק אותו, כן אנו אמונים ותלויים ומקושרים בקב"ה. אנו האמונים, הקב"ה האומן ועצם הקשר קרוי "אמונה". הקשר הזה הוא עמוק ופנימי. אנו בנשמותנו קשורים לקב"ה. הקשר הזה הוא כל החיים שלנו, כי הדבקות בה' היא כל חיינו והאמונה היא היא הדבקות והקשר לה'. אנו נבראנו מקושרים בה', כך נולדנו, לכך נוצרנו. צריכים אנו בכל חיינו לבטא את הקשר הזה. זהו מטרת המצוות כולם. "כל מצוותך אמונה" אומר דוד המלך. כלומר כל המצוות הם הנחייות איך אנו מכוונים את כל פרטי חיינו שיהיו מקודשים בקדושה אלוקית, שיהיו קשורים לשם ד'. המצוות נוגעות בכל תחומי החיים ומכוונים אותם שיהיו מוארים באור אלוקי. "בכל דרכיך דעהו", בכל דרכיך תהיה יודע ומקושר לשם ה'. זוהי מטרת לימוד האמונה. בלימוד האמונה אנו לומדים על הקשר שלנו לה'. אנו לומדים עלינו, על מה שאנו מבפנים, על מטרתנו בעולם, על הדרכים בהם הקב"ה מתגלה בעולם ודרכם אנו מתקשרים עמו, על התורה שהיא היסוד המרכזי לקשר שלנו לה'. בקיצור, כל לימוד האמונה סובב סביב הבנת ופיתוח הקשר שלנו לה'. להבין את עצם הקשר, את עצמנו ואת דרכי הגילוי של ה' בעולם, ומתוך כך להבין את כל פרטי חיינו, איך בהם ודרכם אנו מוצאים את הקשר לה' ואיך אנו מגיעים למילוי ייעודנו השלם שהוא חיבור עצום ונפלא בינינו ובין הקב"ה בארץ חיינו.
למעשה, לימוד האמונה סובב ומקיף את הכל, את כל העולם והברואים, את כל מאורעות ההסטוריה, את ישראל והאומות, את היחיד והציבור, את הגשמיות ואת הרוחניות על כך רובדיה האין סופיים. את הכל הכל הכל.

באופן מעשי, כל ספרי המחשבה שנכתבו בכל הדורות, החל [ כמובן מהתנ"ך!] במדרשים, ובספרי הראשונים, כספרי הרמב"ם והכוזרי ועוד, והמשך בספרי המהר"ל והרמח"ל, ואח"כ בספרי החסידות והמוסר, ובהמשך בכתבי הרב קוק ותלמדיו ותלמידי תלמידיו. ועוד אין ספור שאי אפשר לכתוב את כולם ורק ציינתי ראשי פרקים.
באופן מעשי הכי חשוב למצא ספר שמתאים לך: מבחינת הרמה, שנכתב בסגנון ובנושאים הנוגעים ללבך. קשה לתת הנחיה כשלא זכיתי לשמוע כלל פרטים עליך\עלייך, ובכל אופן, אפשר לנסות, כלומר לפתוח ספר, ללמוד קצת ממנו, אם הוא אהוב, מה טוב. ואם לא, אז עד שיגיע זמנו להיות אהוב, אפשר לנסות ספר אחר. וכך לצעוד באהבה אל עבר העמקת הקשר האדיר והעמוק בינינו ובין הקב"ה, קשר של אהבה אדירה, של ידידות ונעימות, של עונג ושל יראת רוממות, קשר שמתפתח מתוך הלימוד וההעמקה, כי "דבר ידוע וברור שאין אהבת הקב"ה נקשרת בלבו של אדם עד שישגה בה תמיד כראוי ויעזוב כל מה שבעולם חוץ ממנה כמו שצוה ואמר בכל לבבך ובכל נפשך אינו אוהב הקב"ה אלא בדעת שידעהו ועל פי הדעה תהיה האהבה אם מעט מעט ואם הרבה הרבה לפיכך צריך האדם ליחד עצמו להבין ולהשכיל בחכמות ותבונות המודיעים לו את קונו כפי כח שיש באדם להבין ולהשיג". בע"ה שניזכה!

בברכה רבה, ובייחול גדול להצלחה
ראובן, חברים מקשיבים

כתבות נוספות