שאל את הרב

לעבוד את ה' בשמחה,להתגבר על פיתויים ועוד

חדשות כיפה חברים מקשיבים 02/01/03 20:42 כח בטבת התשסג

שאלה

לפני כמה זמן כתבתי לכם שאלה תחת השם "מחפשת דרכים להתחזק בסביבה שלילית", ורציתי לדעת עוד: איך אוכל לעבוד את ה' מתוך שמחה? איך להתפלל בכוונה שלמה ומתוך רצון אמיתי? כיצד אוכל להתגבר על הפיתוים שבסביבתי (תוכניות טלוויזיה לא צנועות, שירים בעלי תוכן שלילי)? אגב אני בת 13 ולומדת באולפנא (וכאן הבעיה הקשה. מדי יום באולפנא יש בנות שמדברות על מושגים בעלי תוכן שלילי)

קרן.

תשובה

שלום קרן!
שאלות נפלאות שאלת, עבודת ה' בשמחה ותפילה מתוך כוונה זה ממש גן עדן עלי אדמות. צריכים אנו בכל ליבנו להתפלל לה' שיזכה אותנו להגיע למדרגות הללו.
ראי, ישנו מכנה משותף אחד לשני הרצונות שלך - הן על מנת לעבוד את ה' בשמחה והן על מנת להתפלל מתוך רצון אמיתי, צריכים אנו להזדהות. בעבודת ה' צריכים אנו להזדהות איתה, לרצות אותה מתוכנו. כי רק כשאנו רוצים בדבר מעצמנו אנו שמחים בו. מצד האמת, עבודת ה' היא הדבר הכי מתאים לנו. אנו בנים של מלך, יש לנו אצילות פנימית בתוכנו, נשמה קדושה ואצילה, הרצונות שלה מזוהים עם הרצונות של הקב"ה. הוא והיא רוצים אותו דבר. ככל שאנו יותר ויותר נבין את הקדושה שבנו, את הטהרה שיש בתוכנו, כך יותר ויותר נשתייך לאותם רצונות עמוקים שיש בתוכנו, בנשמתנו, וכך נוכל לשמוח בעבודת ה'. כי היא תהייה רצוייה, מכל הלב.
לשם כך צריכים אנו ללמוד. ללמוד להכיר את הקדושה שבתוכנו, את מעלת עם ישראל, את האהבה האדירה שה' אוהב אותנו. מתוך לימוד והבנה באים לרצות ולהזדהות. קרן, זהו כלל חשוב מאוד – "הרצון הולך אחר השכל" [ר' צדוק הכהן מלובלין]. כלומר, הרצונות שלנו, מושפעים מההבנה שלנו. לצורך הבנת העניין נקח דוגמא: אם אני רוצה למכור למשהו איזשהו חפץ טוב, אני צריך לעורר לו את הרצון לקנות. כי רק אם הוא ירצה הוא יקנה. ומה אני עושה בשביל זה? – אני מסביר לו בשכל ובהגיון מדוע טוב וכדאי לקנות את החפץ הזה. כך, מתוך שהוא הבין בשכלו מדוע כדאי לו לקנות את החפץ, התעורר רצונו והוא קנה אותו. זהו הכלל - ההזדהות שלנו עם הרצונות המובעים מתפילה, ועם עבודת ה' בכלל תבא בעיקר באמצעות הלימוד.
על כן כדאי לך לחפש אחר ספרי אמונה שמושכים את ליבך. תתייעצי בעניין עם רב שמכיר אותך ויודע להתאים לך ספר, אולי באולפנא תוכלי להתייעץ עם רב או מורה. אפשר גם שתפני אלינו בשאלה אם תרצי ונשתדל לייעץ בעניין בע"ה.
בנוסף לזאת, בעניין התפילה, מלבד הלימוד על הדברים שאנו מבקשים בתפילה, ישנן דרכים בהם אנו מתרוממים יותר ויותר לרצות את הבקשות שאנו מבקשים בתפילה ומתוך כך להתפלל יותר מעומק הלב. יסוד חשוב מאוד בעניין הוא החסד והאכפתיות. צריכים אנו להיות אכפתיים כלפי אחרים, כלפי העם היקר שלנו שנמצא במצב קשה מבחינה בטחונית, כלכלית וגם רוחנית. להיות אכפתיים לסבלם של אחרים, לרחם על הבריות, לשים לב לצערם. כך מתחזק אצלנו הרצון שיהיה להם טוב. וממילא כך מתחזקת אצלנו התפילה למענם. כי הצלחת התפילה היא תמיד כשאנו מרגישים חסרון, שחסר לנו משהו, ומתוך כך אנו נתלים בכל לבנו במי שיכול לתת לנו הכל, הוא אבינו שבשמים. אם האדם לא מרגיש ששום דבר לא חסר לו [ולצערנו חסר הרבה לעם ישראל: בהמ"ק חרב, מיום ליום יש יותר יתומים ואלמנות. אין גשם מספיק וחקלאים פושטים רגל וכו' [לא באתי לומר ח"ו שהמצב שחור וגרוע, ושצריכים להיות בעצבות. חס וחלילה! להיפך. המצב מעולה, חזרנו לארצנו, אנו מתקדמים לקראת הגאולה. אלא שעדיין חסרים דברים ויש קשיים וזה כואב. אך אין זה סותר אחד את השני. אני יודע ומרגיש ששורות קצרות אלו לא מספיקים להכיל נושא כל כך גדול, אך הואיל ואין זה נושאנו לא נוכל להאריך בכך הרבה]].
נקודה נוספת, שאולי היא הכי יסודית, אך אף על פי כן אציינה רק בקצרה כי היא נושא גדול, בסיבת חלישות הכוח בתפילה היא חוסר האמונה. חוסר האמונה בעצמנו, בהשפעה של התפילות שלנו בשמים. צריכים אנו לדעת עד כמה כל מילה של תפילה שלנו פועלת הרבה בשמים. על זה נאמר: "ואשים דברי בפיך... לנטוע שמים וליסוד ארץ", שאת הכוח של דבר ה', שבו שמים נעשו, ה' נתן לנו, ובכוח פינו אנו יכולים להביא ברכה גדולה לעולם. צריכים אנו להתחזק באמונה בעצמנו, בקדושה האלוקית שטמונה בנו. "כי אמרתי אלוקים אתם ובני עליון כולכם". אנו בני א-ל חי, וכוחנו הוא כוח אלוקי. לפמעים התפילה חלשה כי אנו לא מאמינים שבכלל היא עושה משהו בשמים. על כן האמונה בכוח פעולת תפילתנו יכולה לחזק מאוד את התפילות שלנו.

קרן, לשאלתך כיצד תוכלי להתגבר על פיתויים מהסביבה, לפני שסיימנו את התשובה לשאלה זו קיבלנו את שאלתך החדשה בעניין ההשפעה השלילית ששם פרטת יותר. על כן נשלח לך בע"ה בימים הקרובים תשובה נפרדת בעניין. אשתדל להזדרז כמה שיותר, ובכל אופן, מכל הלב אני מייחל ומקווה להצלחתך, לנחישותך ולדבקותך באבינו אהובנו-אוהבנו שאין ערך ואין שום דבר בעולם שיכול להוות תחליף להתקשרות עמו, אבינו, מלך מלכי המלכים הקב"ה.
קרן, אם תתני לנו כתובת לשלוח דואר רגיל [לביתך או לאולפנא, ואם את חוששת מלהזדהות, אולי תבקשי מאדם קרוב שימסור את כתובתו ונשלח לו עבורך], נוכל לשלוח לך ספר שיכול להתאים לבקשתך להתחזק. הוא נכתב לבני נוער והוא מומלץ.
בברכה, בהערכה גדולה על עמידתך ובהצלחה רבה!!
ראובן, חברים מקשיבים

כתבות נוספות