שאל את הרב

למה ללבוש טלית קטן?

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 14/01/03 22:42 יא בשבט התשסג

שאלה

בס"ד

שלום לכבוד הרב,

להלן כמה שאלות חדשות מבנ"ע צרפת :

1)האם חובה על כל יהודי ללבוש טלית קטן ? בשבת הבאה, אמורים לדבר על זה בסניף ואני, אישית, לא לובש טלית קטן ולא מבין מדוע כן צריכים ללבוש. אמנם, יועצים לנו ללבוש אבל...

אני עוד מעט בן 14 והייתי רוצה לדעת קצת יותר בנושא.

יואן

2)האם מותר לי לחמם אוכל בתוך המיקרו-גל של האוניברסיטה (וממילא בשימוש ע"י גויים), כאשר האוכל סגור בתוך קופסה מפלסטיק, הרמטית (סגורה היטב).

הבעייה הנ"ל התעוררה השבוע. עם מזג האוויר הנוכחי בפריס (טמפרטורה של 5- מעלות), זה כבר לא לוקסוס לאכול ארוחה חמה.

דוד

3)מתי מברכים ברכת הלבנה ? ולמה ?

ג'ולי

הערת המתרגם : אני אשמח אם הרב יוכל להתייחס למנהג צפון אפריקה (ג' ימים או ז' ימים וכדו').

תודה מראש בשם כל השואלים !

דניאל

תשובה

בס"ד

א-
החובה ללבוש טלית קטן תלויה בשאלה האם אתה לובש בגד שיש בו ארבעה כנפות?
אם אתה לובש בגד שיש בו ארבעה כנפות – אתה חייב להטיל בכנפותיו ציציות. אם לא – לא.
אמנם מאז ומעולם נהגו בני ישראל ללכת עם בגד שיש בו ארבע כנפות ולהטיל בו ציצית והסיבה לכך היא המעלה של המצוה המיוחדת הזו.
ומה מעלתה?
התורה מעידה שהלובש בגד כזה הוא מסוגל לזכור את ה' ואת התורה ואת יציאת מצרים ואת ההיסטוריה של עם ישראל ואת כל מצוות ה'. אם כן יש לנו כאן מצוה שמעוררת אותנו לקשר עם אלוקים ועם מצוותיו וזה חשוב מאוד. במיוחד בחו"ל יש לבגד הזה חשיבות מיוחדת כיון שהוא מזכיר לנו את היותנו יהודים.
ובגמרא מסופר על חכם אחד שהיה בקשר עם עולמות עליונים וראה שבעולם האמת מענישים מישהו שלא לבש בגד ארבע כנפות עם ציצית. התפלא ושאל: למה? הרי הוא לא חייב ללבוש בגד של ארבע כנפות?
ענו לו ואמרו שבשעה שאדם נמצא בשעת דין ומצבו קשה, כגון שלא שמר כמה מצוות עשה או עבר על איסורי לא תעשה. והוא מתנצל לומר כל מיני טענות. אם יאמר לבשתי ציצית וניסיתי לזכור את המצוות ולא עלה בידי - מצבו טוב כיון שהוא מוכיח מאמץ חיובי וכל טעותו היא שלא עלה בידו.
אבל אם הוא לא ניסה ולא התאמץ בשמירת המצוות ולא עשה מאמץ לזכור אותם על יד זה שלא לבש ציצית – נסתמות טענותיו, כיון שהוא לא עשה את המאמץ הפשוט ביותר להזכיר לעצמו את המצות ואת אלוקים ואת המשימות המוטלות עליו.

ב-
מותר לחמם אוכל בתוך המיקרו-גל הנמצא בשימוש ע"י גויים כאשר האוכל סגור בתוך קופסה מפלסטיק, הרמטית (סגורה היטב). ולא מונחת על משטח רטוב – מותר.

ג-
https://www.kipa.co.il/ask/show.asp?id=19830

כתבות נוספות