שאל את הרב

למה כלה נחשבת נידה אחרי ליל כלולות?

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 02/12/02 17:48 כז בכסלו התשסג

שאלה

בס"ד

כבוד הרב, יש לי שתי שאלות:

1.מדוע, בעצם אישה נחשב נידה אחרי דם כלולותיה? הרי מקור הדם הוא לא במחזור או במשהו ממערכת הרבייה הפנימית, אלא בקרע פשוט, כמו פצע?

2.אומרים לזוגות צעירים להתאפק עד החתונה וכו', אבל גם אחרי החופה, ואחרי ליל הכלולות האישה הופכת להיות נידה, דבר זה נמשך שבועיים, ומכיון שהחופה נערכת בתום שבעה נקיים יוצא, שבתום תקופת ההיטהרות אחרי ליל הכלולות, שוב מופיע המחזור ושוב האישה אסורה על בעלה. זאת אומרת, אחרי המגע הראשוני בליל הכלולות, הגבר לא יכול לגעת באישתו חודש. איך עומדים בזה? הרי רק עכשיו התחתנו, אחרי שרצו זה את זו, הם צעירים ויש להם תשוקה בסיסית והתחלתית. איך יעמדו בזה?

(אנ ייודעת, שאמורים לכבוש את היצר וכו', אבל הרי אומרים, שלא גוזרים על הציבור גזירה שהוא לא יכול לעמוד בה....).

בתודה מראש

תשובה

בס"ד

באמת מעיקר הדין היא לא טמאה - זה "קבלה" שבנות ישראל קיבלו על עצמן. והיום מתיחסים לזה בהלכה כמו דין גמור.

נראה לי שאחד הטעמים של הענין הוא שאשה אחרי ליל כלולות צריכה קצת רוגע ומנוחה והבעל בד"כ גם אחרי ליל הכלולות נשאר "להוט" כפי שתארת. - כדי ליצב את יחסיהם שלא יווצר מצב שבו הוא נהנה ולא מרגיש כלל את כאבה נקבע מה שנקבע.

מנסיון יש צורך לבנות מערכת היחסים גם בנושא זה צעד אחר צעד לא בבת אחת ובודאי לא ב"התנפלות". את בודאי מכירה את העצה שנותנים לאדם רעב לא לאכול הרבה בבת אחת, כדי שלא יזיק לעצמו מרוב להיטות. גם כאן הכוונה בעיקר שלא יזיק לאחרים.

אם תשאירי את הענין הזה בתור עצה בלבד - זה לא מספיק עוצמתי לעצור אותו והנזק יכול להמשך שנים רבות. אולי הדוגמאות הללו נשמעות יותר מידי מחוספסות, להמשיל אוכל לענין הזה, אבל זה מקרב מעט לשכל.

יש גם חשיבות גדולה לכך שבעת הזאת הם יתרגלו להכיר אחד את השני מקרוב "נפש לנפש" גם בלי הענין הזה של מגע גופני.

בודאי יש עוד טעמים לכך - אבל זה הטעם שמדבר אלי מאוד.

אל תדאגי יותר מידי אחרי שבוע וחצי היא שוב טהורה ונשאר להם עוד כמה ימים עד הפעם הבאה שלה. ושוב הפסקה ולאט לאט הם נכנסים למסלול לא בלהיטות אלא בהדרגה בריאה.

ראי. בהרבה דברים ובודאי בענין זה האיכות היא הרבה הרבה יותר חשובה מענין הכמות.

בהצלחה

כתבות נוספות