שאל את הרב

כיצד קונים יראת שמים?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 12/01/03 00:06 ט בשבט התשסג

שאלה

שלום,

אני מחפש עצה כיצד לפתח מורא שמים, פחד אמיתי מהחטא, אני ממש מנסה לא לחטוא אבל זה בא מאהבה ואני מחפש מורא, לפחד, וזה יגרום לי יתר זהירות.

תודה

תשובה

שלום וברכה.
תבורך על מאמציך ועל מעשיך הטובים ועל כוונותיך הטובות עוד יותר.
הרצון להיות טוב יותר חשוב יותר מכל. עצם המחשבה שלך 'כיצד אהיה זהיר יותר במצוות' היא מחשבה שראוייה לברכה מרובה, ועליך להשתדל להתמיד בה תמיד.
א. ועתה, לשאלתך. יש צד בסיסי מאד ביראת שמים אותו אפשר להשיג בנקל. כתוב על כך כבר בספר מסילת ישרים (פרק כד):
"היראה... קלה מאד להשיגה, אין דבר קל כמוה. ...יראת העונש, כפשוטה שאדם ירא מעבור את פי ה' אלהיו מפני העונשים אשר לעבירות, אם לגוף, ואם לנפש. והנה זאת קלה ודאי כי כל אדם אוהב את עצמו, ויירא לנפשו, ואין דבר שירחיק אותו מעשות דבר אחד יותר מן היראה שלא תבואהו בו איזה רעה".
מי לא מפחד שיקרה לו חלילה משהו? וכל מי שמאמין בתורה, מאמין גם בשכר ובעונש, ואם כן כיצד יתכן שיעשה עבירה בה בשעה שמחמת עברה זו עלול הקב"ה לגזור עליו או על אדם אחר מישראל (כיוון שכל ישראל קשורים יחד, נושא עליו יש להרחיב בפני עצמו) איזו רעה, חלילה.

ב. חשוב שלכל אחד מאתנו תהיה גם יראה שכזו. היראה הזו היא סוג של 'חגורת בטיחות'. גם כאשר הצדדים הטהורים והטובים מאד שבכל אחד מאיתנו אינם מצליחים למנוע אותנו מלעקוץ מישהו או מלדבר לא יפה להורים, יראת העונש הזו תעשה זאת מצויין.

ג. אלא שבסדר היום הרגיל שלנו אין זה רע בכלל שאנו לומדים תורה והלכה ומקיימים את כל המצוות מתוך אהבה לתורה, לעם ישראל ולה'. כל מעשה טוב שאנו עושים עלינו להתמיד בו, ולהתקדם עוד ועוד. את היראה הזו עלינו להשאיר רק ל'מצבי חירום', כ'חגורת בטיחות'. כך כתב הראי"ה (מדות הראי"ה, יראה, ז'):
'לא נעקור את היסוד הגס של יראת העונש מקרב הגות רוחנו. אע"פ שרק
בתחתיתה היותר שפלה של שדרת הרוח צריך הוא... לקחת את מקומו'.

ד. יש גם צדדים של יראת שמים עליונה, שהיא מדרגה מאד גבוהה בסולם עבודת האלוקים, והיא מתאימה בדרך כלל לאנשים גדולים, שכבר התאמצו הרבה מאד בעבודת השם, ומחשבותיהם הם מחשבות מאד מאד עליונות וטהורות. אם אתה נמנה על אלה, ודאי אינך צריך לעצת אחד כמוני. ובכל אופן אציע לך לעיין ב'מסילת ישרים' פרקים כ"ד וכ"ה.

ה. כמו כן תוכל ללמוד לימוד מעמיק על יראת שמים בספר מידות הראי"ה 'יראה', ובספר נתיבות עולם (של המהר"ל מפראג) נתיב היראה, ובעוד ספרים. לימוד מסייע הרבה להגיע אל הדבר שלומדים עליו. מי שילמד על יראת שמים יוכל להיות ירא שמים.

שנזכה כולנו להיות יראי ה',
ולהתברך בברכות המובטחות להם.
מיכאל, חברים מקשיבים.

כתבות נוספות