שאל את הרב

חנוכה - '' בעיות''

חדשות כיפה צוות בית ההוראה 04/12/02 01:27 כט בכסלו התשסג

שאלה

שתי שאלות:

א). על הנסים-(פורסם בהלכות של הרב באתר)שבמקרה שחשב שצריך לחזור ולהתפלל תפילה נוספת ( עמידה) והעמידוהו על טעותו באמצע התפילה הדין שיפסיק. השאלה-מדוע שיפסיק שיעשה תפילה זו כתפילת נדבה משום שהתחיל להתפלל.

ב).ועוד הוזכר שם בעיניין היום השמיני שהגיע הלילה ועכשיו בספק יאמר על הניסים או לא והרמ"א סובר שיאמר.(המקור שו"ע תרצה סע' ג )

ואני לא מבין למה כל השיטות כמו דעת הרמ"א שהרי במקרה של שנמשכה סעודת שבת עד מוצ"ש הדין הוא כמו כתחילת הסעודה (כלל: הכל לפי תחילת הסעודה). אז אף כאן נאמר ע"פ תחילת הסעודה .

רציתי להודות לצוות בית ההוראה שתיזכו בכל מילי דמיטב וה' יצליח דרככם אמן

ולאחל לכל עמ"י חג חנוכה שמח!

תשובה

בס"ד
שלום וברכה:
א.ישנו דין שאומר: "מי שהיה עומד בתפילה פוסק אפילו באמצע ברכה וכיוון שהתחיל על דעת חובה לא יכול לסיים תפילתו".
"ואם הייתה תפלת ערבית, אינו פוסק שלא התפלל אותה מתחילה אלא על דעת שאינה חובה" (רמב"ם הלכות תפילה פרק י' הלכה ו').
כלומר אם התחיל בתור חובה אינו יכול להמשיך בתור נדבה, ואם התחיל בתור נדבה יכול להמשיך.

ב.יש הרבה דעות שאומרות שלא הולכים אחרי זמן תחילת סעודה אלא אחרי שעת הברכה, ולכן בשבת שיש תוספת שבת אם התחיל סעודתו בשבת וסיימה במוצ"ש אומר זאת מכיוון שעכשיו עדיין שבת, אבל בחנוכה, שאין דבר כזה בשם תוספת חנוכה... לכן אם גמר סעודתו במוצאי יום השמיני אינו אומר "על הניסים"
וכך פוסק הגר"מ אליהו שליט"א.
ואשכנזים הולכים אחרי תחילת סעודה ולכן אומרים על הניסים.
בברכה צבי קוסטינר

כתבות נוספות