שאל את הרב

הפגנות השבת בכפר-סבא

חדשות כיפה הרב צבי קוסטינר 18/12/02 17:44 יג בטבת התשסג

שאלה

בעזרתו יתברך

שלום!אני לומדת באולפנת אמנה בכפר סבא . כידוע לך בזמן האחרון היו הפגנות וכאלו נגד פתיחת קניון ערים בשבת.בשבת האחרונה הלכנו כל האולפנה לקניון, שם קראנו תהילים ובעצם הפגנו.2 שאלות יש לי- דבר ראשון-האם מותר להפגין בשבת!?כי לדעתי זה ממש לא מתאים!!!אפילו אם זה משהו שקשור לשבת!דבר שני-אם זה יכול לגרום לחילול ה למה עושים זאת!!!!

תשובה

שלום רב.
באופן עקרוני, במיוחד בדורנו, תפקידנו הוא להחזיר את עם ישראל בתשובה שלימה, לא ע"י כפיה ח"ו אלא בדרכי נועם, ע"י דוגמא אישית, לימוד, הסברה, הדרכה והרבה אהבה לכל עם ישראל.
אבל, עם כל זה, לפעמים אין ברירה, כשרוצים לפרוץ את קדושת השבת הציבורית צריך גם לעשות הפגנות.
במקביל להפגנות צריכה להיות הרבה הרבה הסברה לכל תושבי כפר-סבא והסביבה בנושא קדושת השבת, ובמיוחד בנושא שמירת השבת הציבורית של עם ישראל כלומר: שמירת שבת במקומות ציבוריים. לכן גם יש חוק עזר עירוני שאוסר לפתוח חנויות בשבת.
ברוך ה', ברוב המקומות הציבוריים במדינה- קדושת השבת נשמרת!
חוץ מזה, גם בהפגנה הייתי נותן תדרוך (אולי נתנו, אני לא יודע) איך לנהוג בצורה שרק תביא קידוש ה' ולא חילול ה', למשל: לא להרים יד על יהודי ח"ו, לא להתווכח בצעקות, לא לענות על חירופים וגידופים וכו'. כשכל זה נעשה לשם שמים, גם אם יהיו מקרים בודדים בהם אנשים לא יתנהגו כשורה, כיוון שרוב האנשים שהולכים לשם הולכים רק כדי להפגין מתוך כאב לב אמיתי על חילול קדושת השבת של עם ישראל -
בסופו של דבר ייצא מכל זה רק קידוש ה' וקידוש השבת, וברוך ה', בסופו של דבר סגרו את הקניון בכפר-סבא בשבת וגם ברעננה לא פתחו בשבת.
אם הדבר היה תלוי בנו- לדעתי גם עכשיו הציבור הדתי בכפר-סבא צריך להמשיך ולעשות פעולות הסברה כדי לחזק את קדושת השבת.
נקודה נוספת: לפני עשר שנים, כשהייתה פתיחת קולנוע בפ"ת בשבת, יצאו כל גדולי ישראל ובראשם הרבנים הראשיים לישראל בקריאה לבוא ולהפגין בשבת.

"גדול קידוש ה' מחילול ה'", "זכור את יום השבת לקדשו".

בברכה, צבי קוסטינר.

כתבות נוספות