שאל את הרב

העשיה בעולם הזה

חדשות כיפה הרב ארז משה דורון 27/10/05 16:49 כד בתשרי התשסו

שאלה

כבוד הרב.

קודם כל, מאוד משמח שהרב הצטרף לשו"ת.

ולענין- מתוך החופשים המרובים שהיו לי בזמן האחרון, התעוררה אצלי שאלה ממשית מאוד: מה אני אמורה לעשות בעולם הזה??? ואני לא מדברת על הסיסמאות, שאת חלקן נדמה לי שאני המצאתי..

כשהייתי בעשיה,לא היה לי כמעט זמן, ובזמן שהצלחתי להמציא, הלכתי לשיעורי תורה. תמיד היו לי עיסוקים, אך הרבה מעיסוקי, שבהחלט היו חיוביים, הרגישו לי כמו "במקרה" ולא "בעצם". חשובים, אך לא המהות בחיים.

זה חשוב לעזור לזקנה לחצות את הכביש, אבל זה רק במקרה שאני הולכת ברחוב.

חשוב מאוד לקשר את כל עשייתי לשמיא, אך זה בתנאי שיש עשיה.

אם הייתי גבר, העשיה, כך נדמה לי, היתה ללמוד תורה, אך אני אישה, ואישה עובדת את ה' דרך החיים.

אז בסדר, אחרי שבעזהי"ת יהיו לי ילדים, אני מאוד מבינה למה הכוונה. אבל עכשיו, להעסיק עצמי בינתיים באיזה מצווה או שתיים?

אני יכולה לעשות מעשים טובים חד פעמיים, אני יכולה לקרוא,ללמוד (ולא רק תורה)- אך חד הפעמיות הזו מוציאה לי את החשק, אני עכשיו "בקטעים" של המשכיות..

אני ממש לא רוצה לבזבז את חיי לריק, וזה מאוד נמדד בזמנים אלו- כשכל עיסוקי עולם הזה לא נצרכים (כמו לדאוג לפרנסה וכו), ויש לי זמן להקדיש עצמי רק לשם שמים, ואני, עומדת נבוכה ולא יודעת מה לעשות..

(ואם כבר,שאלה קצרה בנושא אחר, האם הרב יוכל להמליץ על ספר שעוזר לחיות בתוך הזמן, כלומר להרגיש את סגולת כל זמן במעגל השנה?)

ואסיים בחתימה הקבועה- מקוה שהשאלות הובנו (אם לא, עמך הסליחה ואשמח לפשטם). תודה רבה.

תשובה

לשימרית שלום רב,
אני מקווה שאכן הבנתי את שאלתך כראוי.
בכל גיל, בכל מצב, בכל יום, ישנה עשייה שיכולה לקדם את האדם, בין איש בין אשה. עשייה אין פירושה רק מעשיים חיצוניים. עשייה רבה ומשמעותית ישנה גם בתחום הפנימי, הרגשי או הרוחני. כאשר אדם מתגבר על כוחות שליליים שבתוכו, על מאוויים נחותים, הוא מתקדם. כאשר אדם רוצה להתקרב אל הקדושה, אפילו שרצון זה עדיין לא בא לידי ביטוי במעשים - הוא מתקדם, אם אדם פונה אל ה' ומשוחח איתו על מה שעובר עליו, אפילו אם תפילתו טרם נענתה - עצם הקשר עם ה' מזכך את נפשו,וכן הלאה בתחומים רבים ומגוונים בנפש.

אם כך, אין רגע דל. הקדוש ברוך הוא מזמן לכל אחד ואחד את מצבי הגוף והנפש המתאימים לתיקון נפשו, ואם הוא מתמודד איתם כראוי, הוא מתקדם והולך בכל רגע ורגע.

מקום רב לתיאור אותה עבודה פנימית אנחנו מוצאים בדברי רבי נחמן מברסלב, ותוכלי למצוא חומר רב בעניין באתר שלנו באינטרנט: www.levhadvarim.com (למשל: דיסק שנקרא "מעלת הרצון")

לגבי ספר ש"עוזר לחיות בתוך הזמן", יש לנו ספר כזה, על כל החגים והמועדים על פי דרכו של רבי נחמן מברסלב והוא נקרא "למעלה מן הזמן". אפשר לקרוא אותו באתר או להזמין טלפונית במשרדי "לב הדברים": 02-5667567

בהצלחה רבה,
ארז

כתבות נוספות