שאל את הרב

היצר-איך מתמודדים?

חדשות כיפה הרב אייל קרים 12/01/03 22:34 ט בשבט התשסג

שאלה

שלום וברכה! רוב חיינו אנו נמצאים בכמעין מאבק פנימי בין הכוחות האדירים שהקב"ה העניק לנו מכוחו האדם המאמיו באמת הינו משתדל תמיד עוד ועוד לעלות למעלה ולטפס כל הזמן אבל מה קורה כשהיצר מגיע? מה קורה כשהשעה מאוחרת ואתה רוצה ללמוד עוד משהו אבל אתה כבר עייף? איך אתה יודע שבזה שבחרת ללכת לישון לא נכנעת ליצר אלא באמת עשית מה שאתה זקוק לו? מהו אותו גבול דק שמפריד בין עבודת ה' האמיתית לבין ההכנעות ליצר שהרי אנו יודעים שברגע שנכנעת ליצרך הסיכוי שתפול הוא גדול יותר? החיים שלנו מורכבים מהרבה דקויות ובמיוחד כשאתה צעיר ומתבגר יותר קשה אתה באמת רוצה ללמוד תורה ולהדבק בה אבל היצר לפעמים נכנס איך מגיבים לו?איך עומדים מולו? המון תודה מראש אנוכי!

תשובה

שלום
שאלת:איך אדם יודע שבזה שבחרת לישון לא נכנעת ליצר, אלא עשית באמת מה שאתה זקוק לו. ומהו הגבול הדק בין עבודת ה' האמיתית לבין הכנעות ליצר?
תשובה:הרמב"ם משיב לשאלתך בפרק החמישי משמונה פרקים, באריכות רבה.שם הוא מחלק בין פעולה עיקרית לפעולת הבל וקובע, שמה שמוביל אל התכלית הוא פעולה עקרית, ומה שלא זו פעולת הבל.אין לנו בעיה (אומר הרמב"ם) לא עם כסף,זהב,אכיל ושינה.השאלה שאדם צריך לשאול את עצמו היא,"מה אני עושה עם זה"? "כיצד אני משתמש בזה"? כתוב במשלי:"ביום ההוא ישליך איש את אלילי כספו וזהבו". מסבירים בעלי המוסר שביום ההוא לא ישליך אדם את הכסף והזהב שאגר אלא כתוב: "את אלילי כספו" דהיינו את האלילות שהוא עשה מהכסף ומהזהב.
השינה היא אמצעי ולא מטרה, ולכן כאשר היא מובילה אל המטרה, היא פעולה עיקרית ולא יצר ולא הבל, והאינדיקציה לדעה זאת הוא מאמר רבי יוסי תלמידו של ריב"ז במסכת אבות "וכל מעשיך יהיו לשם שמים". לפעמים אדם מנסה לנדד שינה מעיניו ומרוב עייפות אינו מסוגל ללמוד. אז עליו לדעת שהשינה מצוה. וכהדרכת המהר"י ענג"ל לבנו: "עדיף לישון 9 שעות בלילה כדי ללמוד שעה אחת ביום כמו בן אדם מאשר לישון שעה בלילה וללמוד ביום כמו חמור.

אייל קרים

כתבות נוספות