שאל את הרב

האם לעשות את עצמי מתפללת?

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 30/12/02 18:16 כה בטבת התשסג

שאלה

שלום!

מה יותר מבזה את התפילה?

לדבר עם מישהי שבכל מקרה לא מתפללת או לפתוח סידור ולעשות את עצמך כאילו שאתה מתפלל?

תשובה

בס"ד

לא זה ולא זה.

לעשות את עצמך מתפללת זה להתכבד ב"כבוד" שלא מגיע לך וכתבו בעלי המוסר שבעולם הבא האדם משלם ביוקר על "כבוד" שקיבל שלא כדין.
וראי בסוף התשובה כמה חמור הענין הזה של "בתולה צליינית".

צריך להתכונן לתפילה, לחשוב על עם ישראל שיש לו כל כך הרבה בעיות וצרות. רק אחרי זה להתפלל.

יש לנו דרך לעזור לאלה הסובלים מפיגועים.
מיריות.
ממטעני צד
ממטעני קלע
מקטיושות
מטילי קאסם
ממכוניות תופת

יש לנו דרך לעזור לחיילים הנמצאים בקו הראשון.
יש לנו דרך לעזור למקבלי ההחלטות בממשלה.
יש לנו דרך לעזור.

זה לא נכון לשבת מהצד ולא לעשות דבר. אנחנו יכולים לעזור להם על ידי שנתפלל לה'.

בהצלחה


********************

תלמוד בבלי מסכת סוטה דף כב/א

[תנו רבנן בתולה צליינית ואלמנה שובבית וקטן שלא כלו לו חדשיו - הרי אלו מבלי עולם- (הורסי העולם)]
איני והאמר רבי יוחנן: "למדנו יראת חטא מבתולה וקיבול שכר מאלמנה"?
יראת חטא מבתולה - דרבי יוחנן שמעה לההיא בתולה דנפלה אאפה וקאמרה רבונו של עולם בראת גן עדן ובראת גיהנם בראת צדיקים ובראת רשעים יהי רצון מלפניך שלא יכשלו בי בני אדם.
קיבול שכר מאלמנה - דההיא אלמנה דהואי בי כנישתא בשיבבותה כל יומא הות אתיא ומצלה בי מדרשיה דרבי יוחנן אמר לה בתי לא בית הכנסת בשיבבותך אמרה ליה רבי ולא שכר פסיעות יש לי?
(אם כן אשה שמתפללת זה דבר טוב? ולמה הגמרא אומרת שבתולה צליינית היא מבלה את עולם)

כי קאמר כגון יוחני בת רטיבי. (ומסבירים רש"י ותוס' שזו אשה רווקה שעושה את עצמה צדיקה ובעלת תפילה - והכל היה שקר)

**********

ויש עוד בגמרא על הצבועים ביראת שמים:


תלמוד בבלי מסכת סוטה דף כב/ב
תנו רבנן שבעה פרושין (שלילים) הן:
פרוש שיכמי
פרוש נקפי
פרוש קיזאי
פרוש מדוכיא
פרוש מה חובתי ואעשנה
פרוש מאהבה
פרוש מיראה

(ומסבירה הגמרא)
[פרוש שיכמי] - זה העושה מעשה שכם - שמלו שלא לשם שמים. אף זה מעשיו להנאתו שיכבדוהו בני אדם ולא לשם שמים:

[פרוש נקפי] - זה המנקיף את רגליו - מהלך בשפלות עקב בצד גודל ואינו מרים רגליו מן הארץ ומתוך כך מנקף אצבעותיו באבנים:

[פרוש קיזאי] - א"ר נחמן בר יצחק זה המקיז דם לכתלים - עושה עצמו כעוצם עיניו שלא יסתכל בנשים ומתוך כך מכה ראשו בכותל והדם יוצא:

[פרוש מדוכיא] אמר רבה בר שילא דמשפע כי מדוכיא. - הולך כפוף.

[פרוש מה חובתי ואעשנה] הא מעליותא היא אלא דאמר מה חובתי תו ואעשנה.- שאומר "מה לעשות עוד ולא עשיתי" ומראה עצמו כאילו קיים את הכל

[פרוש מאהבה פרוש מיראה] אמרו ליה אביי ורבא לתנא לא תיתני פרוש מאהבה פרוש מיראה דאמר רב יהודה אמר רב לעולם יעסוק אדם בתורה ובמצות אפי' שלא לשמה שמתוך שלא לשמה בא לשמה.

אמר רב נחמן בר יצחק דמטמרא מטמרא ודמגליא מגליא
בי דינא רבה ליתפרע מהני דחפו גונדי - הנסתרות נסתרות מבני אדם והגלויות גלויות. ומ"מ לב"ד הגדול כולם גלויות והוא יפרע מן המתכסים בטליתות ומראין עצמן כפרושין ואינן פרושין.

אמר לה ינאי מלכא לדביתיה (אמר ינאי המלך לאשתו) אל תתיראי מן הפרושין (הצדיקים) ולא ממי שאינן פרושין. אלא מן הצבועין שדומין לפרושין שמעשיהן כמעשה זמרי ומבקשין שכר כפנחס:


**********

ובספר ראשית חכמה - שער התשובה - פרק ששי הביא משם התשב"ץ שאסור לפרסם לאחרים שהוא מתענה, והביא מירושלמי (חגיגה פרק קמא) זה לשונו, רבי יוסי בר חנינא אמר צירא דתרעא דגיהנם קביע באודנה אמר לון למה דא כן אמר לון דהוות ציימא ומפרסמה ואית דאמרי דהוות ציימא חד יום ומזקה ליה תריי, עד כאן לשונו לעניננו.
הגמרא מספרת על מישהו שהיה ציר הדלת של הגיהנום תקוע באוזנו כיון שכשהיה בעולם הזה היה צם (תענית יחיד) ומפרסם את צומו לרבים שידעו שהוא צדיק. או שהיה צם יום אחד ומפרסם שצם יומים.

מכל זה למדת כמה חמור הענין של מי שמתהדר בצדקות שלא נכונה. לכן זה בודאי לא לעשות.

גם לדבר בבית הכנסת זה לא טוב - זה מפריע לאחרים ולפי הזוהר זה מראה חוסר אמונה באלוקי ישראל.

לכן השתדלי להתפלל כי זה מאוד חשוב וראי לקט תשובות על כוונה בתפילה
https://www.kipa.co.il/ask/show.asp?id=19899

ואם זה קשה - קראי משהו בשקט - אבל למען ה' אל תעשי הצגות מדבר כל כך חשוב כמו התפילה.

יהי רצון שתשמע תפילתך ברצון.

כתבות נוספות