שאל את הרב

האם כל התורה ניתנה במעמד הר סיני?

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 02/12/02 11:16 כז בכסלו התשסג

שאלה

חשוב לי מאד לדעת, מה ניתן בהר סיני, האם הטקסט שאנו קוראים בכל שבת, הוא הוא שניתן במעמד?, האם כל העם שמע את כל התורה במעמד? או רק חלק ואם כן, איך ייתכן שמשה הופתע לראות את העגל כשירד מההר, הרי זה כתוב בתורה שרק לפני כמה שעות הוא קיבל!,

ואם רק משה קיבל את התורה ומכאן זה הופץ הלאה (בהעתקים מדויקים) מה ההבדל (להבדיל) ממוחמד שטוען שקיבל בלליל קאדר את הקוראן מהשמים (ומשם בהעתקים רבים לכולם) או מהברית החדשה שהרי גם הם נכתבו ע"י אדם ובטענות דומות למשה "אני קיבלתי מלמעלה ורק מעביר..",אני מקוה שתרד לסוף דעתי בשאלה, כי לא הצלחתי לקבל תשובה מלאה לשאלה זאת כבר הרבה מאד שנים!

תשובה

בס"ד

במעמד הר סיני ניתנו עשרת הדיברות. כל השאר ניתן במשך השנים עד הכניסה לארץ. (ראה רמב"ן בסוף התשובה)

ולשאלתך על ההבדל בין היהדות לאומות אחרות. ההבדל נשאר כמו שהיה - כל מה שמשתנה לך הוא הכמות ולא באיכות.

דיברה אחת או עשר או שלוש מאות מלמדות שניתנות מסיני לעיני כל העם מלמדות אותנו כי ה' מדבר עם משה.
שמשה הוא נביאו.
הם למדו לדעת כי ידבר אלוקים עם בני אדם וחי.
כי הוא הוציא אותם ממצרים.
כי איכפת לו מהם.
כי הוא מנהיג אותם.
כי אלוקים אינו עץ ואבן.
וכו'
שאר התורה זה המשך ישיר לאותה התגלות.

לשום עם לא היה מעמד הר סיני.

לשום עם לא היתה יציאת מצרים עם כל המתלווה אליה ובלי כל המתלווה אליה.

העובדה ששאר התורה ניתנה ב"ארבע עינים" אולי משנה לך "תפיסת עולם" למה שחשבת עד היום. אבל לא משנה עצם הענין של "הופעה לעיני כל העם".


בהצלחה



***********

כתב הרמב"ן בהקדמה לספר בראשית:

"משה רבינו כתב הספר הזה עם התורה כולה מפיו של הקב"ה. והקרוב שכתב זה בהר סיני כי שם נאמר לו עלה אלי ההרה והיה שם, ואתנה לך את לוחות האבן והתורה והמצוה אשר כתבתי להורותם, כי לוחות האבן יכלול הלוחות והמכתב, כלומר עשרת הדברות, והמצוה מספר המצות כולן עשה ולא תעשה. אם כן התורה יכלול הספורים מתחילת בראשית, כי הוא מורה אנשים בדרך בענין האמונה. וברדתו מן ההר כתב מתחלת התורה עד סוף ספור המשכן, וגמר התורה כתב בסוף שנת הארבעים, כאשר אמר לקוח את ספר התורה הזה ושמתם אותו מצד ארון ברית ה' אלהיכם. וזה כדברי האומר תורה מגלה מגלה נתנה. אבל לדברי האומר תורה חתומה נתנה, נכתב הכל בשנת הארבעים, כשנצטוה כתבו לכם את השירה הזאת ולמדה את בני ישראל שימה בפיהם. וצוה לקוח את ספר התורה הזה ושמתם אותו מצד ארון ברית ה' אלהיכם"

כתבות נוספות