שאל את הרב

גניזת דברי חול עם שמות קודש

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 03/12/02 09:51 כח בכסלו התשסג

שאלה

שלום רב

1.האם עלי לגנוז אטלס רחובות שמופיעים בו שמות כגון פתחיה, שלהבתיה וכו,?

2.האם עלי לגנוז ידיעונים כגון ידיעון האוניברסיטה או פרוספקטים בגלל חשש סביר שהיכנשהוא מופיעים בהם פסוק או אפילו שם השם?

3.האם עלי לגנוז עיתון חילוני מפאת אותו חשש (במאמרים בעיתונים מופיעים לעתים קרובות ציטטות מכתבי הקודש לתפארת המליצה או מפיהם של מרואיינים, וכשאני זורק עיתון לאשפה לא תמיד אני יודע מה הוא מכיל מבחינה זו).

תודה,

שאול

תשובה

בס"ד

1- לא.
2- אם יש חשש סביר. כן. אם זו רק סברא – לא.
3- לא. אבל אם מדובר בעיתונים דתיים או בעלונים של פרשת שבוע - אסור לזורקם במקום שעלולים לבו בו לידי בזיון. ושמעתי פעם ממו"ר אבי שהציע לעורכי עיתונים דתיים לשים את כל דברי התורה בכרך אחד של דפי העיתון ואת שאר החדשות בכרך שני שכאשר ירצו לגנוז – לא יצטרכו לגנוז את כל העיתון. ואם יש מי מהקוראים שקורא עיתונים בנוחיות. שלא יקרא עיתון עם דברי תורה בתוכו.
4- חובה להזכיר כאן את דברי הרמב"ם בשו"ת פאר הדור שכתב כי יש איסור להכניס אותיות עבריות לנוחיות שלא יתבזו. ולדבריו כאשר אדם מדפיס הזמנה וכד' באותיות עבריות מרובעות. יש בזה חשש שגורם בזיון לאותיות קודש. ולמדתי ממו"ר אבי הראשון לציון שליט"א להדפיס את ההזמנות לחתונתי ולשמחות אחרות במשפחה באותיות עגולות על מנת שלא לגרום להם בזיון.
5- עייין במאמר של https://www.kipa.co.il/magazine/show.asp?id=2269
על קדושת השפה העברית שכולה שמות קודש ועל השפעתם
6- ולכן ראוי להשליך את העיתונים לסלים מיוחדים לאיסוף נייר. ואת דברי התורה למתקנים של איסוף גניזה. ואת המזוזות או תפילין במקומות מיוחדים שלא ימחקו ולא רק שלא יושלכו בבזיון. ובמיוחד יש להקפיד בימינו כיון שיש סוחרים לא הגונים הלוקחים מזוזות מגניזה ומוכרים אותם לנכרים בתור חפצי אמנות ועתיקות.
7- ומי שאין בסביבתו מתקני איסוף נייר ומשליך לאשפה הרגילה את ניירות העיתון. ראוי שישליך אותם בתוך שקית ניילון אטומה שלא יתבזו.
8- ויש להקפיד לא להשליך עיתוני חול לתוך מתקני הגניזה כיון שלרוב יש בהם תמונות תועבה ואסור לזורקם שם, שלא יהיו ביחד עם דברי תורה בכפיפה אחת.

כתבות נוספות