שאל את הרב

אספקת אוכל בשבת בתעסוקה מבצעית

חדשות כיפה הרב אייל קרים 24/11/02 01:21 יט בכסלו התשסג

שאלה

שלום,

אני משרת בשרותי הצבאי כלוחם משמר הגבול, במהלך הטירונות מקובל שטירונים מתגברים פלוגות במקומות שונים בארץ, יצא והייתה שבת שבה תיגברנו אני ועוד חבר רב"ש של קיבוץ חילוני בקו התפר, באותה שבת ביקתי שיורידו לי אוכל כשר מהפלוגה האזורית (שאליה השתייכנו באותו תיגבור) עם אחד הסיורים.

שאלותי הן:

1. האם נכון עשיתי כאשר ביקשתי שיסיעו לי מזון בשבת?

2. האם אין בכך בעיה של עירוב (לקיבוץ אין עירוב)?

3. במהלך אותה שבת היינו צריים לשמור על קשר עם אחד מאנשי הסגל (של פלוגת הטירונים) כדי לוודא שהכל בסדר איתנו וכן לוודא כי קיבלנו מזון וכד'. האם מותר לדבר לצורך כך בטלפון בשבת?

תשובה

1. אם הסיור אינו עושה שום נסיעה מיותרת לשם הבאת המזון, אלא ממילא מגיע אליך, מותר. אך עליך להצטייד קודם השבת במנת קרב כדי להימנע מכך.
2. נראה לי שכל קיבוץ הממוקם על קו התפר על קו התפר מוקף גדר רשת מטעמי ביטחון, וא"כ הקיבוץ מוקף עירוב. למרות זאת, אם רכב הסיור פרק את המזון מחוץ לשער, מותר להכניס את המזון לישוב רק בדרכים המותרות, כי זו הכנסה מכרמלית לרשות היחיד (לשם כך עיין בספרי שו"ת קשרי מלחמה חלקים א-ג).
3. לא ברור לי מהו טיב הקשר שהיה עליכם לקיים עם אחד מאנשי הסגל של פלוגת הטירונים. אם תפרט אוכל לענות לך. אין לדבר בקשר על נושא המזון מאחר והפעלת המכשיר אינה לצורך בטחוני.



שלום
אייל קרים

כתבות נוספות