שאל את הרב

אמונה- כפיה דתית

חדשות כיפה הרב בניהו ברונר 11/12/02 11:27 ו בטבת התשסג

שאלה

בסיעתא דשמייא.

כבוד הרב שלום!

אני עושה עבודה במחשבת בנושא אמונה ויש לי כמה שאלות בנושא ואני אשמח אם תוכל לענות לי...וזה קצת דחווווווף!!

1.למה אנחנו צריכים להאמין ובמי? (למה דווקא בהקב"ה ולא באלוקים אחרים?!) אני מבינה את זה שזה כתוב בתורה אבל אני לא מסכימה עם התירוץ הזה כי למה לנו לעשות את זה כמו תוכי ולא להבין את תכלית המצווה?

2.אם אני רוצה להאמין בכל הלב איך אני עושה את זה?

3. מהם השלבים בחזרה בתשובה?

4. מה דעתך בנושא כפיה דתית? למה אנשים דתיים צריכים לכפות על החילוניים את האמונה שלהם-אם החילונים רוצים לנוסע באוטובוסים בשבת זו בעיה שלהם! אם הם רוצים ללכת לקניונים בשבת זו בעיה שלהם אני ממש לא מבינה את הקטע הזה....

אני אשמח אם תענה לי בהרחבה ותתן לי עוד קבצים שיעזרו לי לעבודה.

שוב פעם- זה ממש דחווווווף אז אני אשמח אם תוכל לענות לי עוד השבוע(:

תודה רבה רבה רבה...

חנה.

תשובה

ב"ה ח' טבת תשס"ג

לחנה שלום!

אשתדל לענות על שאלותיך, למרות שהנושאים שאת מעלה דורשים עיון רב, ואין אפשרות לתמצת אותם במספר שורות, אתן לך לפחות מספר נקודות שיש להרחיבם.

1. אנחנו מאמינים בה' מכח האמונה הטבועה בנו, בכל אדם טבועה אמונה במקור ממנו נשמתו חוצבה, אלא שלעיתים אמונה זו נשחקת בעקבות החיים בתוך החומר בעולם הזה. מגיל צעיר אדם מתרגל לחיות בתוך חומר, הוא נחשף להרבה דברים בעולם הזה, וכח האמונה הטבוע בו עלול להשחק. לכן יש חובה ללמוד אמונה על מנת לחדש את הכח הטבעי הקיים באדם. הרמב"ם בספר המצוות מונה בין מצוות העשה את מצוות האמונה, רבים מן הפרשנים שאלו כיצד ניתן לצוות על כך, והריר האמונה היא הבסיס למצוות ואינה חלק מן המצוות, התשובה המקובלת היא שהרמב"ם התכוון לכך שיש להעמיק את האמונה הטבעית על ידי התבוננות והעמקה, זו המצוה.
אלהים אחרים הם פרי דמיונות של בני אדם ולכן אין בהם ממש.

2. בתשובה 1 כתבתי את הדברים, התבוננות ולימוד, התבוננות בעולם הזה בסדר בו הוא מסודר ביופי שלו, התבננות בהשגחה של הקב"ה על עולמו בכלל ועל עם ישראל בפרט, התבוננות בהשגחה הפרטית של הקב"ה על האדם, לימוד מאמרי חז"ל בנושא האמונה, ספרי אמונה כמו הכוזרי,המהר"ל, הרמח"ל, כתבי הרב קוק, חסידות ועוד ועוד.
3. הרב קוק ציין את שלבי החזרה בתשובה: כבוד הדת, הכרת הדת, חבת הדת וקיום הדת.
4. כפיה דתית זה דבר נורא ואיום, זה מקלקל את היחס לשמירת תורה ומצוות, ופוגע ב"צלם האלוקים" של אותו אדם שכופים אותו, "צלם אלוקים" זה החופש של האדם.
הרב צבי יהודה קוק זצ"ל היה חבר בעמותה נגד כפיה דתית, מתוך הכרה שתשובת הדור צריכה לבוא רק מתוך חופש גמור.
כשמדובר על הצביון היהודי של מדינת ישראל כאן הדיון הוא שונה, נושאים כמו תחבורה ציבורית ופתיחת קניוניםקשורים לדמות המדינה. יש להפעיל שיקול דעת רציני כיצד להגיע לרמה סבירה של צביון יהודי למדינה, ורצוי לעשות זאת מתוך הדברות עם כלל הציבור, על מנת שהדברים יגיעו ברצון ולא בכפיה.


בברכת התורה

בניהו ברונר

צפת

כתבות נוספות