שאל את הרב

אלו ואלו דברי אלוקים חיים - על ציונות

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 18/12/02 21:28 יג בטבת התשסג

שאלה

שלום לכבוד הרב!

אני לא מבין איך אפשר להגיד שהכל כל הסתירות בין כל הרבנים זה דברי אלוקים. זו אולי סיסמא יפה אבל שאתה חושב על זה ברובד המעשי זה לא מסתדר.

אקח למשל דוגמא קטנה: ביחס לציונות הרי ידוע שהרב קוק סובר שזו אתחלתא דגאולא ואילו החרדים ובראשם החזון איש, והרב שך סוברים שלא. ויש לזה הרבה השלכות כגון האם ללכת לצבא או לא וכו" .מה אתה יכול להגיד שהחזון איש טעה או להיפך ???

אז מה לעשות ?

1 אייך להכריע הלכה למעשה ?

2 אייך זה עולה בכפיפה אחת עם הסיסמא:אלו ואלו דברי אלוקים חיים?

בתודה מראש!!

אחויאק

תשובה

בס"ד

שמעתי פעם משל יפה להסביר את הענין הזה:

מעשה ששמונה אנשים בפגשו פיל בלילה פעם ראשונה בחייהם. הם מיששו ומיששו אותו והתפעלו מאוד. ולמחרת הישוו ביניהם את רשמיהם מהחויה המיוחדת הזו. הראשון אמר פגשנו משהו מיוחד "רגל כבדה ועבה מאוד" זה בעל חיים גדול וכבד. השני אמר לא ולא פגשנו "חדק ארוך וגמיש" זה בטח משהו שדומה לנחש. השלישי מישש דוקא את האוזנים של הפיל וחש בידיו משהוא הדומא לכנפים דוקא. והוא חושב שהיצור הזה דוקא יכול לעופף.
הרביעי אמר וכו', החמישי, וכו'

מה האמת?
כולם ראו משהו אמיתי "אלו ואלו דברי אלקים חיים" אבל ראו משהו חלקי.

מה הלכה?
כמו הראשון שאמר "זה בעל חיים גדול וכבד".

מה הנמשל?
מאז הגלות והחורבן ואובדן הנבואה והקודשה והשראת השכינה יש מחלוקות בעם ישראל - נמשלה הגלות לחושך. יש דברים שאנחנו רואים אותם באור ברור. ובכל נושאי המחלקות - אנחנו שרוים בחושך מסוים. יש בחושך מוחלט ויש בחושך חלקי ויש בין הערבים.

מה יהיה?
יבוא משיח ותהיה גאולה. והקב"ה יאיר עלינו את אורו וכולם יראו את האמת בלי שום מחלוקת.

*****

מה היום בענין הציונות?

יש הרבה אמת בדברי התנגדותם של אלה שהיו "אנטי ציונים". היו הרבה דברים קשים בתחילת דרכה של המדינה. וחלקם נשארו עד היום בקלקולם (בתי שמפט, תקשורת, מערכת החינוך) אם כי הקילקול פוחת והולך.

כאשר שאלו את הרב צבי יהודה קוק מדוע גדולי ישראל התנגדו לציונות ענה: וכי הכל כשורה יש הרבה דברים שצריכים תיקון אלא שלא בגלל זאת ננטוש את דבר ה' לשוב לציון.

אבל ראה זה פלא. ההתנגדות לציונות בעולם החרדי פחתה באופן מאוד רציני. למה זה קורה? כי כולם רואים בחוש ממש שתהליך הגאולה מתקדם באופן חיובי ביותר. אור הגאולה הולך ומאיר.

ברוך ה' שאין היום מי שמתנגד לעליה או לבנין הארץ כמו בעבר. היום חלק גדול מהציבור החרדי משרת בצבא. וביננו לבין עצמינו יש גם לנו הרבה דברים ללמוד מהם.

מה למעשה?
אני חושב שהיום החזון איש היה מדבר כמו שדיבר החפץ חיים ואמר שאנחנו נמצאים ממש ממש קרוב לגאולה. וכמו שדיבר בכל עוז הרבי מחב"ד וכמו שאמר ה"בבא סאלי זצוק"ל. כך אמרו ואומרים רבים וטובים מגדולי ישראל מכל הזרמים והחוגים. וכך גם אתה.

כתבות נוספות