שאל את הרב

איך אלוקים נותן לילדים לסבול

חדשות כיפה הרב חיים נבון 08/04/08 11:22 ג בניסן התשסח

שאלה

לאחרונה שמענו לצערי על פרשות קשות ביותר של התעללות בילדים, ובמיוחד המקרה המזעזע של האם מירושלים... דמעות חונקות את גרוני בכל פעם שאני חושבת על המקרה הזה, ולמעשה - מאז שקראתי עליו הוא פשוט לא עוזב אותי.

מקרים כגון אלה מערערים את אמונתי. אני מאמינה בלב שלם שאלוהים קיים, אך אינני יכולה שלא לכעוס עליו, לכעוס מאוד, ולתהות - האם הוא באמת כזה "רחום וחנון" ?! האם הוא באמת כ"כ מושלם ונשגב ?! סליחה על הבוטות - אבל איזה מן אלוהים זה שנותן לדברים כאלה להתרחש ?!. איך הוא לא עוצר את זה ? איך הוא מאפשר לדברים כאלה לקרות ? מדובר בילדים בני 3 ו-4 !!!!

אני מבינה שאם לא יהיה רע - לא נדע להבחין בטוב. אני מבינה שמה שעושים בני אדם זו אחריות שלהם ושהם ייענשו בעולם הבא. ועדיין, זה לא נתפס בעיניי, והאמת היא שכל ההסברים האלה נשמעים לי פאתטיים וסתמיים כשמדובר בילד בן 3 ששוכב צמח בבי"ח לאחר שאימו שרפה את עורו ושברה את שיניו...

התחושה כ"כ קשה...

תשובה

שלום וטוב.
את מעלה שאלה שהיא אחת הקשות ביותר בעולמו של המאמין. למעשה, אני סבור שזוהי השאלה הקשה ביותר שצריכה להטריד אותנו. אני נתלה כאן באילן גבוה: שמעתי מאחד מתלמידיו של הרב סולובייצ´יק, שפעם הוא שאל את הרב מה דעתו על הטענה שאת ספר ישעיהו כתבו שני נביאים שונים. הרב נעץ בו מבט חודר: "את בעיית הרע בעולם כבר פתרת, שאתה מתעסק בשאלות כאלה?!".
ואכן, שאלת הרע והסבל בעולם היא השאלה היחידה שהתנ"ך הקדיש לה ספר שלם - ספר איוב. ועדיין גדולי ההוגים והמאמינים המשיכו לדון בה בכל הדורות.
הרב סולובייצ´יק הציע מענה משולש לשאלה הזו. ראשית, עלינו להכיר בכך שאיננו יכולים להתחיל להבין את מהלכיו של הקב"ה. איננו מבינים את השואה, ואיננו מבינים גם את פשר מה שקורה לנו ביום-יום. שנית, עם כל זאת, אנו מאמינים שהקב"ה ישר וצדיק, גם אם איננו יכולים להסביר את הנהגתו. שלישית, הרב סולובייצ´יק טען שעלינו להסיט את האנרגיה שלנו מניסיון לחפש תשובה, אל ניסיון לנצל את הסבל ואת המצוקה כדי להשתפר ולהזדכך, להעלות את עצמנו ואת אישיותנו למדרגה גבוהה יותר. תשובה לא נמצא, ועם זאת אולי נצליח להפוך את עצמנו לאנשים טובים יותר.

כתבות נוספות