שאל את הרב

אולי כל חיינו כאן הם רק חלום?

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 01/12/02 00:01 כו בכסלו התשסג

שאלה

חבר שלי שאל אותי:

1- אולי כל חיינו כאן הם רק חלום?

2- הרי אנחנו לא מבינים את עומק החיים ורק אחרי מאה ועשרים נבין אותם!

3- אולי התורה היא המצאה של אדם שמסביר איך לנהל את החיים.

4- איך אפשר לנהל חיים על פי ספרים?

תשובה

בס"ד

1- יש אפשרות להעלות כל מיני רעיונות ודמיונות שהכל הוא רק "חלום" ו"אויר" ו"כאילו" ו"סתם". אבל כל הדיבורים הללו הם לא אמיתיים גם מצד מי שאומר אותם. האם חברך מוכן שיקחו לו את חייו כי הם רק חלום?
האם הוא מוכן שיגנבו את הכסף שגם הוא רק חלום?
האם הוא מוכן שירצחו ילדים כי הכל הוא רק חלום?
האם הוא מתייחס לכל שאר הדברים הפחות חשובים בחיים כאילו הם חלום?

לא ולא!

לדברים האחרים הוא מתייחס כאילו החיים הם אמיתיים ובאמת הם אמיתיים.

2- זה שאנחנו היום בעולם הזה לא מבינים את עומק החיים עד תומם ורק אחרי מאה ועשרים נבין אותם יותר לעומק -זה לא אומר שמה שיש כאן היום הוא חסר משמעות. זה אומר שאנחנו מבינים חלקית ולא מבינים את העולם עד תומו.

אל תזלזל בחשיבת האדם היא אולי מוגבלת אבל היא אמתית. עם מחשבת האדם אפשר לעשות דברים ממשים ומכאן אתה מבין שהם דברים אמיתים מאוד. אמנם אנחנו לא מתימרים לחשוב שידיעתנו היא הכל.

3- אי אפשר לומר שהתורה היא המצאה של איזה אדם שמסביר איך לנהל את החיים. כיון שיש שם דברים שאי אפשר לתאר בשום הגיון אנושי. התנ"ך הזה מתאר לנו לפני יותר מאלפיים שנה קדימה את מה שקורה איתנו היום: עליה לארץ ובנינה וכד'. דבר שאינו יכול להיות מתואר בהגיון אנושי.

4- הספרים אינם מעידים על חיינו מבחוץ. הספרים מתארים מציאות חיים. חוויות שעברנו ואנחנו משחזרים אותם דרך הספרים. לכן התורה נקראת "תורת חיים".

המטרה היא "עץ החיים" ולא "עץ הדעת".

אבל כיון שאנחנו מנהלים את כל חיינו על פי שכל הייתי מציע לך לקרוא את התשובה הבאה. שים לב העיקר אינו שכלי - אבל אינו נגד השכל. זה חשוב לדעת שאע"פ שודאי יש דברים הרבה יותר חכמים מאיתנו - הם אינם נגד שכלנו.
ראה:
https://www.kipa.co.il/ask/show.asp?id=3545

כתבות נוספות