יאיר לפיד: תומך בפסקת ההתגברות כחלק מהתהליך נרחב

בדיון שהתקיים במכון הישראלי לדמוקרטיה, התייחס יו"ר האופוזיציה ליחסים בין הכנסת לבית המשפט. בין דבריו הוא הציג תכנית אופרטיבית להסדרת סוגיית חוקי היסוד, פסילת חוקים בידי בג"ץ ולפסקת התגברות

חדשות כיפה חדשות כיפה 27/07/20 14:18 ו באב התשפ

יאיר לפיד: תומך בפסקת ההתגברות כחלק מהתהליך נרחב
יאיר לפיד במכון הישראלי לדמוקרטיה, צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה

הבוקר (ב') נערך במכון הישראלי לדמוקרטיה דיון מיוחד עם יושב ראש האופוזיציה, ח"כ יאיר לפיד. הדיון היה בנושא הסדרת היחסים בין הרשות המחוקקת לרשות השופטת. במסגרת השיח, הציג לפיד מתווה הכולל: הגדרה מחדש לחקיקת חוקי היסוד ועיגון החקיקה הנוגעת לזכויות אדם; במסגרת המתווה מציע לפיד שפסילת חוקים על-ידי בית המשפט תיעשה ברוב מיוחד של הרכב מורחב; ובשלב האחרון, תיקבע פסקת התגברות ככלי שיופעל לעיתים נדירות ולאחר שיקול דעת.

בנאומו במכון, פרס חבר הכנסת לפיד את משנתו כלפי היחסים בין הרשויות השונות וטען כי עלינו להימנע בכל מחיר מהתנגשות. "שתי משאיות דוהרות זו לכיוון זו על גשר צר. המשפט והפוליטיקה. משני הצדדים תהום. במקום ללחוץ על הברקס, הנהגים לוחצים על הצופר, ומגבירים מהירות. רוב האשמה מוטלת על המשאית הפוליטית. היא איבדה שליטה. היא איבדה את הבלמים. אנחנו חיים בתקופה שבה אין זהירות ואין יראת כבוד. אז יש לנו תפקיד. להחזיר אותם. אני לא בפוליטיקה כדי להיכנע להרגלים רעים, אלא כדי לשנות אותם". 


(יאיר לפיד בישיבת סיעה, ארכיון)

התכנית של לפיד להסדרת היחסים כוללת קודם כל לדבריו את הצורך בהגדרה של חוקי יסוד, מכיוון במצב "שהכנסת לא לוקחת ברצינות את חוקי היסוד שלה, היא לא מצליחה להבין למה בית המשפט כן לוקח אותם ברצינות". השלב הבא לפי לפיד הוא לקבל את הצעת "חוק יסוד: החקיקה", הצעה שהגישה חברת הכנסת קארין אלהרר בשנת 2019. הצעת החוק מציעה שחוקי יסוד יחוקקו ויהיו משוריינים ברוב של 80 חברי כנסת. "זה אומר שחוקי היסוד שלנו יכתבו בידי הקואליציה והאופוזיציה יחד. בדיוק בשביל זה קיימים חוקי יסוד, כדי להגדיר את הכללים שלפיהם אנחנו צריכים לחיות ואת האתוס המשותף שלנו".

החלק שנוגע לבית המשפט מתייחס ליכולת שלהם לפסול את חוקי הכנסת. על פי תכניתו של לפיד, בית המשפט יוכל לגשת לפסילת חוקים רק ברוב מיוחד ובהרכב מורחב. בעיני לפיד המינימום המדובר הוא "שני שלישים מהרכב של תשעה שופטים לפחות. זה יבהיר לציבור שמדובר בפסיקה שעברה שיקול דעת נרחב".

"השלב האחרון בתהליך, הוא פסקת ההתגברות". אומר לפיד באופן די מפתיע, בהתחשב בהתבטאויותיו הקודמות. "אני תומך בפסקת התגברות". אך חשוב לו להדגיש כי. "פסקת התגברות לא יכולה להיות עניין נפרד. גם בפסקת ההתגברות, כמו בחוקי היסוד, המפתח הוא שיתוף הפעולה בין הממשלה לאופוזיציה" לדבריו של לפיד, במקרה שבית המשפט יפסול חוק, הכנסת תוכל לבטל את הפסילה ברוב של 70 חברי כנסת, ובלבד ש-10 מתוכם הם מהאופוזיציה.