לפיד תוקף את בחירת מארק, בתנועה לאיכות השלטון יעתרו לבג"ץ נגד המינוי

יו"ר האופוזיציה תקף את חברי כחול לבן על הצבעתם לנציגת הליכוד לוועדה למינוי שופטים: "הם בקואליציה כדי להגן על נתניהו". צבי האוזר, שנבחר לוועדה: "בית המשפט שאני רואה לנגד עיניי הוא בית משפט מאוזן ומגוון"

חדשות כיפה חדשות כיפה 15/07/20 19:56 כג בתמוז התשפ

לפיד תוקף את בחירת מארק, בתנועה לאיכות השלטון יעתרו לבג"ץ נגד המינוי
ח"כ אסנת מארק, צילום: הדס פרוש, פלאש 90

מתקפות וברכות. בקואליציה ובאופוזיציה הגיבו לתוצאות הבחירות לנציגי הכנסת בוועדות למינוי שופטים ודיינים, שהסתיימו הערב בניצחון הקואליציה, ובתבוסה כפולה לאיילת שקד. יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד כתב כי "כחול לבן בחרו לועדת לבחירת שופטים שליחה של ראש ממשלה עם 3 כתבי אישום. בזאת הסתיימה השטות שהם ״שם כדי להגן על שלטון החוק.״ הם שם כדי להגן על הכסא שלהם. גנץ אשכנזי וניסנקורן הפכו למשתפי פעולה של נתניהו בהרס שלטון החוק בישראל".

מרב מיכאלי בוועדה למינוי דיינים, שקד בחוץ

מנגד, ח"כ צבי האוזר, שנבחר לוועדה למינוי שופטים כחלק מההסכם הקואליציוני, הודה לח"כים שבחרו בו ופרש את משנתו לגבי אופן בחירת השופטים בישראל: "עלילות הועדה לבחירת שופטים, כפי שהתגלו לאחרונה פגעו בחוסנה של מדינת ישראל ושל מערכת המשפט. לא כך אנחנו רוצים שיבחרו שופטינו, לא במחשכים ולא בקומבינות אלא בשקיפות מלאה. אפעל להחזרת האמון במערכת המשפטית. 
זו משימה עליונה שכולנו צריכים להתמקד בה וכאן היא מתחילה".

צבי האוזר בראיון לכיפה בהשבעת הממשלהצילום:

לדברי האוזר, "בית המשפט שאני רואה לנגד עיניי הוא בית משפט מאוזן ומגוון. בית משפט שמשקף נאמנה את רוח החברה הישראלית, השקפותיה והרכבה האנושי. בית משפט שמכיר במסורת ומורשת של צדק ומוסר יהודי מימי עבר ונוטל אחריות על עתידינו המשותף. 
מערכת המשפט אינה חפה מטעויות ואינה חסינה מביקורת ואולם אני רואה את יעודי כמי שבא לתקן ולשפר, לא כדי להרוס. 
אני כאן כדי שנבחר את השופטים המיומנים והראויים ביותר. שוחרי הצדק והאמת. שופטים שמבינים את חשיבותה של הפרדת הרשויות במדינה דמוקרטית ואת חשיבות האמון ההדדי בין אותן רשויות ובינן לבין הציבור כולו".

ח"כ מרב מיכאלי, שנבחרה על חודו של קול לוועדה למינוי דיינים, מול איילת שקד, כתבה לאחר בחירתה: "אנחנו צריכות וצריכים דיינים שרואים אנשים כבנות ובני אדם, בלי הבדל צבע עור, ארץ מוצא או מין. דיינים שיודעים למצוא בהלכה איך לאפשר, לא איך לאסור. תודה לחברות וחברי הכנסת על הבחירה בי לוועדה למינוי דיינים. בתי הדין אחראיים לכל אזרחיות ואזרחי ישראל, הם צריכים להתאים לכולןם".

ח"כ אסנת מארק מהליכוד, שנבחרה לוועדה למינוי שופטים, הודתה לח"כים וכתבה כי "המשימה - מאבק על צביון מערכת המשפט, על הפרדת הרשויות ועל זהות הריבון. זה לא יהיה קל, אך כעוצמת הקושי כך עוצמת החשיבות! תודה לראש הממשלה ולחברי הכנסת על האמון. בשם ה' נעשה ונצליח!"

"נעתור לבג"ץ נגד בחירת אסנת מארק"

מהתנועה לאיכות השלטון נמסר כי יעתרו לבג"ץ נגד בחירתה של מארק: "מצער מאוד שהקואליציה בחרה להתעלם מקביעותיו המפורשות של בית המשפט, מנוהג חוקתי רב שנים, ומערכי יסוד דמוקרטיים חשובים של שיתוף וייצוג המיעוט בכנסת בהליכי קבלת החלטות – ובחרה ביודעין שני חברי קואליציה לוועדה.
למי ששכח, נציין כי חברת הכנסת מארק היא חברת כנסת "מסדר שני" החייבת את מקומה בכנסת לרה"מ ולשליטתו המוחלטת בחוק הנורבגי ובמצבת השרים. במצב עניינים זה מקבל למעשה נאשם בפלילים שליטה ישירה במינוי שופטים במדינת ישראל. בכוונת התנועה לעתור לבג"ץ על מנת שיגן על המיעוט הנדרס, ולא יאפשר לפגוע בקודש הקודשים של הוועדה לבחירת שופטים בישראל".

ח"כ איילת שקד, שהפסידה כאמור בשתי הוועדות, בירכה את חבריה שנבחרו: "‏בהצלחה רבה לחברי הכנסת צביקה האוזר ואסנת מארק בועדה לבחירת שופטים ולחברי הכנסת מירב מיכאלי וישראל אייכלר בועדה למינוי דיינים". כתבה.

חברה לסיעה, בצלאל סמוטריץ', היה ממלכתי פחות, ותקף את הח"כים החרדים על בחירתה של ח"כ מרב מיכאלי: "‏תקציב לישיבות עוד אין, החרדים סובלים מאפליה קשה וסגרים, ועכשיו הקואליציה של החרדים מכרה את הוועדה למינוי דיינים למרב מיכאלי, שבזה לקודשי ישראל וקידשה מלחמה נגד היהדות האורתודוכסית והרבנות. מזל שהחרדים בקואליציה".

יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, קשר בין הליכוד לרשימה המשותפת, וכתב: "‏ערב מרתק. הליכוד חובר לרשימה המשותפת שחוברת לכחול לבן כדי להבטיח שליטה של נתניהו בוועדה למינוי שופטים. ממשלה חרטא כבר אמרנו?"

עו"ד בתיה כהנא דרור, לשעבר מנכ"לית 'מבוי סתום', בירכה על בחירתה של ח"כ מרב מיכאלי לוועדה למינוי דיינים: "בחירתה של מיכאלי לוועדה מסמלת שינוי חשוב במעורבות חילונית בוועדה שנחשבת נחלת המגזר החרדי.
מיכאלי, שהנה עתירת זכויות בנושא קידום נשים, עשויה להשפיע באופן משמעותי על טיב הדיינים שייבחרו, אשר תפקידם לשרת את כלל הציבור הישראלי".