תיעוד: כך משתלטת הרשות הפלסטינית על שטחי C

תנועת רגבים תיעדה פלישת פלסטינים מהכפר א דיק שבשומרון במהלך פריצת דרכים ופגיעה בעתיקות ליד צרדה המקראית – מבצר ישראלי מהמאה העשירית לפנה"ס. יוסי דגן: "זו פגיעה ממשית בשליטה הישראלית ביו"ש"

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 12/08/19 19:40 יא באב התשעט

תיעוד: כך משתלטת הרשות הפלסטינית על שטחי C
תיעוד ההשתלטות הפלסטינית, צילום: רגבים

כפר נולד: בחודשים האחרונים מתעדת תנועת רגבים השתלטות ערבית נרחבת במערב השומרון – בין היישוב פדואל לכביש 5. מדובר באיזור טרשי שלא עובד בעבר, ולפיכך מוגדר ברובו כאדמות סקר השייכות למדינה. הפולשים המגיעים מהכפר הסמוך א דיק, החלו בתפיסת השטח על ידי עיבוד הקרקע ושתילת כרמים, סלילת צירים חדשים, הקמת מבני מגורים ולמעשה מקימים כפר חדש לכל דבר.

חלק מהעבודות מתבצעות בסמוך לאתר צְרֵדָה המקראית (ח'ירבת בינת-בר) – מבצר עתיק מהמאה ה-10 לפנה"ס החולש על אפיק נחל שילה והירידה לשפלה. צרדה מוזכרת בתנ"ך, כעירו של מלך ישראל הראשון, ירבעם בן נבט בן שבט אפרים - "וירבעם בן נבט אפרתי מן הצרדה".

במקרים רבים נראה שהרשות הפלסטינית מנכסת לעצמה אתרים בעלי זיקה היסטורית יהודית, ובונה בסמוך אליהם בצורה מכוונת ומתוכננת מראש, על מנת לשנות את ההיסטוריה באופן חד צדדי. גם במקרה זה, קיים חשש כי עבודות ההשתלטות על המרחב יובילו גם לפגיעה ישירה באתר עצמו.

ראש מועצת שומרון, יוסי דגן אומר כי "זוהי מגמה מתמשכת, של השתלטות של הרשות הפלסטינית בסיוע גורמים באירופה שלא לומר בסיוע שקט של מדינת ישראל על אדמות בשטחי c כולם בשליטה ישראלית ולמעשה פגיעה ממשית בשליטה הישראלית ביו"ש. אני קורא לגורמי האכיפה להתעשת ולממשלה להדרש לנושא לפני שנמצא את עצמנו ללא נכסינו הלאומיים".

תיעוד ההשתלטות הפלסטינית

תיעוד ההשתלטות הפלסטיניתצילום: רגבים

ישי חמו, רכז השטח של תנועת רגבים סייר באיזור לאחרונה, ותפס את הפולשים "על חם", תוך תיעוד של פגיעה במבנה עתיק, ככל הנראה אף הוא מהתקופה הישראלית. 

"הדוגמה הזו ממחישה היטב כי מדובר בתופעה מכוונת וממומנת", מדגיש חמו. "אף פלאח פשוט לא יכול להרשות לעצמו להשקיע מאות אלפי שקלים בהפיכת תא שטח הררי לאיזור חקלאי, כאשר ברור שההשקעה הכספית איננה ריווחית. "הרשות הפלסטינית פועלת ללא הרף כדי לייצר עובדות בשטח וממשיכה כל העת בפרויקטים שונים בדרך למטרה זו. האכיפה בכל הנקודות היא קריטית, וכאן במיוחד. על המדינה לשמור על האדמות וההיסטוריה שלה לפני שיהיה מאוחר מדי".