פרסום ראשון הפינוי שלא היה: עיריית רמת השרון עשתה 'סיבוב' על הסיעה החילונית

הסכם הפשרה עליו חתם ראש העיר אבי גרובר לפיו בית הכנסת 'בר יוחאי' בו שכנה ישיבת ההסדר יחזור לחזקתה הבלעדית של העירייה, הוביל לחגיגות של סיעת 'רמת השרון חופשית', כשלמעשה תלמידי הישיבה יצאו מהמקום כבר במהלך השנה שעברה ואף החלו את השנה כסדרה במבנה אחר

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 02/09/21 16:01 כה באלול התשפא

הפינוי שלא היה: עיריית רמת השרון עשתה 'סיבוב' על הסיעה החילונית
ישיבת ההסדר במבנה בית הכנסת "בר יוחאי", צילום: ישיבת ההסדר רמת השרון

האם הסאגה סביב מיקום ישיבת ההסדר ברמת השרון הגיעה לסיומה? אתמול (ד') חתם ראש העירייה אבי גרובר, על הסכם פשרה לפיו המבנה בו שכנה ישיבת ההסדר - בית הכנסת 'בר יוחאי', יחזור לחזקתה הבלעדית של העירייה.

כמעט ארבע שנים אחרי שגרובר הודיע כי על הישיבה לעזוב לאלתר את מבנה בית הכנסת בעקבות הקמפיין של סיעת "רמת השרון חופשית" נגד הגרעין התורני בעיר, הפרשה הגיעה לסיומה רק כעת עם הסכם פשרה ואחרי זכיית העירייה בעתירה המנהלית שהגיש גבאי בית הכנסת שלמה לוי, בה קבע בית המשפט כי קיום הישיבה במקום מהווה חריגה מהייעוד המקורי של בית הכנסת. 

בדף הפייסבוק של "רמת השרון חופשית" נכתב בחגיגיות לאחר החתימה על ההסכם כי, "רמת השרון ניצחה. על פי הסכם שנחתם היום בין עיריית רמת השרון ושלמה לוי ויקבל את אישור בית המשפט, ישיבת ההסדר מסיימת את דרכה בבית הכנסת בר-יוחאי". 

למרות דברים אלו והודעת העירייה על ההסכם, יש לציין כי הישיבה בראשותו של הרב נחום רכל, עזבה כבר במהלך חג פסח האחרון את המבנה, וזה מספר חודשים שהמקום עומד שומם מתלמידי הישיבה, ואת חודש 'אלול' הנוכחי פתחה הישיבה במבנה אחר. נראה כי לפי הפרסומים, העירייה ביקשה ליצור מיצג לפיו הסכם הפשרה הוא שהביא לסילוק הישיבה מהמקום כעת.

123

בהסכם הפשרה שיוגש לבית המשפט בהרצליה לשם מתן תוקף של פסק דין, נקבע כי בית הכנסת ימשיך לפעול רק בקומה השנייה של המבנה ולא בקומה הראשונה, בצעד דרסטי יותקנו בו מצלמות וקודנים חדשים ואף יוחלפו מנעולים מחשש לחזרת תלמידי הישיבה לבית הכנסת, ובחודשים הקרובים יצא קול קורא להפעלת המקום, כאשר כרגע הגבאי המיתולוגי שלמה לוי ימשיך בתפקידו עד סוף השנה. כמו כן, העירייה תבחן אם ניתן להכשיר את חריגות הבניה שקיימות במקום וככל שלא ניתן ייהרסו חלקים במבנה שנבנו שלא כחוק. את עיריית רמת השרון ייצג בהליכים עו"ד חגי נצר ממשרד ניצן, נצר וולצקי.

תלמידי הישיבה בשיעור בישיבה

תלמידי הישיבה בשיעור בישיבה, צילום: ישיבת ההסדר רמת השרון

בשיחה עם 'חדשות כיפה' גורם המעורה בפרטים הפנה אצבע מאשימה כלפי מעורבותו של ראש העיר גרובר בפרשה: "ראש העיר ביקש להביא את הנושא למועצת העיר ונכשל מכיוון שידע שמועצת העיר איננה יכולה לאשר חריגות בבית הכנסת שנבנו לפני עשרות שנים עוד לפני שהישיבה קמה. ההדלפות מלשכת ראש העיר מעידות על הלחץ הרב בו הוא נמצא. תושבי רמת השרון מודעים היטב לחולשתו של ראש העיר ולאי העמידה שלו בלחצים - כך לא מתנהל ראש עיר בישראל", אמר הגורם, והדגיש כי, "בפועל, בית הכנסת ניצל ולא נהרס והישיבה והגרעין ממשיכים לפעול ביתר עוז בעיר. מדובר בסיבוב יחסי ציבור של ראש העיר ותו לא".

ראש עיריית רמת השרון, אבי גרובר

ראש עיריית רמת השרון, אבי גרובר, צילום: Miriam Alster/FLASH90

מישיבת ההסדר ברמת השרון נמסר בתגובה כי, "בשנים האחרונות מרכז הרוח בעיר פעל בבית הכנסת בר יוחאי שם למדו עשרות תלמידי ישיבת ההסדר שהמשיכו לאחר מכן לשירות משמעותי בצה"ל ובכוחות הביטחון. עשיה מבורכת זו עמדה לצנינים בעיני קבוצות מיעוט מיליטנטיות שהכריזו על מאבק בכל נושא הקשור לערכים ורוח בעיר. לפני כחצי שנה הודיעה הנהלת הישיבה כי היא עוזבת את בית הכנסת בו שהתה מאז הקמתה, ונודדת למקום אחר מתוך רצון להגיע לפתרון הולם בדרכי שלום. המרצע יצא מן השק - אין כאן מניע של שמירת החוק בעיר, אלא רדיפת דת באיצטלה משפטית. ישיבת ההסדר והגרעין התורני ממשיכים לפעול ברמת השרון לשמחת רבים וטובים מבני העיר ביתר עוז ושאת".