תמונת מצב מדאיגה במערכת הבריאות: מחסור גדול במכונות הנשמה ומיטות אשפוז

על פי דו"ח שהוכן על ידי מרכז המחקר והמידע של הכנסת ושיוגש ליו"ר וועדת הקורונה, רק 1,437 מכונות הנשמה תקינות ופנויות יכולות לטפל בחולים. מספר המיטות לטיפול נמרץ נשימתי - 32 בלבד. מנכ"ל משרד הבריאות: "מעריך שבתוך שבוע נהיה עם כ-200 חולים קשים"

חדשות כיפה חדשות כיפה 26/03/20 09:24 א בניסן התשפ

תמונת מצב מדאיגה במערכת הבריאות: מחסור גדול במכונות הנשמה ומיטות אשפוז
ארכיון, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

נגיף הקורונה מוסיף להתפשט ולהדביק נמרצות את אזרחי ישראל, אך לא בטוח שלמערכת הביראות יש את היכולת לטפל בכולם. בדו"ח חדש שמתפרסם הבוקר (ה') ויוגש ליו"ר וועדת הקורונה, חבר הכנסת עופר שלח (כחול לבן) מצטיירת תמונת מצב מדאיגה - בישראל ישנן 1,437 מכונות הנשמה פנויות בלבד, כאשר 28 מכונות נוספות נמצאו לא תקינות. 

עוד עולה מהדו"ח, כי גם כמות המיטות בטיפול נמרץ אינן בכמות המתבקשת נוכח המשבר הנוכחי. על פי הנתונים, נכון לינואר 2019, היו בישראל 758 מיטות טיפול נמרץ כאשר 394 מהן לטיפול כללי, 64 לטיפול ביניים ו - 215 לטיפולי לב. עוד 53 מיטות מיועדות לטיפול נמרץ לב ביניים ו - 32 לטיפול נמרץ נשימתי, כמות דלה ביחס לביקוש. 

עם זאת, בדו"ח ישנה בשורה מעודדת, יחסית. על פי בדיקות שנערכו, עד כה אובחנו בישראל 2,000 חולי קורונה, מתוך 32,346 נבדקים, מה שאומר כי מדובר בשישה אחוזים בסך הכל של תוצאות חיוביות שהתקבלו לאחר האבחונים. 

צילום: דוברות הכנסת\ עדינה ולמן

יו"ר הוועדה, ח"כ עפר שלח ביקש מהמנכ"ל בר סימן טוב להתייחס למחלוקות במשרדו ושאל "האם קצב העלייה הוא בגלל כמות הבדיקות או בגלל צמיחה אקספוננדיאלית וכמה באמת חולי קורונה יש. מתי תהיה לך את תמונת המודיעין שתאפשר משחק מאוזן יותר בין התחום הרפואי לכלכלי".

מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב הסביר: המטרה שלנו היא לכבוש את התחלואה ולהגיע למצב שאחרי חג הפסח נוכל לקחת קצת סיכונים. מספר שחושב לשים לב אליו- מספר החולים הקשים ועל קצב העלייה במספר החולים הקשים. אני מעריך שבתוך שבוע נהיה עם כ-200 חולים קשים ואנחנו מכוונים את ההיערכות והאסטרטגיה ליכולת לטפל בחולים הקשים.

בר סימן טוב התייחס לבדיקת כשיעור מהאוכלוסייה במדינת ישראל, אנחנו היום כנראה מבצעים יותר בדיקות מכל מדינה אחרת ואנחנו בגישה של "בואו נבדוק כמה שיותר". יותר חשוב מכמה בדיקות בודקים, זה את מי בודקים".