חשש בצה"ל מפגיעה בגאוות היחידה של סיירות החי"ר

בתי הספר של הסיירות ייסגר בהחלטת מפקד זרוע היבשה, דבר המעלה חשש בצה"ל מפגיעה בגאוות היחידה של הלוחמים ופגיעה בידע המקצועי שנאסף ברבות השנים. "יפגע בתהליך ההכשרה האינטימי שמתבצע בסיירות" נטען

חדשות כיפה משה סלע, חדשות כיפה 24/12/19 11:17 כו בכסלו התשפ

חשש בצה"ל מפגיעה בגאוות היחידה של סיירות החי"ר
אילוסטרציה, צילום: פלאש 90

מפקד זרוע היבשה, אלוף יואל סטריק, החליט לבטל את כלל בתי הספר של הסיירות בחטיבות החי"ר בצה"ל ולהקים במקומם בית ספר אחיד, כך על פי דיווח של וואלה!.  על פי ההערכות, הקמת בית הספר תעלה עשרות מיליוני שקלים בתשתיות, כתיבת תכנים והכשרות סגל. זאת, בדומה לתכנית שיושמה בעבר בחטיבת הקומנדו עם הקמת בית ספר להכשרה ליחידות אגוז, מגלן ודובדבן.

החלטתו של אלוף סטריק סופגת ביקורת מצד בכירים בחטיבות החי"ר. גורמים בחטיבת גולני טענו כי ההחלטה  תפגע בזהות של החטיבות השונות ועלולה לפגוע בידע שנצבר לאורך השנים ועבר מדור הלוחמים הוותיקים. גורם אחר המעורה בפרטים הוסיף כי בתהליך עבודת המטה שהסתיימה ותצא לפועל בשנה הבאה, "לפי החלטת מפקד זרוע היבשה מפקדים בסיירת גולני ייצאו להילחם בשדה הקרב עם לוחמים שבית הספר האחיד הכשיר. תהליך ההכשרה בסיירות הוא אינטימי ומורכב מצוותים קטנים. בית ספר מסוג זה יפגע בקשר שנוצר בין מפקדים ללוחמים".

פעילות צה"ל ביהודה ושומרון. ארכיון

 ארכיוןצילום: דובר צה"ל

הגורם הוסיף ואמר כי "מפקדים בכל חטיבה פועלים לפי החשיבה והמדיניות של המח"ט שמטמיע בהכשרה את התכנית האופרטיבית של החטיבה במלחמה". הגורם ציין כי עבודת המטה עליה החליט האלוף שוברת רצף הגיוני של הכשרה. "תראו מה קרה בבית הספר למפקדי כיתות . בשנים האחרונות ביקשו ממפקדי החטיבות לקחת אחריות על הסגל והלוחמים ששלחו לביה"ס למפקדי כיתות כדי לדייק את תהליך ההכשרה. מה שטוב לגולני לא בהכרח טוב לצנחנים, לגבעתי או לנח"ל. יש כאן סיכון גדול וגם פגיעה במורשת ובזהות".

גורם נוסף מזרוע היבשה הוסיף, "השוואה בין האופן בו מתנהל בית הספר של חטיבת הקומנדו עם ההתאמות שלו לבית ספר עבור כלל חטיבות החי"ר היא טעות. בית הספר עלול להרחיק את הטובים משם. מפקד חטיבה עשוי להעדיף להשאיר את הטובים אצלו בהכשרה. בדיוק כפי שמתרחש בקורס מ"כים. לא בהכרח הטובים נשארים להדרכה. השתנות היא דבר חשוב אבל לא בכוח ולא בכל תחום. אני מכיר גרירת רגליים בכל מיני תחומים בגלל ביקורת שיש בחטיבות".

דובר צה"ל מסר בתגובה: "לאורך מספר חודשים, בחן צוות בדיקה בזרוע היבשה את נושא הכשרת גדודי הסיור. כחלק ממסקנותיו הנחה מפקד הזרוע להקים בית ספר חיילי לגדודי הסיור, לצורך יצירת מעטפת מלאה וחזקה ליחידות. יש לציין כי טרם החלה עמ"ט (עבודת מטה) בנושא מימוש ההנחיה, ועל כן טרם הוחלטו דרכי מימושו ועלויותיו".

האלוף סטריק בשטח

אלוף יואל סטריק.                                                                                                                                          דובר צה"ל