הכי טוב ביחד: הושקו נתיבי תנועה לתחבורה שיתופית

במסגרת התכנית להקלת העומס בכבישים, הושקו הבוקר נתיבי תנועה יעודיים לתחבורה ציבורית ושיתופית (קארפול). עד כה הורגשה הקלה מסוימת בחלק מהכבישים אך עוד מוקדם להסיק מסקנות

חדשות כיפה חדשות כיפה 06/10/19 10:28 ז בתשרי התשפ

הכי טוב ביחד: הושקו נתיבי תנועה לתחבורה שיתופית
נתיבי איילון. אילוסטרציה, צילום: פלאש 90

הבוקר הושק בכבישי ישראל מיזם "נתיב פלוס", במסגרתו יוחדו נתיבי תנועה, לתחבורה ציבורית ושיתופית (קארפול), לאורך כבישי הארץ. מטרת המיזם לעודד נסיעה מרוכזת של מספר נוסעים ברכב אחד  וזאת כדי לצמצם את מספר כלי הרכב בכבישים ולהפחית את עומסי התנועה. 

עד כה במיזם "נתיב פלוס". בכביש החוף (2) הוכשר נתיב  באורך  22 קילומטרים, בין מחלף נתניה ועד מחלף גלילות, בשני הכיוונים. בנתיב ייעודי זה, מותרת הנסיעה לתחבורה ציבורית ולרכבים בהם 2 נוסעים (נהג+ נוסע) לכל הפחות.  בנתיבי איילון(20), בין מחלף מבוא איילון ועד מחלף קיבוץ גלויות לכיוון צפון בלבד, יוכלו כלי רכב פרטיים עם שלושה אנשים לפחות (נהג +שני נוסעים) לנסוע בנתיב התחבורה הציבורית (נת"צ) הקיים כיום, שיוארך בהמשך עד מחלף קיבוץ גלויות.

באיילון צפון דווח על שיפור של כ-10 דקות בתחבורה הציבורית ביחס לימים רגילים - אך עם זאת עוד מוקדם מדי "לחגוג" שכן מדובר בתקופת החגים וישראלים רבים עוד שוהים בחו"ל

על פי חברת נתיבי ישראל, בכביש איילון הבוקר (ראשון) פחות עמוס מיום ראשון רגיל ובכביש החוף אותו עומס כבכל יום ראשון. 

 

מחדר המצב של משרד התחבורה, נמסר כי נכון לשעה 07:00 כל היציאות מנתניה לכביש החוף היו פתוחות לתנועה. מגעש ועד גלילות אף היה שיפור של 12 קמ"ש לכל משתמשי הדרך. 

בנתיבי איילון צפון דווח על שיפור של כעשר דקות בתחבורה הציבורית ביחס לימים רגילים. בחודש הראשון למיזם, משטרת ישראל תחלק דו"חות אזהרה לנהגים שייסעו בנתיב בפעם הראשונה ללא מספר הנוסעים הנדרש. עד לשעה 7:00 משטרת ישראל כבר הספיקה לתת אזהרה במקום ל-80 נהגים.  נהגים שייתפסו פעם נוספת או לאחר החודש הראשון, יקנסו. 

עם זאת, ולמרבה האירוניה, בנתניה דווחו על פקקים גדולים בעיר, ובעיריית נתניה הסבירו זאת כי העומסים הכבדים בעיר נגרמו בגלל אפליקציית waze , שהפנתה לעיר נהגים רבים בשל הנתיב השיתופי.

כיום, ממוצע הנוסעים בכלי רכב פרטיים עומד על 1.2 נוסעים בלבד. במשרד התחבורה מאמינים כי ריבוי הנוסעים בכלי רכב אחד עשוי להביא לשיפור משמעותי של עשרות אחוזים במהירות הנסיעה הממוצעת, ולצמצום מספר כלי הרכב בכבישים.

מבחינת ציבור הנוסעים, רבים מהם היו מעדיפים שלא לצאת עם רכבם הפרטי, אך בשל מענה לא מספק של תחבורה ציבורית - אינם עושים כן. לפי נתוני הלמ"ס, בעוד היקף הנסיעות גדל בכמעט 70% בשני העשורים האחרונים, שטח הכבישים גדל ב-48%, ואורך הכבישים גדל ב-20% בלבד.