"חשש ממשי למשוא פנים": אלו המקרים בהם שופט צריך לפסול את עצמו

נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, ערכה לשופטים רשימה של מניעויות לשבת בדין. בין היתר: קרבה משפחתית לעורכי הדין או קשר עסקי לבני משפחת השופט. חיות מבהירה: "כשאין מניעה חייב שופט לדון בתיק שנותב אליו"

חדשות כיפה חדשות כיפה 07/08/20 10:33 יז באב התשפ

"חשש ממשי למשוא פנים": אלו המקרים בהם שופט צריך לפסול את עצמו
נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, צילום: Ben Hakoon

לאחר הסערה סביב ניגודי העניינים של השופטים, נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות פרסמה אמות מידה לפסילה עצמית של שופטים העלולים להימצא, בעיני עצמם או בעיני הציבור, בניגוד עניינים. הנשיאה חיות מבהירה כי מבחן הפסילה הוא  "חשש ממשי למשוא פנים".  החל משנת המשפט הקרובה שתחל ב-1 בספטמבר תפורסם רשימת המניעויות (ניגודי העניינים) המעודכנות של כלל השופטים והרשמים בישראל באתר האינטרנט של הרשות השופטת. 

מסמך אמות המידה שהוכן בהנחיית הנשיאה מבוסס בעיקרו על הוראות חוק בתי המשפט וכללי האתיקה לשופטים, וכן על הניסיון שנצבר בתחום. חיות מדגישה את הכלל לפיו הסמכות לדון היא גם החובה לדון. לדבריה, "כשאין מניעה חייב שופט לדון בתיק שנותב אליו". עם זאת, מוטלת על שופט חובת גילוי המוטלת מטעמים של "מראית פני הצדק"

∙ הרשימה תכלול בן משפחה של השופט או הרשם או מי שמתקיימת לגביו קרבה ממשית אחרת, ובלבד שהם מתדיינים חוזרים בבית המשפט שבו הוא מכהן. בן משפחה הוא: בן זוג, ילד, הורה, אח, סב, הורה של בן הזוג או מי שסמוך על שולחנו של הגורם השיפוטי, וכן בן זוג או ילד של כל אחד מאלה.

∙ מתדיין או בא-כוח שהיה לקוחו של השופט קודם מינויו לכהונתו, ולא חלפו חמש שנים מאז הטיפול בעניינו של אותו מתדיין או עו"ד.

∙ גורם שהשופט מועסק על ידו במסגרת עיסוק נוסף או שמקבל ממנו גמול בעבור עיסוק או פעילות נוספים (למשל אם השופט מרצה באוניברסיטה).

∙ עו"ד שהיה שותף של השופט ולא חלפו חמש שנים מאז היותם שותפים. המניעות תמשיך לחול גם לאחר חמש שנים, אם יש בין השופט לעורך הדין קשרי חברות הדוקים.

∙ עורך דין שמטפל בעניין של שופט או של בן משפחתו. ככל שמדובר בטיפול מתמשך, המניעות תמשיך לחול במשך חמש שנים מיום סיום הטיפול בעניין, למעט ככל שבין הגורם השיפוטי ועורך הדין ממשיכים להתקיים קשרי חברות הדוקים, שאז תמשיך המניעות לחול גם לאחר חמש שנים.

∙ משרד עורכי דין שבן משפחה של שופט משמש כמתמחה או עורך דין בו, למעט המדינה או רשות ציבורית.

∙ עורך דין שלשופט או לרשם יש קשר חברתי הדוק או קירבה ממשית אחרת עמו.

∙ מקום העבודה של בן או בת זוגו של שופט וכן של ילדיו הבגירים, גם אם אינם עוסקים בעריכת דין, ככל שמדובר במתדיין חוזר בערכאה שבה מכהן השופט או הרשם, ובלבד שבן, בת הזוג או הילדים הבגירים מחזיקים בתפקיד ניהולי בכיר במקום העבודה, או שהם שותפים ובעלי עניין בו.

∙ עו"ד שעבד כמתמחה של השופט ועו"ד שעבד עמו כעוזר משפטי יש לכלול ברשימה למשך פרק זמן שלא יפחת משנה מסיום עבודתו. זאת למעט אם נשמר עם המתמחה או העוזר לשעבר קשר חברתי הדוק, שאז תמשיך המניעות לחול גם לאחר פרק הזמן האמור וכל עוד נמשך קשר חברתי הדוק זה.

∙ בני משפחה בדרגת קרבה ראשונה לעוזר משפטי או מתמחה שהם מתדיינים חוזרים, בתקופה שבה העוזר המשפטי או המתמחה מועסק בלשכת השופט או הרשם.