טבח בבית כנסת בפנסילבניה: 11 נרצחים

חמוש נכנס לבית הכנסת בפיטסבורג והחל במסע ירי לעבר המתפללים. במהלך הטבח נרצחו שמונה בני אדם ועוד שישה נפצעו. החשוד נתפס בתום קרב יריות עם המשטרה. השר בנט ימריא הלילה לארצות הברית לבקר בזירת האירוע

חדשות כיפה מירב כהן 27/10/18 20:17 יח בחשון התשעט

טבח בבית כנסת בפנסילבניה: 11 נרצחים
צילום: google street view

הבוקר, מעט לפני השעה 10:00, כשמתפללים רבים פוקדים את בית הכנסת 'עץ חיים' בפיטסבורג בפנסילבניה, חמוש פתח באש וצעק "כל היהודים צריכים למות". במקום ישנם 8 הרוגים ועוד שלושה שוטרים פצועים. החשוד - גבר לבן ומזוקן - נתפס בתום קרב יריות עם המשטרה. 

הירי בשכונת סקוורל היל, בפיטסבורג, שבה יש קהילה יהודית גדולה, תפס את תושבי השכונה באמצע תפילת השבת. כשלפתע נכנס החמוש והחל במסע הירי. כוחות המשטרה גדולים הוזעקו למקום והנחו את התושבים להישאר בבתים. "אל תצאו מהבית עכשיו, זה לא בטוח", אמרה המשטרה המקומית. בעקבות הירי בפיטסבורג מגבירה משטרת ניו יורק את האבטחה מחוץ לבתי כנסת ומוסדות יהודיים בעיר.

בעקבות הפיגוע - השר בנט החינוך והתפוצות ימריא הלילה לארצות הברית. השר יבקר בזירת האירוע, יפגוש את הקהילה המקומית וישתתף בהלוויות ההרוגים בפיגוע: ״כשיהודים נרצחים בפיטסבורג, העם במדינת ישראל כואב. כל ישראל ערבים זה לזה. מדינת ישראל אבלה וכואבת את הרצח האנטישמי הנורא. אחיותנו ואחינו היהודים מצאו את עצמם תחת מתקפת טרור רצחני בעת שהיו בתפילה.
ליבנו עם משפחות ההרוגים והפצועים, ותפילותינו שזה היה האירוע האחרון. דם יהודי אינו הפקר".

מוקדם יותר הערב הנחה השר בנט את מנכ״ל משרד התפוצות להיערך לסיוע לקהילה היהודית בפיטסבורג, לרבות בחינת הצורך בצוותי חירום וחוסן שיצאו מיידית מישראל לסיוע פסיכולוגי ולשיקום קהילתי. 

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, התייחס לטבח בבית הכנסת ואמר: "אם הייתה אבטחה בתוך בית הכנסת, התוצאות היו שונות".

 

שגריר ישראל באו״ם דני דנון - ״‏מחבל שנכנס לבית כנסת באמצע תפילה ורוצח אנשים בדם קר - אלו מראות שפה בארה״ב מעוררים דאגה והלם. בקהילה היהודית יצטרכו לעשות חושבים בכל הנוגע למערך האבטחה״.

יעקב חגואל סגן ומ״מ יו״ר ההסתדרות הציונית העולמית וראש צוות המשימה למאבק באנטישמיות בסוכנות היהודית:  ״הפרטים הראשוניים עדיין בבדיקה. אנו לומדים מקרוב את פרטי האירוע המצער. ההנהלה הציונית שלוחת את תנחומיה לבני הקהילה ומתחייבת להמשיך להיאבק כנגד גילויי השנאה כלפי יהודים בכל מקום בעולם. אני קורא לרשויות החוק בארה״ב לגלות אפס סובלנות כלפי כל גילויי האנטישמיות וההסתה. אנו מרכינים ראש לזכר הנרצחים אך ממשיכים להיות גאים ביהדות שלנו!״