המחיר של הפסקת האש: הפרוטוקולים של מבצע צוק איתן נחשפים

מהפרוטוקולים של מבצע צוק איתן עולה כי גנץ ויעלון דחפו את שרי הממשלה לאשר את הפוגה עם חמאס, אך לא הסבירו להם מה המחירים שהיא עלולה להביא. שעה קלה לאחר מכן נהרגו רס"ן בניה שראל וסמ"ר ליאל גדעוני , וסגן הדר גולדין נחטף לעזה

חדשות כיפה חדשות כיפה 27/03/19 09:54 כ באדר ב'

המחיר של הפסקת האש: הפרוטוקולים של מבצע צוק איתן נחשפים
נוכחות דלה, ישיבת ממשלה, צילום: פלאש 90, מארק ישראל סלם

פרוטוקולים מהישיבה המכרעת במהלך מבצע צוק איתן בעזה מציגים תמונה מדאיגה. מהפרוטוקלים עולה  כי שר הביטחון דאז, משה (בוגי) יעלון, והרמטכ"ל דאז בני גנץ, שהובילו את התמיכה בה באותה ישיבה, לא הציגו לשרים את הסיכונים שעשויים להתרחש כתוצאה מהפסקת האש - שהתבררה לימים כקטלנית במיוחד, כך פורסם בישראל היום.

במהלך הישיבה ביקש בנט, שר הכלכלה דאז, להבין מה הסיכונים של הפסקת האש, אך שר הביטחון והרמטכ"ל טענו שאין כאלו כלל: "אני רואה במצב זה (של ההפוגה) רק יתרונות. אני לא רואה חסרונות". יעלון הוסיף ולגלג על שאלתו של בנט והוסיף: "אם מישהו רוצה לכבוש את עזה, בוא נקיים דיון".

ההחלטה על הפסקת האש אושרה למרות התנגדותם של בנט, ושרי ישראל ביתננו, שהצביעו נגד הפסקת האש. מנגד, ראש הממשלה נתניהו, שר הביטחון יעלון וכל יתר שרי הקבינט הצביעו בעד. ההחלטה אושרה. 

אחרי האירוע שבו נהרגו החיילים, רס"ן בניה שראל וסמ"ר ליאל גדעוני , וחטפה את סגן הדר גולדין, התכנס שוב הקבינט. מהפרוטוקולים עולה כי השר גלעד ארדן שאל את גנץ: "רגע, לחיילים היה אסור לפתוח באש מראש בשלב ההתקדמות?".

גנץ ענה"היה מותר להם להשיב באש כאשר יורים עליהם. כאשר אין אויב, אכן אסור היה לירות ירי מונע. הייתה הפוגה". בעקבות הדברים אמר ארדן כי לו היה יודע שלחיילי גבעתי אסור לירות, לא היה מצביע בעד הפסקת האש.

מכחול לבן נמסר בתגובה לחשיפת הדיון הדרמטי בקבינט: "הדלפות פרוטוקולים מדיוני קבינט ושימוש בהם באופן מניפולטיבי כתוצאה מלחץ בקמפיין בחירות מלמדות על חוסר אחריות, לחץ ומצוקה של המדליפים"