שוברים טאבו? 'נאמני תורה ועבודה' בקמפיין לקידום נישואים אזרחיים

תנועת נאמני תורה ועבודה יוצאת היום (א) בקמפיין ציבורי שמטרתו קידום אופציה לנישואין אזרחיים, נושא שככל הנראה היה סוג של טאבו בממסד הדתי. ד"ר חנן מנדל: "המצב בעייתי דווקא מהכיוון התורני"

חדשות כיפה משה מאירסדורף 26/03/17 16:06 כח באדר התשעז

שוברים טאבו? 'נאמני תורה ועבודה' בקמפיין לקידום נישואים אזרחיים
Yossi Zamir/Flash90., צילום: Yossi Zamir/Flash90.

תנועת נאמני תורה ועבודה משיקה היום (ראשון) קמפיין שקורא, למעשה, לקידום אופציה מסוימת לנישואין אזרחיים בישראל. במסגרת הקמפיין הופק סרטון, לפיו, המצב כיום מייצר אנטגוניזם כלפי הדת משום שהוא כופה על אזרחי ישראל להינשא ברבנות, במקום להותיר בידם את הבחירה בנושא.

בסרטון ההומוריסטי מוצגות אפשרויות הבחירה הרבות שעומדות בפני האדם בתחומים שונים בחיים כמשהו שלילי, משום ש“יותר מידי אפשרויות - הופכות את החיים לכאב ראש אחד גדול”. לעומת זאת, הרבנות הראשית מוצגת באור חיובי, כביכול, בתור מי שהחליטה לפתור לאזרחי ישראל את “כאב הראש” של אפשרויות הבחירה הרבות מדיי בחייהם, בכך ש“אתם לא צריכים לבחור איפה להתחתן - אתם פשוט תתחתנו אצלנו”.

[embed]

]

כמו כן, נערכת בסרטון השוואה בין הרבנות לבין הורים שמנסים להאהיב על ילדיהם לימוד תורה או הליכה לבית הכנסת באמצעות כפייה, זאת לאור אמונתם: “כי הרי ידוע שכפייה היא הדרך הטובה ביותר ליצור הזדהות”, כדברי הסרטון. הסצנה החותמת את הסרטון מראה אנשים בורחים במטוס לקפריסין, בזמן שנציג הרבנות ממשיך בשלו. המסר של הסרטון הוא שהכפייה להינשא בנישואין על פי ההלכה היא זו שדוחה את הישראלים מהדת בכלל ומנישואין הלכתיים בפרט ומובילה אותם להינשא בקפריסין.

בדף נחיתה שאליו מוביל הסרטון מובאים דבריהם של כמה רבנים שתמכו ותומכים, במידה זו או אחרת, באפשרויות השונות לנישואין אזרחיים בישראל. כך, לדוגמה, ניתן למצוא בו תשובה הלכתית מאת הראשון לציון והרב הראשי לישראל, הרב בקשי דורון, בה נכתב כי “אם יקום מסלול אלטרנטיבי שלא ייקרא “נישואין”” - יש בכך מעלות שונות, מבחינה תורנית. לצד זה, מצוטטים בף הנחיתה דבריו של הרב יהודה עמיטל זצ”ל, שכתב כי “אני מסופק אם יש להשאיר את הסטטוס-קוו הנוכחי (…) אני סבור שניתן לאפשר את האופציה הזאת (נישואין אזרחיים) לכל מי שרוצה בכך”. כמו מובאות דעותיהם של אליעזר מלמד ורבנים נוספים שדנים בתנאים ההכרחיים להחלת אופיה כזו במדינת ישראל ובהשלכות שלה: האם חיים לאחר נישואים אזרחיים מהוים סוג של מניעה הלכתית לאחר מכן וכו.


הקמפיין הנוכחי מגיע בהמשך לסקר שנערך לאחרונה ע”י ‘נאמני תורה ועבודה’, שהעלה כי 49% ממי שמגדירים עצמם "דתיים לאומיים" תומכים ברמות שונות בהחלת אפשרות כלשהי לנישואין אזרחיים בישראל, מתוך מכלול ההצעות שעלו בנושא. לפי הסקר, שנערך ע"י"מסקר" בקרב מדגם מייצג של 400 איש, האפשרות שזכתה לתמיכה הגבוהה ביותר הינה נישואין אזרחיים לפסולי חיתון, לא כולל זוגות חד מיניים, בה תמכו ברמות משתנות (במידה "מועטה", "בינונית" או "רבה") כ-35% מהמשיבים.

האפשרות הבאה בתור בפופולריות שלה בקרב המשיבים הייתה החלה של נישואין אזרחיים כאופציה הפתוחה לכל, לצד נישואין ברבנות, בה תומכים למעלה מרבע מהמשיבים - 27%. אפשרות זו מבוססת על המודל המפורט באמנת גביזון-מדן. אפשרויות נוספות שנבחנו בסקר הינן: החלת נישואין אזרחיים לפסולי חיתון, כולל חד מיניים - בה תומכים 23%; והחלת נישואין אזרחיים בלבד תוך ביטול הנישואין ברבנות - בה תומכים כ-4% בלבד.


ד”ר חנן מנדל, יו”ר תנועת ‘נאמני תורה ועבודה’, אומר כי “המטרה שלנו בקמפיין הנוכחי היא להסביר אל תוך הציבור שלנו פנימה כי המצב הקיים הינו בעייתי. הוא לא רק בעייתי בגלל הטיעון על פגיעה בזכויות ובחופש, הוא בעייתי דווקא מהכיוון התורני, בכך שהוא מוביל אנשים להתרחק מהדת. המסקנה שלנו היא שהגיע הזמן לשקול בכובד ראש אופציות נוספות. ישנן על השלחן כשמונה הצעות שונות לשינוי הסטטוס קוו בנושא נישואין וגירושין בישראל, בהיקף זה או אחר - לפחות חלק מההצעות הללו יכולות להוביל למצב טוב יותר, מבחינה דתית בישראל”.

ד”ר מנדל מציין עוד כי “לצד הסקר, בתוך עמנו אנו יושבים - וככאלה אנו מכירים את היטב את רחשי הלב של המגזר שלנו - שפתוח, בחלקו הגדול, לאופציה של שינוי הסטטוס קוו בנישואין בישראל. שתי העובדות הללו הובילו אותנו לקמפיין הנוכחי שמטרתו להעלות את הנושא עוד יותר למודעות בתוך המגזר”.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן