מועצת הרבנות הראשית: פעילות נשות הכותל - פרובוקציה

הרבנים דנו ב"מתווה שרנסקי" לחלוקת רחבת הכותל, אך נמנעו מלקבל החלטה סופית בנושא. רב הכותל בדיון כי "נשות הכותל קיצוניות ומיליטנטיות, אי אפשר לדבר איתן"

חדשות כיפה חדשות כיפה 20/05/13 15:04 יא בסיון התשעג

מועצת הרבנות הראשית: פעילות נשות הכותל - פרובוקציה
פייסבוק סתיו שפיר, צילום: פייסבוק סתיו שפיר

מועצת הרבנות הראשית דנה היום (ב‘) במתווה שרנסקי לחלוקת רחבת הכותל לעזרה שלישית שיווינית, כפתרון לפולמוס ”נשות הכותל“. יו“ר הסוכנות היהודית, נתן שרנסקי, הגיע בעצמו לישיבת המועצה היום ודן עם הרבנים בסוגייה. לפי המתווה, יוקצה שטח מדרום לשער המוגרבים שבו תותר תפילת הרפורמים והקונסרבטיבים. לדבריו, הנהגות הרפורמים והקונסרבטיבים מקבלים את המתווה.

שרנסקי אמר כי מי שקבע את מנהג המקום היו תלמידי הגר"א לפני 300 שנה, שקבעו שרחבת הכותל היא בית כנסת. בישיבה השתף גם סגן שר הדתות הרב אלי בן דהן, אשר הציג מתווה משלו אשר אמור לפתור באופן נקודתי את סוגיית נשות הכותל, תוך הידברות עימן.

רב המקומות הקדושים והכותל המערבי, הרב שמואל רבינוביץ', אמר בישיבה כי המצב הנוכחי מחייב קביעת תקנות על ידי מועצת הרבנות הראשית לישראל והרבנים הראשיים לפיהן יוגדר מנהג המקום, ותקנות אלו יחייבו את כל הבאים בשערי הכותל. לדבריו, ניתן להגיע להסכמה עם הרפורמים והקונסרבטיבים על פי מתווה שרנסקי, אך ארגון נשות הכותל הוא פלג קיצוני ומיליטנטי שקשה להידבר איתו.

הרבנים טרם גיבשו עמדה סופית, רחבת הכותל (צילום: josh.ev9-cc-by-sa)

מנכ"ל הרבנות הראשית, עודד וינר, הדגיש כי ”המקום שבו מתפללים הרפורמים כיום לא נקבע באופן שרירותי, אלא על ידי שופטי בג"צ לאחר שסיירו במקום ובדקו באופן אישי את כל ההצעות שעמדו על הפרק, והחליטו על מיקומו הנוכחי של אתר התפילה בקשת רובינסון“. בעקבות הדברים החליטה המועצה להמתין עד להכרעה בפרטים הסופיים במתווה שרנסקי ואז תגבש את עמדתה הסופית. הרבנים הודיעו כי הם רואים בפעילות נשות הכותל פרובוקציה.

בהמשך הישיבה נדונה יוזמת המשרד לשירותי דת לשינוי ועדכון שירותי הדת במועצות הדתיות. בישיבה הוברר כי מקור הקשיים הוא באי-קיום הנהלים שנקבעים על ידי הרבנות הראשית והמשרד לשירותי דת. סגן השר בן דהן הבהיר כי פתיחת אזורי הנישואין תותנה בבירור שתבצע המועצה הדתית שתרשום את הנישואין מול המועצה הדתית ביישוב בו גרים בני הזוג, וכך יימנע מצב שבו בני זוג נרשמים מחוץ לאזור הרישום שלהם כדי להימנע מבירור רווקות ויהדות כדין. הרב בן דהן התחייב כי בהמשך תוקם מערכת מידע ממוחשבת שתאפשר שיתוף מידע מהיר ויעיל בין כל המועצות הדתיות.

עוד הוסכם כי המשרד לשירותי דת והרבנות הראשית יפעלו יחד כדי לגבש דרכי פעולה נגד גורמים במערך שירותי הדת שאינם מקיימים את הנהלים שנקבעו על ידי הרבנות והמשרד.

הוועדה דנה גם בעניין העיכובים בבדיקות בחינות הסמכה לרבנות. בישיבה הסביר מנכ"ל הרבנות כי מספר הנבחנים גדל פי שניים ויותר, בעוד מספר התקנים במחלקה נשאר כמות שהוא. בנוסף, תעריף האגרה הנוכחי אינו מכסה את העלות הישירה של קיום המבחן ובדיקתו, בעקבות בקשתה רבנים הראשיים שלא ליקר את האגרה, כדי להימנע מהכבדה על הנבחנים. כתוצאה מכך נכנסה המערכת לגירעון ולעיכובים רבים.

על מנת לייעל את השירות מוצע לצמצמם את מספר מועדי הבחינות בשנה משניים לשלושה, את מספר הבדיקות לכל בחינה לצמצם משתיים לשלוש - וזאת עד להגדלת התקציב. כמו כן הוחלט על פרסום מכרז בהקדם האפשרי לניהול מערך הבחינות במיקור חוץ.

עוד דנה הרבנות הראשית בהכנות לשנת השמיטה, הצפויה לחול בתשע"ה.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן