ענישה קולקטיבית: בהר ברכה סגרו את המים לשכונת "סנה יעקב"

תושבי שכונת הקראוונים "סנה יעקב" טוענים כי מזכירות היישוב "סגרה להם את הברז", כפשוטו כמשמעו, זאת לענישת פעילי ימין קיצוני שיידו אבנים לעבר פלסטינים

חדשות כיפה נטעאל בנדל, כיפה 02/09/12 11:11 טו באלול התשעב

ענישה קולקטיבית: בהר ברכה סגרו את המים לשכונת "סנה יעקב"
מיכאל יעקובסון, ויקיפדיה, צילום: מיכאל יעקובסון, ויקיפדיה

בשבוע שעבר נזרקו אבנים אל עבר מכוניות של פועלים פלסטינים שעובדים ביישוב הר ברכה שבשומרון אשר נסעו במורדות הכביש המוביל לכיוון אריאל. האבנים יודו, ככל הנראה, על ידי יהודים כאשר בישוב הר ברכה טוענים כי מי שביצע זאת הם תושבי שכונת "סנה יעקב" השוכנת קרוב לכביש בו אירע המקרה.

באקט של ענישה קולקטיבי החליטה מזכירות היישוב ביום חמישי האחרון לנתק לתושבי השכונה את אספקת המים בבתיהם זאת מבלי לנקוט מתי תשוב אספקת ההמים לסדרה, אם בכלל. החלטת מזכירות היישוב נבע מן הרצון להבהיר לתושבי השכונה כי לא יכפו אידיאולוגיה על היישוב כולו תוך דרישה כי יפעלו כנד מידי האבנים.

תושבי שכונת "סנה יעקב" טוענים כי יידוי האבנים לא נעשה על ידם והתרעמו כנגד החלטת מזכירות היישוב לנתק להם את המים וזאת ללא כל התראה, כך הם טוענים. ב"סנה יעקב" טוענים כי הרב מלמד אישר את החלטת מזכירות היישוב, אך במזכירות היישוב טוענים בתוקף כי לא היו דברים מעולם.

ביום שישי האחרון נפגשו וועד שכונת סנה יעקב ומזכירות היישוב הר ברכה לפגישת בוררות בה התחייבו תושבי השכונה כי יפעלו כנגד מידיי האבנים ואילו מזכירות היישוב התחייבה להחזיר להם את אספקת המים. לאחר אותה שיחת בוררות השיבה מזכירות היישוב בצהרי יום שישי את אספקט המים.

"סנה יעקב" היא שכונת קראוונים בה מתגוררות כ-25 משפחות אשר מסופחות ליישוב הר ברכה אולם מרקע אידיאולוגי שונה לגמרי. בין היישוב הר ברכה לסנה יעקב סוררת מתיחות מזה זמן רב בעקבות אירועים כאלה ואחרים הנעשים על רקע אידיאולוגי. ב"סנה יעקב" מספרים כי זו אינה הפעם הראשונה שמזכירות היישוב הר ברכה נוקטת בענישה קולקטיבית ובעצירת אספקת המים.

באותו יום שישי נשלחה שאלה לרב ברוך אפרתי בכיפה המגוללת את הפרשה ומבקשת את עצתו . "האם אפשר להמשיך ולגור במקום זה אם אני בדעת מיעוט?". "אני מבין את התסכול שלך ואת הכאב" פתח הרב ברוך אפרתי את תשובתו "הדבר מלמד שאת בעלת נפש רגישה למוסר וליושר, וטוב שכך". על שאלתה ענה ואמר כי "מותר להתגורר במקום בו עמדתך לא התקבלה ואת בדעת מיעוט, גם בנושא ערכי והלכתי מעין זה".

בנוגע למקבלי ההחלטות ביישוב אמר כי "יש רב חשוב וגדול ליישוב הר הברכה, והוא המרא דאתרא להכריע בענייני היישוב ויש להקשיב להוראותיו ולקיים בכך מצוות 'ועשית ככל אשר יורוך'.אינני יכול להביע דעה וק"ו לפסוק הלכה כשלא שמעתי את שני הצדדים, וכאמור נושא כזה צריך להיות מוכרע בידי המרא דאתרא ולא מבחוץ. את כאבך וטענותיך תוכלי לשטוח בפני הרב מלמד שליט"א שודאי ישמח לשבת אתכם למחשבה משותפת".

במזכירות הר ברכה סירבו להתייחס לפרטים, חרף פניית כיפה.

לפניות לכתב - desk@kipa.co.il

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן