1. כששני המתנגדים הבולטים לניר אורבך, ח"כ מוטי יוגב וארז צדוק, הודיעו שמפאת לוח הזמנים הצפוף עד למועד האחרון להגשת הרשימות לכנסת הם מקבלים את גזירת הוועדה המסדרת, הפור נפל ומלחמות היהודים בבית היהודי נגמרו באופן רשמי. זה לא שכולם הפכו פתאום לאוהבים כמו שחלחלה ההבנה שעוד כינוס עקר אחד של מרכז המפלגה ואבדנו. עכשיו העת לבחור מנהיג שיוציא את העגלה מבוץ אחוז החסימה הטובעני.

שני דברים מרכזיים, ביחס למפלגה האחות, אמר יו"ר האיחוד הלאומי, בצלאל סמוטריץ' בראיון ל'כיפה'. האחד זה הצורך ברשימה שתאזן את מפלגתו או בשפתו שלו "רשימה מאזור חיוג 03". השני היה המסר שאין לו בעיה לזוז הצידה במידה ובבית היהודי יבחרו בדמות שתביא יותר מנדטים ממנו.

"אבל אני לא רואה דמות כזאת", מיהר להדגיש והאמת שהצדק עמו. לאחר שעשרות מועמדים הוצעו או הציעו את עצמם לוועדה המסדרת, הגיעו רק אחדים מהם לקו הגמר, ואף אחד מהם הוא לא דמות שתקבל באופן ציבורי מנדט לעמוד בראש המפלגה המאוחדת של הציונות הדתית.

יוסי ברודני ויפתח רון טל, שמועמדותם פורסמה לראשונה על ידי כותב שורות אלה. ניצנה דרשן לייטנר שאת ההצעה שקיבלה חשפה מירב כהן. הרב רפי פרץ, הרב אבי גיסר, סגן השר אלי בן דהן ויתר המועמדים שלהם הוצע, או שהציעו את עצמם, להחליף את נפתלי בנט, יותר מראויים להוביל את הבית היהודי או לפחות להיות חלק מרכזי ממנה. אך אף לא אחד מהם מהווה שם מספיק גדול, או מנוסה פוליטית, כדי להאפיל על סמוטריץ ולגייס יותר מנדטים ממנו.

אין מי שיאתגר את מנהיגותו. סמוטריץ ובן דהן.                                                                     צילום: פלאש 90. מרים אלסטר

אז האם אפשר להכתיר את הח"כ הצעיר למנהיגה החדש של הציונות הדתית? לא כל כך מהר. המגעים המתקדמים בין האיחוד הלאומי לעוצמה יהודית, עוד לפני שלבית היהודי יש בכלל יו"ר ורשימה, עלולים לטרפד את האיחוד בין שתי המפלגות. בבית היהודי לא מסוגלים להסתכל על איתמר בן גביר, מיכאל בן ארי וחבריהם. ולא מדובר רק בפעילים "בורגנים" כמו עמיעד טאוב שדיבר בגנות מהלך איחוד אפשרי שכזה. גם אחד הסמנים הימניים של המפלגה, ח"כ יוגב, קבע שהוא מעדיף להתחבר לליכוד ולא לברוך מרזל.

אז לשתי המפלגות יש עוד דרך לעבור, ובמיוחד לבית היהודי שחבריה עשויים לדחוק ביום שני הקרוב את אחד מחברי הכנסת המכהנים למקום לא רלוונטי, ובמקרים מסוימים אפילו את שניהם. בחירת יו"ר על ידי הוועדה המסדרת, לצד שריון נשי במקום השלישי, יותירו עוד מקום ריאלי אחד עליו יתמודדו מלבד יוגב, גם סגן שר הביטחון הרב אלי בן דהן, סגן ראש מועצת שומרון דוידי בן ציון והכלכלן ארז צדוק.

מי יישאר בחוץ? סיכויים לא קטנים שזה יהיה בן דהן, שנחשב למקורבו של של בנט והקפיד להימנע מלתקוף אותו לאחר שעזב לטובת הקמת מפלגה חדשה. יתכן והאסטרטגיה שבחר סגן שר הביטחון תפגע בו בקרב חברי המרכז, אך תועיל לו בגזרה אחרת. אל תתפלאו אם מי שעזב פעם אחת מפלגה הישר לזרועותיו של בנט יעשה זאת שוב.

גנץ ויעלוןצילום: Hadas Parush/Flash90

2. איך היה הנאום הראשון של בני גנץ? התרשמתם? תכלס, אני כן. הרמטכ"ל לשעבר ויו"ר מפלגת חוסן לישראל קרא תיגר על שלטונו של נתניהו באמצעות כריזמה, רהיטות, חדות והומור. ממש כמו...נתניהו עצמו. אחרי שתיקה ארוכה הוא פירט את עמדותיו בנושאים שונים, מרמת המאבק בשחיתות, דרך נושאי דת ומדינה ועד לתחום שמגדיר כל ישראלי כימני או שמאלני - הנושא המדיני.

כן כן. בניגוד לתוקפיו של גנץ מימין, שטענו שהוא מסווה ומעמעם את עמדותיו השמאלניות ומתחפש לאיש מרכז-ימין כדי למשוך קולות משני צדי המפה הפוליטית, המטאור החדש הוכיח בצורה ברורה ומפורשת, במילותיו שלו, שהוא ממש לא איש ימין, אלא שמאל.

"הממשלה הממלכתית בראשותי תחתור לשלום ולא תחמיץ הזדמנות לחולל שינוי אזורי", אמר וחידד כי "אם יתברר כי אין דרך להגיע לשלום בעת הזו – נעצב מציאות חדשה. נבצר את מעמדה של ישראל כמדינה חזקה, יהודית ודמוקרטית. נחזק את גושי ההתיישבות ואת רמת הגולן, אשר ממנה לא נרד לעולם. בקעת הירדן תישאר גבול הביטחון המזרחי שלנו. נשמור את הביטחון בידינו בארץ ישראל כולה, אך לא נניח למיליוני הפלסטינים המתגוררים מעבר לגדר ההפרדה לסכן את ביטחוננו ואת זהותנו כמדינה יהודית".

במילים אחרות ובתרגום חופשי, גנץ אמר שינסה להשיג הסכם שלום, ואם לא יצליח הוא לא יהסס לבצע מהלכים חד צדדיים (נשמע לכם מוכר?), ובתוכם פינוי מרבית שטחי יהודה ושומרון שאינם כלולים בריכוזי ההתיישבות הגדולים. וזאת, על רגל אחת, תורת השמאל, אמנם הציוני-מתון, אבל עדיין שמאל.

במה שונה ממנו גנץ? אבי גבאיצילום: פלאש 90

נכון, בעשירייה הראשונה של רשימתו יככבו ככל הנראה משה בוגי יעלון, יועז הנדל וצביקה האוזר, כולם אנשי ימין מאוכזבי נתניהו, אך חשוב לציין שמדובר בחיבור טכני, וברגע שייכנסו העמדות המדיניות לתמונה, קשה להאמין ששיתוף הפעולה הזה יאריך ימים.

גנץ התכונן זמן רב לנאום השקת הקמפיין וכמו נער בר מצווה, שעמל רבות על לימוד טעמי המקרא, הוא התפוצץ ומילותיו שוגרו לחלל האוויר במנגינה הנכונה. עם זאת, מערכת הבחירות היא לא נאום כבקשתך. רמטכ"ל צוק איתן ונושא נאום הכלניות, ייאלץ גם להגיב למתקפות מצד אחרים ,שלרוב יהיו מנוסים ממנו בזירה הפוליטית, ויידרש להתראיין לכלי התקשורת, ולספק אמירות פחות מתוכננות ויותר ספונטיות, אז האפשרות שיחליק בלשונו תגדל משמעותית.

יו"ר חוסן לישראל שבר שתיקה ארוכה, שהסתכמה בהודעות לתקשורת בנות מספר חד ספרתי של מילים, באמצעות נאום חד ומהודק, אך מילים, על אף חשיבותן הרבה, לא באמת יכולות לחולל שינוי אם הן לא מגובות במעשים.

אם גנץ התבסם מנאומו חוצב הלהבות, כדאי לו להתפכח מהר, להביט קצת לצדדים ולראות את מצבם הפוליטי של הכוכבים התורנים הקודמים שנפלו. הציבור מעניש מטאורים פוליטיים שהבטיחו גדולות ונצורות, ובפועל לא הציגו יותר מדי קבלות. ואם הוא לא מאמין הוא יכול לשאול את אבי גבאי ויאיר לפיד.