חשבון נפש מהסרטים

ציפי קלר מספרת לנו על סרטים בהם הגיבורים עורכים חשבון נפש ויוצאים למסע אל תוך עצמם. רשימת צפיה הוליוודית לקראת יום כיפור, שתכין אתכם לחשבון הנפש שלכם

חדשות כיפה ציפי קלר 24/09/17 14:22 ד בתשרי התשעח

חשבון נפש מהסרטים
לקום אתמול בבוקר, צילום: צילום מסך יוטיוב

נהוג לחשוב שלא ניתן לקשר בין התבוננות מעמיקה וחשבון נפש לבין קולנוע. אבל מדי פעם מגיחים סרטים העוסקים בצורה מקורית ומעניינת בנושא האדם וחשבון הנפש שעליו לעשות מול חייו.

דוגמה נהדרת לכך הוא הסרט "נחיה ונאהב" מ defending your life)  1991):

זהו סרט הנסוב סביב סיפורו של אדם שמת ומגיע לשלב ביניים בין חיים ומוות. הוא מגיע לעיר השיפוט. שם הוא מגלה שהוא עומד למשפט והוא צריך להצדיק את מעשיו במהלך חייו וזאת כדי להגיע לעולם הבא או לחלופין לחזור לחיים עלי אדמות לתקופת חיים נוספת כדי לחיות את חייו בצורה ראויה. 

ההתמקדות בסרט היא חשבון הנפש מול הפחד וכמה הוא שולט בחיינו.  המעבר של גיבור הסרט לעיר שבה נערכים כולם למשפט והגנה על חייהם מזמן לנו מסע פנימי מרתק. שם הסרט באנגלית מעיד על תוכנו, לעומת שם הסרט בעברית המתמקד באשה בה פוגש גיבור הסרט, ונוצר ביניהם קשר מעניין שהמשכו תלוי בהצלחתם לעבור לאותו העולם בסיום המשפט של כל אחד מהם. 

הכלים והדקויות דרכם מוצגים חיי הגיבורים במשפט יוצרים עולם של עיר העוסקת בשיפוט אישי בעזרת צפייה בקטעי חיים ובעורכי דין המחדדים מעשים ותופעות הנראים על המסכים. מסע של שיפוט החיים לקראת החיים שאחרי.

סרט נוסף הבוחן את מהות החיים וכיצד אנו חיים אותם הוא הסרט "קו הדממה" (Flatliners) שההפקה הראשונה שלו היתה ב 1990 ולאחרונה יצאה הפקה מחודשת. 

הסרט מספר את סיפורם של חמישה סטודנטים לרפואה העורכים ניסוי מסוכן על מנת לזכות בהצצה לחיים שאחרי המוות. תוך כדי שהניסוי שלהם הופך ליותר ויותר מפחיד, הם נאלצים להתעמת עם חטאי העבר בעודם ניצבים מול התוצאות העל-טבעיות של המסע אל הצד האחר.

המסע אל החיים ושיפוטם של מעשיהם בחיים אלו, מתמקד בחטאים בתחום של בין אדם לחברו. וכמו בהרבה סרטים, המוסר הנוצרי הוא המוביל להתמקדות ברצון להגיע לגאולת הנפש על ידי בקשת מחילה אנושית  על חטאי העבר. העולם הבדיוני מורכב יותר בסרט זה ומסיט את תשומת הלב מסיפור המחילה. ההפקה החדשה קצבית כמובן יותר ומתאימה לרוח תקופתנו. 

סרט שונה לחלוטין אך עוסק שוב באותו ענין של בדיקת חיינו על פי מעשינו הוא הסרט "לקום אתמול בבוקר"(Groundhog Day) מ 1993.

זוהי קומדיה מטורפת. חזאי מזג אוויר המגיע לעיירה בפנסילבניה כדי לחגוג את חג תחזית האביב המקומי, מוצא את עצמו לכוד בזמן, חי מחדש שוב ושוב את אותן 24 השעות. זוהי פנטזיה קומית אינטליגנטית ומתוחכמת, ובחלקה אף סוריאליסטית, המצליחה לגעת בשנינות ברעיונות פילוסופיים. רק לאחר שגיבור הסרט מצליח להבין מה עליו לתקן במעשיו הוא מצליח לעבור לחיות את היום הבא בחייו. 

ולבסוף, כדאי לחזור להפקה משנת 1994 של הסיפור "סוד הגן הנעלם". 

זהו סיפורה של מרי, ילדה אנגליה שחיה עם הוריה בהודו . הוריה נהרגו ברעידת אדמה בהודו והיא נשלחת לאחוזה של דודה באנגליה. הדוד הגיבן מתאבל על מות רעייתו ונוהג להסתגר או לשוטט בעולם. מרי מגלה גן נעול ומוזנח שהיה שייך לדודתה המנוחה. היא מטפחת את הגן הקסום ומסייעת להחלמתו של בן דודה החולני. הסרט הופק על פי ספר ילדים ידוע שזכה להפקות רבות. הפקה זו מציגה את  מסעה של מרי לגילוי הגן שחבוי בתוכה, הגן שכל אחד מאיתנו צריך לגלות בעצמו. הפקה עדינה ועוצמתית של ספור מסע נפשי של מספר דמויות המצליחות לגלות את העולם העצמי שלהם כשהגן מהווה את המטפורה לתהליך נפשי זה. סוד הגן הנעלם הוא סרט המתאים למנעד גילאים רחב ומכוון את צופיו להסתכלות פנימית שתוביל לחיי שמחה ויצירה.

חשבון נפש משמעותי לכולנו לקראת יום הדין!

כתיבה וחתימה טובה!

 


ציפי קלר היא מנהלת הספריות ומרצה לקולנוע ולתקשורת במכללה האקדמית הרצוג


 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן