עוד יום אחד – ביטים של מכבים

נתנאל לייפר האזין לאלבום האקפלה השלישי של המכביטס, שיצא לאחרונה לחנויות. "רק עוד יום אחד" הוא כאמור אלבום קאברים אם כי חלק מהם ניתן בהחלט להגדירו כמבריק"

חדשות כיפה נתנאל לייפר 13/05/14 18:32 יג באייר התשעד

עוד יום אחד – ביטים של מכבים
המכביטס, צילום: המכביטס

אין ספק שהמותג "מכבי" הוא תופעה, מאז שיהודה והחבורה ממודיעין ניצחו את היוונים עם הפילים והכל, הם שמו אותנו על המפה כשנצחו את צסקא מוסקבה על כל השוורצע'ניגרז מאמריקע, ועכשיו המכבים הם גם הכוכבים הכי גדולים במוזיקה היהודית. וכמו שאומרים היום הם הפכו לסנסציה וויראלית עולמית עם הקליפ "אור הנרות" שזכה למיליוני צפיות ביוטיוב (כמעט 9.5 מיליון נכון לרגע זה) מה שגרר אחריו מסע הופעות בארה"ב וברחבי העולם.

הם היו הראשונים בסצנת המוזיקה היהודית הלא חסידית בארה"ב שבכלל הצליחו להתפרסם ולהפוך ללהקה מוכרת בקרב חובבי המוזיקה היהודית והחסידית, כל זאת מבלי ליצור כמעט מוזיקה מקורית ועם מתחרות ווקאליות (six13, A.K.A.PELLA) לא פחות טובות ולפעמים יותר טובות ממנה.

כמו מרדכי בן דוד ופרחי מיאמי שהכניסו את הדיסקו למוזיקה החסידית במאה העשרים, ההצלחה המטורפת של "אור הנרות" העבירה את עולם המוזיקה היהודית מימי הביניים לעולם המרושת של המאה העשרים ואחת. או במילים אחרות הם גילו לעולם המוזיקה היהודית את הקליפים ובעיקר ביוטיוב, בצורה משמעותית. עד אז כמעט ולא נראו קליפים ייחודיים במוזיקה היהודית בעיקר מחוסר עניין של האמנים. ההצלחה הגדולה גרמה לכולם לקחת בחשבון את הקליפים ומאז נראו קליפים רבים וייחודיים.

[embed]

]

האלבום החדש והשלישי של המכביטס יצא כמיטב המסורת לפני הפסח לקראת ימי ספירת העומר בהם רבים נוהגים שלא לשמוע מוזיקה עם כלי נגינה אלא רק מוזיקה ווקאלית, זמן אותו מנצלות להקות האקאפלה שמגיעות בעיקר מארה"ב בכדי לבלוט ולהציג את מרכולתן.

"רק עוד יום אחד" הוא כאמור אלבום קאברים אם כי חלק מהם ניתן בהחלט להגדירו כמבריק (דרור יקרא ועלובי החיים בגרסא חדשנית, לדוגמא). העיבודים של הלהקה משלבים שירת "ביטבוקס" - קולות של תופים על ידי הפה, אך ההפקה מתמקדת בעיקר בעיבודי הקולות המורכבים של חברי הלהקה. כאמור, יש להקות אקפלה בארה"ב שנשמעות יותר מוזיקה אמיתית מהמכביטס אך לא ברמת מורכבות העיבוד שלהם.

[embed]

]

אינני חובב גדול של בחירת השירים של הלהקה, וכרגיל מרגיז אותי השיר בעברית (מלך מלכי המלכים, של אייל גולן… באמת?), להקות הווקאל בארה"ב רואים בשירה בעברית הזדהות פטריוטית עם ישראל, אין לי בעיה עם ההזדהות עם ישראל - היי אני גר ביהודה ושומרון, אם לא מבית לפחות שתהיה הזדהות מבחוץ, אבל בבקשה, אני אכתוב לכם את זה בשפה שתבינו - "עתם לאו מדבריאם אברית טוווה, אל תסינגו באיברית" עם מבטא כושל שנתקע באוזן כמו דונטס בחומוס. למרבה הצער ככה נשמעים השירים שלהם בעברית - עיבוד נפלא היגוי נורא.

הנוהג של להקות האקאפלה האמריקאיות לשחרר שירים וקליפים כל חג יוצר מצב בו באלבום עצמו יש מעט מידי הפתעות שכן כמעט כל השירים שוחררו כבר כסינגלים למעשה אפשר להתייחס לאלבום כאוסף להיטי המכביטס מהשנה האחרונה.

אני חובב גדול של מוזיקת אקאפלה, השימוש בקול בכדי ליצור הכל מדליק ומפעים אותי כל פעם מחדש. ואני מאזין ללהקות האקאפלה במהלך כל השנה ולא רק בספירת העומר, לכן אני מוכן "לסלוח" למכביטס על מעט מידי חדשנות ויותר מדי מבטא קלוקל. אבל במחשבה שנייה, אולי אני מצפה ליותר מידי, שכן מי שירכוש את האלבום, ויש רבים וטובים כאלו, יקבל יצירה מקצועית ומלוטשת שכיף להאזין לה ולפעמים זה כל מה שחשוב בשורה התחתונה.

[embed]

]

פורסם לראשונה באתר 'תרבות.il' בבלוג 'מוזיקה יהודית מקורית'

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן