שאל את הרב

מים אחרונים לבנות

חדשות כיפה הרב אייל קרים 28/11/02 19:18 כג בכסלו התשסג

שאלה

בתשובה במסגרת השו"ת הוזכרה שיטה של הרב וואזנר בנוגע למים אחרונים לבנות- אשכנז.

רציתי לדעת מהי השיטה?

אם בבית שלי לא מקובל ליטול מים אחרונים, האם אני מחויבת ליטול? האם זה ראוי?

(יכול להיות שהסיבה שזה לא נהוג אצלי בבית לא קשורה לפסיקה מסוימת, והייתי רוצה לדעת אם אני מחויבת, בלי קשר למשפחה שלי)

בתודה מראש

תשובה

שלום


שלושה טעמים נאמרו בדין מים אחרונים:

א. משום "מלח סדומית", שהוא סוג מלח העלול לעוור. ומאחר וכיום מלח זה אינו מצוי, אין חובה ליטול "מים אחרונים", וכך נפסק בשולחן ערוך (אורח חיים קפא י).

ב. מפני שאסור לברך את הקב"ה בידיים מלוכלכות. לפי טעם זה תלוי במציאות, שכן אם ידיו אינן מלוכלכות, כגון שסעד עם סכין ומזלג, אינו צריך ליטול מים אחרונים.
ג. זהירות ע"פ הקבלה, ולפי טעם זה, מי שכל דרכיו על פי הקבלה, חייב להקפיד גם על "מים אחרונים".

לסיכום:
1. הספרדים, הנגררים אחר פסקי הגר"ע יוסף, חייבים להקפיד על מים אחרונים ואין הבדל בזה בין איש לאשה.

2. האשכנזים א) מי שידיו מלוכלכות חייב במים אחרונים, ומי שידיו נקיות יש לו על מי לסמוך שלא ליטול "מים אחרונים", ואין הבדל בין איש לאשה.

3. ע"פ פסקי הגר"ש וואזנר שליט"א, אשה אינה צריכה ליטול "מים אחרונים" כי בזמן הזה נטילת מים אחרונים היא חומרה בלבד, ונשים לא קיבלו עליהן חומרה זו (שו"ת שבט הלוי ח"ד או"ח סימן כג), אבל גם הגר"ש וואזנר יסכים, שאם הידיים מלוכלכות מהאוכל, חייבת.



שלום

אייל קרים

כתבות נוספות