שאל את הרב

מוצ''ש

חדשות כיפה צוות ישיבת הר עציון 20/01/07 18:55 א בשבט התשסז

שאלה

שלום,

1) מותר לעשות מלאכה אחרי שהתפלל ערבית של מוצאי שבת נכון? גם לפני שהבדיל?

2)כשמישהו מבדיל ומתכוון להוציא ידי חובה את השומעים, אפילו אם לא התפללו ערבית מותר להם לעשות מלאכה אחר ההבדלה בלי להגיד המבדיל בן קודש לחול נכון?מכיוון שבהבדלה המבדיל מברך את ברכת ההבדלה ומוציא ידי חובה.

3) אם מותר לעשות מלאכה אחר ההבדלה בתפילה,

חובה לעשות הבדלה?

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום רב,

הקדמה ראשונה - אני מתנצל על האיחור במתן התשובה.
הקדמה שניה - מעבר לאיסור המלאכה שציינת בשאלתך, קיים איסור נוסף שגזרו חכמים, שלא לאכול ולשתות דבר לפני הבדלה (מלבד מים) , שמא ישכח להבדיל. כעת, כשאנו מצוידים בידע זה ניכנס לשאלותיך השונות:

1) לגבי שאלתך האם מותר לעשות מלאכה אחרי תפילת ערבית של מוצאי שבת - בגמרא וב"שולחן ערוך" נפסק שמותר לעשות מלאכה אחרי ערבית בתנאי שהזכרת בערבית "אתה חוננתנו". כמובן שאתה חייב להבדיל על הכוס אח"כ.
ישנה אפשרות בנוסף, לומר אפילו לפני ערבית, "המבדיל בין קודש לחול” (מכאן והלאה: הבק"ל) ואז תוכל לעשות מלאכה גם לפני שהבדלת על הכוס ובתפילה. (שולחון ערוך סימן רצט ס' י' וגמרא שבת קנ:)

2) לגבי שאלתך מה קורה אם שמעת הבדלה על הכוס לפני ערבית והתכוונת לצאת ידי חובה בהבדלה זו - נראה שאתה יכול לעשות מלאכה וגם לאכול לפני ערבית, מהטעם שאם מותר לעשות מלאכה אחרי אמירת הבק"ל גם לפני ערבית אז קל וחומר שמותר לעשות מלאכה לפני ערבית אם כבר הבדלת על הכוס, וכנ"ל לגבי אכילה. אך צריך להיזהר לא לאכול לכתחילה קודם ערבית מהסיבה שמא תשכח להתפלל ערבית.ולכן ראוי לחכות עד אחרי תפילת ערבית במיוחד במוצאי שבת שהמניינים צמודים לצאת הכוכבים וקשה למצוא מניין מאוחר יותר וראוי להיזהר מאוד שלא לשכוח להתפלל ערבית ו[לכן עדיף שלא לאכול קודם ערבית].
יש להוסיף, כי גם אם הבדלת על הכוס קודם ערבית בכל אופן ישנה חובה לומר "אתה חוננתנו" אח"כ בתפילה ("משנה ברורה" סימן רצד ס”ק א' וברכות דף לג. ע”ש).

3) בנוגע לחובת עשיית הבדלה: אכן אתה צודק שמותר לעשות מלאכה לאחר שאמרת "אתה חוננתנו" אך בכל אופן חייבים לעשות הבדלה על הכוס מכמה סיבות:
א. הבדלה על הכוס זו מצוות עשה (לפי הרמב”ם זו מצווה מדאורייתא הנלמדת מהפסוק ”זכור את יום השבת לקדשו” שצריך לקדש ולהבדיל גם ביציאה וגם בכניסה, ויש אומרים שזה דרבנן). ולכן יש להבדיל גם על הכוס כדי לקיים מצוות שעה.
ב. חז"ל צפו את הבעיה שאנשים לא יעשו הבדלה על הכוס כי הם כבר הבדילו בתפילה.ולכן הם תיקנו שאסור לאכול ולשתות (חוץ ממים) עד אחרי שהבדלת על הכוס.ומהסיבה הזאת חייבים לעשות הבדלה כדי שאפשר יהיה לאכול.

ולכן אומנם מותר לך לעשות מלאכה [אבל אתה לא יכול לאכול ולשתות עד אחרי ההבדלה על הכוס.]
בשולי הדברים, ניתן להוסיף לאיסור הזה משמעות רוחנית (בשם הרב י"צ רימון, ר"מ בישיבת הר עציון) – ייתכן וחכמים אסרו אכילה ושתיה לפני הבדלה כדי שהטעימה הראשונה אחרי שבת תהיה הטעימה של היין מההבדלה.


בברכה, נועם
צוות ישיבת הר עציון.

(המשיב אינו רב)

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות