שאל את הרב

כאשר יהיה סנהדרין בימינו יהרגו יהודי על חילול שבת?

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 10/03/16 16:15 ל באדר א'

שאלה

שלום וברכה,

א.כאשר יהיה סנהדרין בימינו בעזרת ה' האם יהרגו יהודי על חילול שבת? האם זה משנה אם זה מהתרסה או לא? למה זה משנה? האם אין לאדם בחירה חופשית לקיים או לא את התורה? מדוע אם כן שיהיה עונשים חמורים כאלה? אני צריך תשובה של כן /לא ומתי כן/לא - ומדוע. זה עניין שמשפיע על אמונה בה'. לא נראה לי הגיוני שה' יהרוג על חילול שבת אפילו אדם אחד. בטח אם זה לא בהתרסה. וגם אם זה בהתרסה גם לא מסתדר לי. האם התורה שלמדתי והבנתי לא נכונה?

ב. לפי הבנתי יהיה קיים פער בין מה שכתוב בתורה לבין מה שיבוצע ע"י סנהדרין בפועל שיהיה בימינו. אשמח להסבר כיצד מסתדר הפער הזה (השגחה הזאת) הרי אסור לנו לשנות ממה שכתוב בתורות בכלום. אז איך לא נהרוג בפועל על חילול שבת אפילו אם זה בהתרסה?

בבקשה תשובה שמניחה את הדעת ומסביר את הפער בין מה שכתוב לבין מה שיתקיים בפועל כיום אם יהיה סנהדרין. ומניין אפשר ללמוד על הפער הזה שקיים בין מה שכתוב לבין מה שעושים בפועל? האם ללמוד ספר חינוך וזה יסביר לי מתי מתקיימות המצווה ומתי לא? זה מספיק ומקיף?

ג. האם באמת יש כ"כ הרבה פער בין מה שכתוב לבין מה שיהיה בסנהדרין בפועל? או שאין שום פער ומה שכתוב בתורה ייעשה ! צריך תשובה חד משמעית לזה.

ד. מה שונה בין המשנה לתלמוד? הרי בשניהם יש הלכות. בשניהם מספר ההלכות זהה? בתלמוד יש פשוט שקלא וטריא ובמשנה לא?

ה. מדוע לא מוסיפים לתלמוד הבבלי מסכתות מהת"י שחסרים למשל בסדר זרעים.? לא חשוב שילמדו את כל סדר זרעים? למה להבדיל בין הספרים במקום לאחד את שני התלמודים? מדוע אי אפשר לאחד ביניהם במקומות שחסר לנו בכלל מסכתות?

ו. מדוע לומדים כיום תלמוד ולא בית יוסף עם דרכי הרמ"א? הוא הרי סיכם את כל התלמוד ואת כל השקלא וטריא ואת רוב הראשונים והאחרונים? אז למה לא לעבור ללמוד אותו בישיבות?

ז. מדוע אין ספר שמסכם ומבאר את הבית יוסף עם דרכי הרמ"א? זה הספר הכי עיקרי וחשוב על התלמוד שמקיף את רובו.

ח. האם יכולים להתווסף הלכות נוספות? כיצד הרי אסור לשנות בתורות כלום. האם מותר להוסיף הלכות רק על מצוות קיימות? אינספור הלכות? מתי מותר להוסיף.

ט. כמה מצוות יש בסה"כ בכל ספר (5 ספרים)?

י. איך כדי לי ללמוד את עיקר התורות- מצוות והלכות וכל ההשתלשלות? במה להתמקד? האם בבית יוסף ודרכי הרמ"א ובספר החינוך או בתלמוד בלבד עם שוטנשטין.

בכבו

תשובה


שלום וברכה

אני לא יודע מה יהיה בעתיד.
אין ספק כי התורה אמרה ש"מחלליה מות יומת". אולם בד בבד, התורה שבעל פה הפכה את ההוצאה להורג גם כמעט לבלתי אפשרית, וגם לדבר שיש להימנע ממנו (רבי עקיבא במשנה במכות).
אני מעריך שהדבר יימשך – האמירה העקרונית של התורה כי יש מצבים בהם אדם מאבד את זכות קיומו, ומאידך גיסא – אי מימוש עיקרון זה.
הפער הזה קיים באין ספור הלכות. כמעט בכולם. זו המשמעות של תורה שבעל פה. כבר התוס' הראשון בש"ס מציין את הפער הזה, כאשר מן התורה ההלכה קובעת שיש לקרוא קריאת שמע רק מצאת הכוכבים, ואילו בפועל היו עושים אחרת.
זה בדיוק תפקידם של חכמי התורה שבעל פה לאורך הדורות.
ההבדל בין המשנה לתלמוד משתרע על פני היבטים רבים. התלמוד הוא פרוטוקול דיון; המשנה היא קובץ הלכות אסוף; התלמוד הוא מתקופה מאוחרת יותר והוא כפוף למשנה. ועוד ועוד הבדלים.
לא הבנתי את השאלה ביחס להוספת סדר זרעים – איך אנחנו יכולים להוסיף את מה שאין לנו ?
לא הבנתי את השאלה ביחס לאיחוד התלמודים – אלה שני תלמודים שונים, וכיצד אפוא אנחנו נאחד אותם ?
אנחנו לומדים תלמוד כי כל חכם אחר, כולל הבית יוסף, סיכם אותם לפי הדבר בה הוא הבין את הסיכום, אולם הוא מבטא את הדרך שלו, ואנחנו רוצים ללמוד מן המקור, לראות את האפשרויות השונות לסיכום הדיון, להבין את שורשיו וכדו'.
אי אפשר לשאול למה אין ספר מסוים. אפשר לשבת, ולנסות לחבר אותו.
כל הזמן נוספות הלכות חדשות, בשל העובדה שהמציאות חדשה. לדוגמה – ההשפעות של החשמל על ההלכה; הלכות הנוגעות לאינטרנט וכדו'. אלה הלכות שמתווספות כל הזמן.
לא הבנתי את השאלה ביחס לכמה מצוות. מן התורה יש תרי"ג מצוות, והן הולכות ומתעשרות לאורך הדיון בתורה שבעל פה.
אני לא מכיר קיצור דרך של לימוד המצוות, ההלכות וכל ההשתלשלות.


התשובות שכתבתי קצרות מאוד. אם תרצה להרחיב – בשמחה.

כל טוב

כתבות נוספות