שאל את הרב

יום פטירת רחל ויום הזיכרון לרבין

חדשות כיפה חברים מקשיבים 30/10/09 11:02 יב בחשון התשע

שאלה

השבוע הדלקתי נר לרחל אימנו בכליום מאז ר"ח...

ממש הרגשתיי צורך כזה מתוך הנשמה להזכיר אותה בכל יום... ביקרתי גם בקבר רחל וממש שמחתי על כך שה,' זיכה רותי לנהוג ככה.

ביום בפטירה של רחל אימנו (י"א בחשוון) הדלקתי נר ואדם אחד שאני מכירה אמר לי :"אם את מדליקה כדי לעשות דווקא על רצח רבין עדיף שלא תדליקי בכלל נר..

זה ממש עשה לי רע שבכלל משווים בין 2 הפטירות.. רחל אימנו היא אמא שלי ונראה לי ברור שכך צריך לנהוג.

עוד דבר שהוא אמר לי זה שרק מרצח רבין יום פטירת רחל אימנו נעשה יותר דומיננטי האם זה נכון ??

ואיך אנחנו יודעים באמת שבתאריך הזה היא נפטרה ?? ולא יודעים את יום פטירת שרה אימנו אנחנו לא יודעים ?? ממש בלבל אותי העניין הזה ולכן אשמח להחכים..

תודה עצומה!!!

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום וברכה,

ראשית, שאלה נכונה וטובה שאלת. שאלה בה הרבה הרבה נתקלים בתקופה זו של השנה, זאת בעקבות התרסה של אי אילו חוגים הרוצים להדגיש את הרצח הנבזה והשפל של ראש ממשלתנו ז"ל. אבל אתייחס לשאלתך בשני חלקים, ראשית היחס לפטירת רחל אימנו ע"ה והדרך לזכרונה, ושנית היחס של חוגים כאלו ואחרים ליום זה ביחס ליום רצח רבין.

ראשית, רחל נפטרה בדרך כפי שהתורה מעידה לנו בפירוש בעת לידתה את בנימין, ומסורת בידנו שזה היה במקום שעתה מציינים כקבר רחל, ואף מסורת היא בידנו שזהו היום בו נפטרה. אמנם ישנה מחלוקת בין המדרשים על מועד פטירתה, האם בחודשי הקיץ (רש"י ורמב"ן) או בחורף, אך מסורת היא בידנו שי"א חשוון הוא התאריך (עפ"י ילקוט שמעוני ריש שמות ועפ"י בראשית לה, טז יט. וע´ מועד לכל חי כו,ד. וע´ פסיקתא רבתי ג ´ביום השמיני´, דף יא,ב, ועייני עוד במדרש תנחומא, וברבינו בחיי במקום). אנו יודעים אף את הימים שבהם נפטרו יתר האמהות, כשרה אימנו, שנפטרה כששמעה על עקדת יצחק, ביום ראש השנה וכן הלאה עפ"י המדרשים והפרשנים.

נכון, את התאריך של פטירת רחל אימנו אנו מדגישים ביותר, וזאת בגלל אופייה המיוחד של רחל אימנו, כאמא הדואגת לבניה בגלות ומתפללת לשובם ארצה. דמות זו תמיד נתפסת כדמות הדואגת, ואליה מתחברים ועימה מתפללים לשובנו מהגלות. כפי שאומר הנביא: "כֹּה אָמַר ה´, קוֹל בְּרָמָה נִשְׁמָע נְהִי בְּכִי תַמְרוּרִים רָחֵל, מְבַכָּה עַל-בָּנֶיהָ; מֵאֲנָה לְהִנָּחֵם עַל-בָּנֶיהָ, כִּי אֵינֶנּוּ. מִנְעִי קוֹלֵךְ מִבֶּכִי, וְעֵינַיִךְ, מִדִּמְעָה: כִּי יֵשׁ שָׂכָר לִפְעֻלָּתֵךְ נְאֻם-ה´, וְשָׁבוּ מֵאֶרֶץ אוֹיֵב. וְיֵשׁ-תִּקְוָה לְאַחֲרִיתֵךְ, נְאֻם-ה´; וְשָׁבוּ בָנִים, לִגְבוּלָם" (ירמיהו יד-טז). ועפ"י פסוקים אלו ומדרשי חז"ל רבים, רחל נתפסה לאורך הדורות כדמות אימהית ומלאת תקווה לשובנו ארצה בגאולתנו השלמה, ועל כן יום פטירתה מורגש יותר בקרב העם, וכפי שאומר המדרש (פתיחתא לאיכה רבה כ"ד, פסיקתא רבתי ג´) שיעקב קבר את רחל על הדרך ולא הביאה לקבורה במערת המכפלה, כדי שתתפלל על בניה כאשר ייצאו לגלות. ולפי המדרש, ירמיהו הנביא העיר את אבות האומה היהודית כדי שיתחננו לפני הקב"ה שיבטל את גזירת החורבן, אך רק תפילתה של רחל נתקבלה והובטח שהבנים ישובו לארצם, משום שהבליגה לאחותה לאה על הנישואין עם יעקב ולא ביזתה אותה ברבים. ואכן דמות כזאת היא הראויה להערצה ולתהילה.

כשאנו באים לזכור את הדמות המיוחדת הזאת, יפה עשית שהדלק נר זיכרון לע"ה, ועוד יותר נפלא הוא הדבר שהלכת להתפלל על קברה, אך אולי ננסה להוסיף רובד נוסף, ננסה להתחבר למה שהיא מחנכת ומלמדת אותנו, ננסה להתחבר למה שרחל מלמדת אותנו. רחל אימנו ע"ה מתפללת לשובנו מהגלות, לקיבוץ גלויות וכו´, היא מחנכת אותנו לתפילה על כלל ישראל, עוד היא מלמדת אתנו על אהבת הזולת, לאחותה ולכל סובביה וכו´. יש הרבה מה ללמוד מהדמות המיוחדת הזאת, ואולי בימים הללו בהם אנו זוכרים ומזכירים אותה, ננסה להתחבר לדמות המיוחדת הזו, נלמד ממידותיה, ונתפלל אליה שתמשיך ותעתיר כלפי הקב"ה על עמנו וארצנו הק´.

ביחס לחלק השני של שאלתך היקרה, היחס ליום הרצח של יצחק רבין ע"ה מול יום פטירת רחל אימנו ע"ה. ראשית זה ברור שרצח הוא בין העבירות החמורות ביותר בתורה. אדרבה ביום פטירת רחל אימנו אנו לומדים ממנה את הגודל של אהבת הזולת והתפילה עליו וח"ו לא על אלימות ורצח. ועל כן אני חושב שהדברים משלימים זה את זה, מרחל, מעומק התבוננות באישיותה המיוחדת לומדים, על החובה והצורך לשמור על אהבת ישראל, ולא ליצור פירודים וניתוקים בין חלקים שונים בעם. ואם יש כאלו שזה רצונם, לא נשמע אותם, כי זה הפך ממה שרחל לימדה אותנו.

אינני בטוח כלל וכלל שמאז הרצח התגברה התודעה ליום פטירת רחל אימנו, אך גם אם יגידו שכן, נאמר להם הסיבה לכך היא פשוטה, וזאת משום הצורך להתגבר באהבת הזולת, להסתלק מהפירוד בעמ"י כפי שרואים ולומדים מאישיותה. ולכן, אל לך להתייחס לאומרים שכביכול אנו באים למחוק את יום רצח רבין, כי אין זה נכון, וכבודו במקומו מונח בכבוד ובזיכרון. אך מתוך הזיכרון של רחל, נלמד איך לקרב ולאחד את האומה כאומה בארצה לקראת גאולתנו השלמה.

לסיכום, ראינו פה מקורות ליום פטירת רחל אימנו ואף את המיוחדות שבה ביחס ליתר האימהות, ואף עסקנו בדרך לזיכרון ביום פטירתה. התייחסנו לקונפליקט בין יום רצח רבין ויום פיטרת רחל אינו, והסברנו איך הדברים משלימים זה את זה.

חזקי ואמצי בעבודתך הקדושה, עם רצון ומוטיבציה כשלך תתקדמי רבות.

בהצלחה רבה,
יהושע
Yehoshua23@gmail.com

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות