שאל את הרב

התחזקות ולשון הרע..

חדשות כיפה הרב אפי קיציס 17/05/07 18:25 כט באייר התשסז

שאלה

בס"ד

לכבוד הרב שלום אני בחורה צעירה שמתחזקת כבר שנתיים בעוד התחלתי ללכת הרבה עם חצאיות ארוכות הפסקתי לרקוד מעורב וגם לשחות מעורב בגלל שיחות רבות שהיו לנו בנושא צניעות באולפנא שלנו-שיחות אלו ענו לי על שאלות רבות ..אולם עדיין יש לי בעיה מדוע אדם יכול להתזקת מבחינה רוחנית רק כאשר הוא מתבודד רבות מן החברה???? הרי ידוע לנו על רבי שימעון בר יוחאי וכדו' והרי הרב יודע שישנו קושי עצום להתחזק בדברים מסויימים בשנות העשרה שלנו ועוד כאשר בעיקר אנו רוצים ליהיות חלק מהחבר'ה ...אני בטוחה שאני מדברת בשם בני נוער רבים שקשה להם להתחזק רוחנית כי הם רוצים לצחוק עם החבר'ה לצאת עם החבר'ה גם אם לפעמים הדבר חוצה במעט את הגבולות כמובן שאני מדברים על הכל בפרופורציות .. וברור שכל אחד מאיתנו לא רוצה לוותר על בילוי עם החבר'ה מה אפשר לעשות בעיניין?איך אפשר לשלב בצורה שגם נוכל להתחזק וגם לא ליהיות יותר מידי "קיצוניים "...????

עוד עיניין שנוגע בכך וממש מציק זה עיניין לשון הרע כל הזמן אני מנסה להימנע מכך אם זה כאשר יושבים יחד וצוחקים או אפילו סתם ללכת ברחוב ופתאום לצחוק מאנשים מסויימים ...כאשר אני מנסה תמיד לברור את מילותיי ולומר לעצמי "מה ששנוא עלייך לא תעשה לחבריך"..אבל לפעמים אני פשוט לא שמה לב מה אני אומרת או פשוט בלהט הרגע לא מצליחה למנוע מעצמי לומר לשון הרע ואח"כ אני כולי חרטה..איך אפשר להימנע מכך וגם לגרום לחברים להתחזק בעיניין?? איך אפשר לשכנע אותם שזה לא יפה ..הרי גם כמעט כל דבר לשון הרע אז מה מותר ומה אסור על מה נדבר?וכן איך ניתן לכפר על לשון הרע הרי למדתי שיוה"כ מכפר רק על עבירות שבין אדם למקום ולא מתכפר לאדם עד שחברו יסלח לו אבל הרי אני לא יכולה ללכת לכל אדם שאמרתי עליו לשון הרע או משהו כזה כי זה גם יגרום למריבות עצומות אם כל אדם יבקש סליחה על לשון הרע ובכלל חוסר אמון...אז מה ניתן לעשות ???

אשמח אם הרב ימקד את התשובה גם במקורות אך גם יותר אלינו בני הנוער בשפה שנוכל להבין וע"י כך גם להיתחזק כי לא באמת יעזור לנו אם ידברו איתנו גבוה..

תשובה

לשואלת שלום רב.
יישר כח על התחזקותך. זו משימה לא פשוטה שאכן לוקחת זמן רב ודורשת התמדה והקרבה, גם של הנאות שונות ולפעמים גם של קשרים חברתיים קודמים וסגנון בילוי.
להיות דתי אין פירושו של דבר להיות עצוב, בודד ומסכן. אנשים יראי שמים חיים צריכים להיות חברותיים, שמחים ומאושרים. התורה מדריכה אותנו "עבדו את ה' בשמחה". חז"ל ציוונו "לעולם תהא דעתו של אדם מעורבת עם הבריות. רק בנצרות הנזירים היו הולכים להתבודד בהרים כדרך חיים. מקימים מנזר במדבר, מסתגרים במערה לכמה שנים, או הולכים למנזר שתקנים. מי שקורה את מזמורי תהלים רואה שדוד המלך לא היה מנותק מהחיים. הוא מבטא שם רגשות שונים - שמחה, אמונה, חברות, דבקות בה', יחד עם רגשות כגון עצב וצער. הוא חי חיים אנושיים מלאים, אבל תוך דבקות עצומה בה'. נכון, שלא כל בילוי עם החבר'ה רצוי ומותר. אם הבילוי הוא של שטות ורשעות, אם הבילוי בנוי על מעשים שליליים, על צחוקים על חבר או אדם אחר, אז ודאי זה פסול. אם הבילוי קשור לחוסר צניעות, כגון שחיה מעורבת או סרט לא צנוע, אז ברור שאנו מתרחקים מזה. אבל אם הבילוי הוא חיובי, אם הבילוי בנוי על שמחה פנימית תוך דיבוק חברים, בלי לפגוע במה שאסור, כגון טיול באופן המותר וכד', אז אדרבא ואדרבא. אינך צריכה להיות כל הזמן בכובד ראש. אינך צריכה להיות כל הזמן בחישובים וחששות. מותר לשמוח עם החברים או בלעדיהם, באופן טבעי ובריא. כל זה גם בלי לעבור על שום גבול שהוא, ואפילו בלי להתקרב אליו.
לשון הרע. זאת אכן משימה קשה. וחז"ל לימדונו "רובם בגזל, מיעוטם בעריות וכולם באבק לשון הרע" כלומר הרבה אנשים נכשלים בגזל. קצת אנשים נכשלים בעריות. אבל כמעט כולם נכשלים באבק לשון הרע. אז מה נאמר אנחנו? מה עלינו לעשות? ובכן עלינו להתאמץ עוד ועוד עד שנתגבר. "לא עליך המלאכה לגמור ולא אתה בן חורין להבטל ממנה". על האדם מוטלת החובה להשתדל ככל יכולתו. ללמוד על ערך שמירת הלשון, ללמוד את ההלכות, לדבר עם החברים ולנסות יחד להתגבש סביב השתדלות להמנע מלשון הרע, ושוב להתאמץ ולהתקדם צעד אחר צעד, עד שנצליח לאט ובמאמץ רבים לנצח.
בברכה
אפי קיציס

כתבות נוספות