שאל את הרב

הסברים ב"לכה דודי"

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 16/09/03 15:05 יט באלול התשסג

שאלה

לכבוד הרב שלום!

א. רציתי לשאול על הפירוש של המזמור לכה דודי בערב שבת. קודם כל בבית הראשון שכתוב "השמיענו אל המיוחד" מה הכוונה של המילה אל? to או god?

ב. דבר שני בבית השני מדובר על השבת ובשאר הבתים שאח"כ לא הבנתי אם מדובר על השבת או על כנסת ישראל כי כתוב דברים כמו "התעוררי מעפר קומי" וכאלה...

ג. חוצמזה לקוראים יש לשים לב ש"קרבה אל נפשי גאלה" הכוונה היא הגואל שלה (מפיק בה') ולא קרבה אל נפשי גאולה. כמו כן ב"נבנתה עיר על תילה" - התל שלה.

ד. בברכה שלפני תפילת 18 המילה גאל מנוקד בניקוד של פועל יעני זה בלשון עבר וזה נראה לי מוזר כי זה צריך להיות גואל לא? לכן רציתי לשאול אם אפשר לקרוא את זה במובן של משקל של שם כמו נגר, פחח, - גאל ואז זה יוצא גואל...

תודה רבה!

תשובה

בס"ד

הפיוט לכה דודי הוא שילוב של תפילה לאלוקים "לכה דודי" בכל הבית החורז. וגם פניה לעם ישראל כמו "התעוררי" בכל הבתים עצמם.

א. הכוונה לאלוקים.

ב. אכן רוב הבתים עוסקים בגאולת עם ישראל, כמו המשפט שהזכרת. וזהו עיקר הענין של "לכה דודי". וכיון שהשבת היא מעין עולם הבא, אנחנו מזכירים את השאיפה לגאולה בשעת קבלת שבת. מענין לענין באותו ענין הוא המאמר של חז"ל אילו ישמרו ישראל שתי שבתות - מיד נגאלין. ולכן מזכירים לנו את הענין הזה בערב שבת שנדע כיצד לקבל את השבת.

ג. שמנו לב - תודה.

ד. גאל אינו פועל, והסיבה שהמילה כתובה בלשון עבר היא שבברכה זו אנו מזכירים את הניסים שעשה ה' לנו בעבר.
לעומת הברכה השביעית בתפילת י"ח שבה אנחנו מדברים על גואל ישראל בהווה . וזו לא בקשה על הגאולה העתידה אלא על הצרות שבכל זמן. ואני אומרים "גואל ישראל" בכל רגע ורגע - אנא גאל אותנו. וראה רש"י
מגילה דף יז/ב שמסביר אל ברכה זו "ואף על גב דהאי גאולה לאו גאולה דגלות היא, אלא שיגאלנו מן הצרות הבאות עלינו תמיד, דהא ברכת קיבוץ ובנין ירושלים וצמח דוד יש לכל אחת ואחת ברכה לעצמה לבד מגאולה זו, אפילו הכי, כיון דשם גאולה עלה קבעוה בשביעית".

בהצלחה

כתבות נוספות