שאל את הרב

הטבלת כלים

חדשות כיפה הרב אלישע פיקסלר 20/12/03 15:53 כה בכסלו התשסד

שאלה

יש אצלינו ליד הישיבה חנות ועוד ליפני שידענו שאין תעודת כשרות אנחנו כמה ילדים קנינו שם נקניק בתוך לחמניה ואז אמרו לנו שאין שם תעודת כשרות ובעל החנות אמר שהוא לא מביא תעודת כשרות רק כי זה עולה הרבה כסף.

והנקניק עצמו כשר אני מכיר את החברה אבל השאלה היא אם הוא הטביל את המכונה שאיתה הוא חותך את הנקניק.

המוכר הוא לובש כיפה והוא לובש אותה רק כדי לצאת ידי חובה כי עובד שלו לא היה לו כיפה ליפני שהוא עבד אצלו ופיתאים אחרי שהוא התחיל לעבוא אצלו הוא התחיל לשים כיפה לכן אני אומר שהוא לא כל כך דתי והוא אמר לנו שהוא בעצמו הטביל את הכלים אז השאלה היא אם אנחנו יכולים להמשיך ליקנות שם??

אז אנחנו בינתים לא קונים שם אבל יש לי חבר שהוא עדיין קונה שם ואנחנו אומרים לו כל הזמן לא ליקנות זה לא כשר והוא כאילו לא שם לב אלינו אז מה לומר לילד והאם אנחנו יכולים להמשיך ליקנות שם???

תשובה

מתן
השלום והברכה

אכן ,מכונת חיתוך הנקניק צריכה טבילה, אך יש כאן ענין נוסף ,כללי יותר.
אומנם בעל החנות אומר שהכל כשר, ואכן הנקניק לדבריך מחברה כשרה, אך עדיין אין לקנות דברי מאכל מחנות שאין לה הכשר.
גם אם נאמין לבעל החנות (ולא תמיד ניתן להאמין לכל אחד, לצערנו) עדיין לא בטוח שהוא יודע את כל ההלכות, לא תמיד הוא מספיק לעשות הכל, ולפעמים הוא פותח את חנותו בשבת, כך שמסיבות אלה ועוד הרבה אחרות אין לקנות אוכל אלא במקום שיש הכשר. וכך היה המנהג בעם ישראל שהמטכרים אוכל לציבור גם אם הם יראי שמים, קבלו לכך הכשר.
גם מבחינה ציבורית יש לנו ענין שכמה שיותר בעלי חנויות יפנו לרבנות לקבל הכשר ואם הם ידעו שבגלל שאין הכשר לא קנו אצלם זה יכול לזרז אותם לשנות את החלטתם ולבקש תעודת כשרות מהרבנות ובכך תועילו גם לרבים אחרים.
ואת הנקניק ניתן בנתיים לקנות במקום אחר... (כדאי אולי לפנות להנהלת הישיבה בה אתה לומד ,להסביר להם על הבעיה שדווקא החנות הסמוכה לישיבה היאללא הכשא, דבר הגורם לכמה חבר'ה להכשל ושהם יעזרו בפתרון הדבר.
שא ברכה
אלישע פיקסלר.

כתבות נוספות