שאל את הרב

"האח הגדול" (מה רע בתכניות ריאליטי?)

חדשות כיפה חברים מקשיבים 26/12/09 23:44 ט בטבת התשע

שאלה

שלום!

אני מודה לכם על כל הטוב שאתם עושים למען עם ישראל.

נכנסתי לאחרונה להדרכה והתחזקה לי שאלה כבר הייתה בי ורציתי לשאול אתכם.

בטח שמעתם על התוכנית "האח הגדול". העונה הראשונה שלה, לא ראיתי כי ההורים שלי ממש התנגדו לזה, והייתה ממש המולה בארץ סביב זה. ואמת שראיתי קצת קטעים מהתוכנית ואת הפרק גמר גם.

ועכשיו עלתה העונה החדשה, ואח שלי הגדול שחזר בשאלה ראה את התוכנית ודיברתי איתו על זה שאני לא רוצה לראות את התוכנית- והוא שאל אותי למה, וידעתי בגדול לפי ההרגשה שזה דבר לא הכי חיובי אפילו שהוא ממש מעניין, ומילות גדולות כמו "מציצנות" וכאלה.

לאחרונה גם החניכים החדשים שלי זרקו שהם חשובים שהתוכנית מעניינת ושאין איתה בעיה.

החזרתי להם תשובה קצרה שאסור ולמה, וידעתי שאצתרך לדבר איתם על זה בהרחבה.

אני יודע שזה אסור, אבל אין לי הגדרה מדויקת ומבוססת למה.

הבקשה שלי- שתסבירו לי בצורה מפורטת שאוכל לבסס עליה ביטחון וגם להגיד אותה לאחרים- "למה אסור לראות האח הגדול?ובכלל תוכניות ראילטי כמו הישרדות (אבל עיקר השאלה על האח הגדול)

מקווה לתשובה בהקדם.

תודה רבה.

אסף

תשובה

שלום אסף היקר

האמת היא שברוך ה´ אני לא מכיר מקרוב את כל התכניות האלו, אבל מהתענינות כללית במה שקורה אני חושב שאני יכול להביע עמדה, ואשמח מאד אם הגולשים יעירו או יבהירו נקודות נוספות שלא עמדתי עליהן או שטעיתי בהן.

נתחיל בהלכה ה´יבשה´. כמו שאסור ללכת לים מעורב בגלל שאסור לראות מראות לא צנועים, כך גם לא רואים תכניות שהנוכחים בהם מלובשים באופן מינימלי. בטח לא כל תכנית הריאלטי הם כאלו, אבל אפשר להניח שהרוב הגדול. סוף סוף, עד כמה שזה עלוב להגיד את זה, זה מה שגורם לאנשים להסתכל על המסך ולראות את הפרסומות שמממנות את כל הדבר העלוב הזה.

מעבר להלכה היבשה, צריך לחשוב על כמה וכמה נקודות בסיסיות שנמצאות בתכניות האלו. אני בכונה מקצר, כי אני מניח שכל מי שאי פעם ראה איזה פרק, יכול בעצמו לכתוב אחרי כל סעיף שלי עוד עשרים שורות הסבר.

קודם כל, חוסר הצניעות לא מתבטא רק בלבוש של המשתתפים. חוסר הצניעות הוא בכל היסוד של התכניות האלו. מהות התכנית היא להציג את המציאות כמו שהיא (מכאן השם - ריאליטי), ואילו התורה מחנכת אותנו שלא על הכל צריך להסתכל ולא בהכל צריך להתבונן. בשולחן ערוך נפסק להלכה שלא להביט בצלחת של מישהו אחר כשהוא אוכל, (אורח חיים קע,ד) וזה חלק מנימוסים בסיסיים. תכניות הריאלטי באות לשבור את אותם מוסכמות בסייסיות, את אותה ´דרך ארץ´ שקדמה לתורה.

דבר שני, הרבה מהתכניות האלו, קשורות ל´הדחת´ משתתפים מפרק לפרק, ההדחה הזו היא ´חינוך´ מצוין לרכילות, ללשון הרע, לרמאויות, ובכלל ליחס מחפיר בין אדם לחבירו.

דבר שלישי ואולי הוא הכי חשוב. תכניות הריאלטי לא בודקות את הכישורים שלנו בתור בני אדם. הן בודקות את הכישורים שלנו בתור [חיות]. מחיות נדרשת ´הישרדות´, בחיות אפשר להסתכל כל היום בכלוב ולבחון את ההתנהגות שלהם. בני אדם מצטיינים בדברים אחרים לחלוטין. הם מצטיינים בתרבות, הם מצטיינים בעזרה לזולת. בני אדם מצטיינים בלעשות דברים [בסתר]. כשמשדרים תוכנית שכל מהותה, בדיקת בני אדם על פי היכולות הבהמיות שלהם - זו הדרדרות גדולה מאד.

היום עשרה בטבת, יום הקדיש הכללי. היום אנחנו זוכרים נוסף למצור על ירושלים את אימי השואה. האם בשביל זה עם ישראל שרד את השואה? בשביל לשבת ולצפות באנשים שמגיעים לרמה כל כך רדודה של קיום?

אז נכון שזה מאד מושך לצפות בזה, ומאד מאד מפתה, אבל מי שחושב רגע על מה הוא מסתכל, הוא יכול לשים לב שבהסתכלות שלו הוא ממש שותף למשהו מאד זול ורדוד.

ואני חושב שזה המסר המרכזי שאתה יכול לומר לאח שלך (מבלי להכנס לשאלה האם טוב להתווכח איתו או לא). אם מישהו חוזר בשאלה בגלל שהוא גילה איזה ערכים נפלאים בתרבות החילונית, אפשר להבין (לא מצדיק ח"ו אבל אפשר להבין). אבל בשביל זה לחזור בשאלה? זו האלטרנטיבה שהתרבות החילונית מציגה לחיים היהודים העשירים? יש הרבה שאומרים שחזרו בשאלה בגלל שרצו לעזוב את החברה הדתית ה´חשוכה´ ואילו הם רצו את ההשכלה ואת הנאורות. כיצד זה שאין תכנית ראליטי על הצטיינות תרבותית במוזיקה? הצטיינות בעזרה לזולת? הצטיינות בהשגים מדעיים? הלא התכניות האלו הם החשיכה האמיתית.

אני אסכם ואומר, שזה הכלל שצריך להנחות אותך מול התרבות החילונית (מלבד השאלות ההלכתיות, שהן כמובן חשובות ביותר) - האם היא מעודדת אותי להיות אדם יותר טוב? יהודי יותר טוב? אם התשובה היא לא - עדיף שתלך ותשחק כדורגל. (ואם בא לך - עוד יותר טוב ללמוד פרק תנ"ך)

ברכה והצלחה

טוביה
tsbias@Actcom.co.il

כתבות נוספות