שאל את הרב

אבקת חלב נכרי

חדשות כיפה הרב משה כ''ץ 10/01/04 18:00 טז בטבת התשסד

שאלה

שלום,

ברצוני לדעת מה ההבדל בין חלב נכרי לאבקת חלב נכרי, והאם מותר לאכול אבקת חלב נכרי.

תודה!

תשובה

שלום וברכה
אנא חברים יקרים יש כאן שאלות שחוזרות על עצמם מידי יום-לפני ששואלים את השאלה תבדקו אם השאלה הזאת נמצאת במאגר התשובות. יש שם עשרות אלפי תשובות.




הבאתי כאן כמה תשובות קודמות שכתבנו בענין הזה:דיני חלב ומוצריו מתחלקים לשלושה נושאים שונים עם חילוקי דינים ביניהם.
1. חלב נוכרי – הינו חלב שנחלב ע"י גוי בלא פיקוח ישראל. במקרה זה אנו חוששים שהגוי יכניס לחלב הפרה/עז/כבש חלב מבהמה טמאה שאסור לאוכלו מן התורה. בעיה זו אפשר לפתור ע"י השגחה בשעת החליבה ואז החלב כבר אינו נחשב חלב נוכרי אלא חלב ישראל.
חלק מן הפוסקים (כגון הרב משה פיינשטיין בשו"ת אגרות משה)האחרונים סוברים שהפיקוח הזה יכול להיעשות גם בדרך אחרת, ולכן לדעתם אם יש פיקוח ממשלתי (אפילו במדינה של גויים), כגון משרד הבריאות, האוסר להכניס מין חלב אחר לתוך חלב הפרה – הרי זה מספיק להכשיר את החלב, וחלב זה נקרא חלב חו"ל או חלב סתם.

2. חמאה – כלל בידינו שחלב של בהמה טמאה אינו מתגבן, ולכן מעיקר הדין חמאת גויים מותרת כיון שלא יתכן שהיא נעשתה מחלב טמא, כי אם כן הוא לא היה מתגבן.
השו"ע פוסק ש"אין מוחין לאנשי מקום שנוהגים בו היתר", ובימינו אנו ודאי אין להתיר סתם חמאת עכו"ם, כיוון שכיום מערבבים בה הרבה סוגי מרכיבים אחרים שחלקם מן החי או לא כשרים מסיבה אחרת, לכן חמאת עכו"ם מותרת רק אם יש הכשר מוסמך.

3. גבינה – למרות שאמרנו שחלב טמא אינו מתגבן ולכן גבינת עכו"ם לכאורה צריכה להיות מותרת, בכל אופן חז"ל גזרו על גבינת עכו"ם ואסרוה. הסיבה לכך היא שהגויים "מעמידים" (מגבנים) את הגבינה ע"י תוספת חומר מקריש העשוי מבהמה נבלה. זוהי גזירה גורפת שאפילו אם אנו יודעים שכל החומרים כשרים, הגבינה אסורה. הדרך היחידה להתיר גבינה היא ע"י כך שתיעשה בבעלות יהודית או ע"י יהודי, ויש מתירים כאשר יהודי משגיח על עשיית הגבינה למרות שהגבינה בבעלות גויים.

למעשה:
1. לכל מוצר ספציפי צריך לדון לגופו.
2. תנובה מאשרת רכיבים על בסיס חלב/אבקת חלב עכו"ם למוצרים בכשרות רגילה. בכשרות מהדרין של תנובה אין שימוש במרכיבים כאלו. אפשר לעיין באריכות באתר של תנובה.
3. כשרות ה- OU של אמריקה משתמשת בחלב עכו"ם במוצריה.
,
ולגבי השאלה השניה
סיבת אסור חלב גוי הינה חשש חלב טמא דהיינו שההלח בא מבהמה טמאה(חזיר,גמל, כלבה וכו'),ואין שום ענין איזה סוג גוי מדובר..ולכן אין בעיה שהגוי יחלוב את הפרה ,עזה או כבשה אלא שאנו חוששים שהגוי יערב בזה חלב טמא. לכן אם יש השגחה בזמן החליבה ההלב הינה מותר אף למהדרין,וזה נקרא חלב ישראל למרות שהפרה שייכת לגוי והגוי הוא זה שעשה את החליבה. וכמובן שהוא הדיו כאשר יהודי חולב.
בחו"ל יש בעיה כיון שהחלבה אינה מושגחת. למרות זאת פוםקים גדולים כמו הרב משה פיינשטיין זצ"ל כתבו שהיום אין חשש חלב גוי מכמה סיבות. למשל יש פקוח ממשלתי שהחלב יהיה חלב פרה בלבד, ויש קנס גדול על חברות המזייפות בענין הזה.וזה מכונה "סתם חלב".
לכן מותר לאכול סתם חלב ע"פ התרו של הרב פיינשטיין, ויש מחמירים לאכול חלב ישראל דווקא.

אם עוד נשאר לך משהוא לברר בענין הזה אשמח לעזור.











כתבות נוספות