להתכתב עם חילונים

שלום וברכה כבוד הרב!

בזמן האחרון יוצא לי ולעוד מישהו להתכתב עם חילונים, חברי תנועת "חופש", שיוצאים נגד כפיה דתית ובכלל דת ויהדות.

אנחנו מדברים ברוגע ובשלווה, אבל לפעמים זה גורם לזה שהם דווקא מתפרצים ורושמים דברים שגורמים לחילול ה'.

חילול ה' הוא כמובן בלעדינו שם, כל הזמן הם מוסיפים ידיעות ויוצאים נגד "כפייה דתית" ונגד זה שלא יתנו לפתוח חנות בשבת.

אנחנו מבחינתנו מדברים איתם על יהדות ודת, מה זה להיות יהודי, ערכי החילוניות הם ערכים רעים..זהות יהודית.. "קידוש ה'", אני מקווה.

אבל מכיוון שזה גורם לעיתים לחילול ה' ולהשגת המטרה ההפוכה השאלה שלנו היא האם להמשיך לדבר איתם?

או פשוט להפסיק לכתוב שם.

יש לציין שאחד האנשים משם חזר בתשובה (לא ידוע אם זה בגללנו או לא, סביר להניח שזה ממש לא בגללנו, אבל אם כן..אפילו נשמה יהודית אחת שחוזרת למקורה זה דבר ענק..)

אז להמשיך או לא?

רצינו לדעת אם מבחינה הלכתית רצוי להפסיק או להמשיך בכל אופן.

תודה רבה

ושנה טובה!!!! :) :) :)

תוכן התשובה:

שלום רב,
המשך ההתכתבות תלוי בכמה הבנה ואהבת ישראל זה מביא. התנצחות סתם אינה מועילה ואף מחמירה את המצב. למה שלא תנסו להגיע למצב שתשימו מראה מול פניהם, עד כמה הם לא לוחמי חופש , אלא, זוללי דתיים?
גם אם הם כותבים השמצות אין זה חילול ה' כי אין דברם אלא, כרוח טועה שאין לה משמעות בעולם.
לעצם העניין, יש יותר כפיה חילונים על הדתיים מאשר כפיה דתית. כמו כן, כל הבנה של ערך מבטלת את מושג הכפיה שבו.אשמח לדעת באיזה אתר מדובר, אולי גם אני אשתתף בהשבת האחים האובדים.

כל טוב,
חיים רטיג, ישיבת ההסדר "בינות"רעננה.

התשובה התקבלה מהרב חיים רטיג,
יד באלול התשסז
,
28 באוגוסט, 2007
לקריאה נוספת
21.04.2011

1. יישר כוח לרב (ישראל)

דווח על תגובה לא ראויה
18.05.2011

2. לא. דווקא אין דבר כזה (אייל סגל)

"כפייה חילונית". ואני אסביר: עולם חילוני, חופשי- ואידיאלי, לא יכפה לעולם על הדתי לחלל שבת. הוא גם לא יכפה על הדתי לאכול חזיר בפרהסיה. הוא גם לא יכפה על בעלי העסקים לפתוח חנויות לא כשרות, ולא יכפה עליך אמונה כזאת או אחרת.

לעומת זאת, כל עוד כל חילוני מחוייב בחתונה ע"פ חוקי ההלכה, כופים עליו לסגור עסקיו ביום כיפור, ולקבור את יקיריו בדרך מאוד מסויימת- כאן יש בעיה.
תגובת הרב
יש דוגמאות רבות לשלטון תרבותי חילוני ולחוסר סובלנות. דוגמהת מהשבוע, ברעננה מר"צ הודיעו כי ימעו מלקיים תפילה ברחובה של עיר (שנהוג מידי פעם על ידי בתי כנסת המשתתפים ביחד) אם תהיה הפרדה בין נשים לגברים. השתלטות על מוקדי כוח, חוסר יכולת להכיל מנהגים של האחר ועוד.כמובן לא כולם, אבל קיים ובגדול. מעבר לכך, גם לגבי קבורה וגם לגבי חתונה אין חיוב, יש פתרונות לציבור החילוני שאינו חפץ ברב. נכון כי חתונה יהודית נועדה למנוע פילוג בעם לשני עמים, כי ביום שלא יוכלו לבוא בקהל, יוצאו החילונים מהחברה, במיוחד שיש גידול עצום בציבור הדתי והחרדי וצימצום הציבור החילוני. לגבי סגירת עסקים, זה סביר מאוד לקבוע ימי חופש וזה יסוד סוציאלי ולאו דווקא דתי. כי אסור שאדם יהיה עבד לעסקיו, לכן סוגרים גם ביום שלישי אחר הצהריים לתת לסוחרים ובמיוחד לעובדיהם זמן להינפש. יש צדדים של כפיה בעולם היהודי, כי כל מסגרת מכילה בתוכה כפיה מסוימת, השאיפה היא לצמצם כמה שאפשר.

דווח על תגובה לא ראויה
03.06.2011

3. ומה לגבי האברכים שלא מתגייסים ולא עובדים - זאת לא כפייה? (מיגל)

כלומר, לא כופים עלינו (כולל דתיים לאומיים) לשמור ולפרנס אותם? זאת לא כפייה? כמה חרדים ממנים לימודים של חילוניים? כמה חרדים שומרים על חילוניים (באופן פיזי לא על טבעי)?
תגובת הרב
אפשר לשאול את אותה השאלה על קבוצות אחרות בחברה, ערבים שלא משרתים ופעמים רבות מעלימים מס, תושבי שכונות ועיירות פיתוח ועוד, אי אפשר לומר שהחרדים לא משלמים מס. אין כאן כפייה אלא חוסר שוויון מסוים. לגבי מימון לימודים, למרות שהדבר לא מורגש, האוניברסיטאות ממומנות בסכומי כסף אדירים, והסטודנטים לא מרגישים זאת.

דווח על תגובה לא ראויה
03.06.2011

4. הטעות היא דווקא שלך (משה)

הטעות היא דווקא שלך אדון רב.
כתבת שמר"צ מנעו תפילה באיזור ציבורי אם היא תתקיים בהפרדה של גברים ונשים וקראת לזה כפייה חילונית.
ואני שואל אותך, אתה רציני? לא ניראה לך אפילו לרגע שלהפקיע מאישה איזור מסויים במרחב הציבורי רק בגלל היותה אישה, זו כפייה דתית? האם אתם עד כדי כך אטומים?
כל עוד אתם עושים את זה בבית שלכם, שיהיה לכם בכיף, אבל למה ניראה לכם שנאפשר את השטויות האלה גם במרחב הציבורי?
תגובת הרב
אולי אתם חושבים שאין זכות לתרבות אחרת משלכם להתקיים?

דווח על תגובה לא ראויה
03.06.2011

5. המשך - הטעות היא דווקא שלך (משה)

"השתלטות על מוקדי כוח" - אתה יכול להיות קצת פחות ספציפי?
"גם לגבי קבורה וגם לגבי חתונה אין חיוב" - שקר וכזב. איך אני ככהן יכול להתחתן עם גרושה בארץ?! למה אני צריך לסוע לחו"ל בשביל להתחתן?!
"יש פתרונות לציבור החילוני שאינו חפץ ברב" - אתה מוכן לפרט?
"נכון כי חתונה יהודית נועדה[...]" - מה איכפת לי למה היא נועדה? זו עדיין כפייה.
"זה סביר מאוד לקבוע ימי חופש" - זה סביר מאוד שכל אחד יבחר לעצמו באיזה יום הוא רוצה לצאת לחופש. למה שאתה תכפה עליי באילו ימים אני אצא לחופש?
"כי כל מסגרת מכילה בתוכה כפיה מסוימת" - ברור אבל אצלכם זה עובר כל גבול
תגובת הרב
החיים בארץ מלאים חופש עד הפקרות וכל אחד יכול להינשא אזרחית, אני חייב להודות כי כדי לשמור על אחדות מסוימת חייבים לוותר ולא נורא אם אתה תוותר פעם.לא ברמה האישיתץ כמובן. יש לנו כאן מדינה יהוד´ית ולכן, מה המשמעות לשיטתך, או שאתה מהוסט ציונית, בכל מקרה אתה מיעוט. וגם המעביד כופה עליך מתי לצאת לחופש. דרך אגב הקביעה של יום המנוחה היא עניין סוציאלי וכלכלי כי מערכות לא יוכלו לתפקד בפיצול כוחות ואי אפשר לקבוע יום כרצונך.ובכל זאת תאמין לי ששלטון החילונים, בגל"ץ בבג"צ ועוד, גם הוא עובר כל גבול.

דווח על תגובה לא ראויה
04.06.2011

6. תגובה לתגובת הרב במס´ 2. (BluePrint)

- למנוע נתינת מרחב ציבורי למטרה שתגרום לנישול פלח אוכלוסיה מזכותו להמצא באותו מרחב ציבורי, איננה כפיה אלא בדיוק להפך; זו מניעת כפיה. (מניעה מציבור אחד להצר את צעדיו של ציבור אחר)
- כל עוד יום החופש לאנשים שהמדינה מגדירה כיהודים איננו נתון לבחירתו של האזרח, מדובר בכפיה. על אחת כמה וכמה כאשר האזרח מחוייב לקחת את יום החופש הזה ונקנס אם מנסה לשפר את מצבו הכלכלי בזמנו הפנוי.
- כל עוד המדינה מתנה הכרה בזוג כנשוי באישור של גוף דתי (או גוף מדיני שאיננו מדינת ישראל), מדובר בכפיה.
בינתיים, ´חתונה יהודית´ היא בין הגורמים הראשים לפילוג בעם.
תגובת הרב
שאהבתי את יכולת הניסוח הגבוהה שלך. עם זאת בודאי שיש כפייה עצומה בכל הנוגע לתרבות, לתקציבים, וקביעת נוסח החיים ברשות הציבורית. אין דבר כזה תפיסה חילונית אידיאלית כי כולנו בני אדם. מעבר לזה ברור שהצביון היהודי בארץ חשוב לרוב העם באחוזים גבוהים מאוד, ובמיוחד בנושאי ברית מילה חתונה וכדומה. כל הציונות מבוססת על הכרה כי אנחנו מדינה יהודית, וזה מחייב גם טכסים יהודיים ברשות הרבים. מעבר לכךשאני כאחד שעורך חתונות רבות לחילונים לא מרגיש כי זה מפלג, אלא נהפוכו,מחבר ומאחד.
אם אנחנו רוצים לבטל את זהותה היהודית של המדינה, אז אתה צודק, אבל אנחנו לא, לא בגלל זה הקמנו מדינה. לגבי יום החופש זו לא רק קביעה דתית זו קביעה סוציאלית כדי שלא כל אחד ישעבד עצמו לעבודתו בכל ימות השבוע, ואי אפשר לתת חופש של קביעת יום מנוחה לכל אחד, המעסיקים לא יסכימו, אז המעסיקים כופים יום חופש אחיד? אתה צריך להבדיל בין חופש לבין אנכיה, בעולם הפוסט מודרני לא תמיד שמים לב להבדל.

דווח על תגובה לא ראויה
כתבו תגובה

המשך באמצעות

שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון

יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

מבט ממושב תקומה צילום: רונית פרקש

מבט מהדרום: "כנראה שיש להם משהו נגד שבת ארגון"

קרא עוד