שאל את הרב

טלית שליח ציבור

הרב חנן שוקרון הרב חנן שוקרון 16/08/18 16:12 ה באלול התשעח

שאלה

שלום הרב,

האם צריך החזן להתעטף בטלית בתפילת מנחה וערבית? והא שליח ציבור מברך על הטלית שלובש?

תשובה

לשואל שלום,

כתוב בגמרא במסכת ראש השנה: "שנתעטף הקב"ה כשליח-ציבור, והראה לו למשה סדר תפילה" (של הזכרת י"ג מידות הרחמים). מהמילה 'נתעטף' יש מבינים שכל שליח ציבור צריך להתעטף בטלית בתפילה. (מגן אברהם סימן יח ס"ק ב בדברי הלבוש (תקפא, א)).

הנימוק המובא בפוסקים הוא "מפני כבוד ציבור", ככה זה מכובד יותר עבור השליח של הקהל.

הרב המבורגר בספרו 'מורשת אשכנז' כותב שזה היה המנהג מדורי דורות בארצות אשכנז שהש"ץ מתעטף. ואמנם, יש קהילות שלא נהגו כך.

הספרדים לא נהגו שהשליח צבור בדווקא יתעטף בציצית, אלא יהיה לבוש באופן מכובד ביחס לסטנדרט של הקהל. ויש מעטים שנהגו שאם החזן לבוש בחולצת שרוול קצר מאוד – יתעטף בציצית. (יחוה דעת חלק ד' סימן ח')

ועוד יש בספר ברכי יוסף (סי' יח אות א) שכתב פנים לזה ע"פ נגלה וע"פ נסתר, שאין להתעטף בטלית בלילה למעט יו"כ. ואולי מתכוון רק לעיטוף הראש, עיי"ש.

לסיכום: מנהגי הקהילות אינם אחידים בנושא וראוי לנהוג כמנהג המקום. כשאין מנהג: אשכנזי טוב שיתעטף. ספרדי לא.

לגבי ברכה, המשנה ברורה (יד,יא) סובר שמברכים:

"בטליתות של קהל כעין שלנו המצויות בבתי כנסיות צריך לברך עליו לכולי עלמא, אפילו כשלובשו רק לעבור לפני התיבה או לעלות לתורה, משום דטלית של קהל אדעתא דהכי קנוהו מתחלה שכל מי שלובש אותו שיהיה שלו".

וכן ראוי לנהוג. וטוב להתכוון שאתה מתעטף לשם לבישת הציצית ולא רק משום כבוד הציבור.

(על אף שיש חולקים עליו, לדוגמה בהליכות שלמה פ”ג סעיף י”ב).

כתבות נוספות