גוש קטיף וט' באב

בעקבות יום השנה לזכר גוש קטיף עלו בראשי מחשבות רבות, קודם כל על מה באמת כל אחד בוכה כשהוא נזכר ביום הגירוש? כלומר,ה' נותן לנו עונשים בעקבות עבירות שאנחנו עושים, אז אני חושב שלא על "חורבן גוש קטיף" צריך לבכות אלא על הסיבה שזה קרה, וגם על הקרע הגדול שנוצר בעמנו. על דברים כאלה צריך לבכות, האם אני צודק?. ועוד דבר, בתאריך ו' באב נערך בסניף מודיעין טקס לזכר גוש קטיף, ובו הוצגה הצגה שאחד השחקנים אמר שט' באב שהיה לפני הגירוש, הוקדש לתפילות כנגד הגירוש. ואני חושב שזוהי טועות איומה, כי יש לנו תשעה באב לא כדי שננצל את היום צום הזה כדי להתפלל על הצרות שלנו, אלא לבכות על החורבן שהיה, לזכור שביום הזה נחרב הבית, כן היו גם עוד ארועים, אבל היום הזה הוא בעיקר ובכלל רק לט' באב ולכן לא ראוי שנבקש רחמים על דברים אחרים, אם בית המקדש עדיין לא נבנה. מכיוון שהוא לא נבנה זה סימן שאנחנו עדיין כתמול שילשום ולא למדנו מעוונותינו, מצפה לתגובה שתאמר לי אם דברי נכונים או שיש תשובה אחרת. שנזכה לגאולה קרובה במהרה בימנו, אמן.

תודה נתנאל.

תוכן התשובה:

בעזה"י

שלום,

אתה צודק שחורבן מעיד על בעיה שורשית שנמצאת אצלינו, בנפש ובמעשים "כל דור שלא נברא בית המקדש בימיו- כאילו החריבו"
ועל אחת כמה וכמה הדור שלנו שבאמת יכול לבנות ממש את בית המקדש ורק חסר את האמונה והגבורה לעשות זאת...
ט' באב נועד לזכור גם את הגורמים לחורבן, את שנאת החינם, הלשון הרע, הפילוג בעם ושאר העבירות.
וגם לבכות את החורבן עצמו. את החסרון, את הגעגוע והכאב.

חורבן המקדש הוא כמו מותו של אדם קרוב.
כן, ראוי גם לפשפש במעשינו אך אנו כואבים גם את החורבן עצמו.

חורבן המקדש הוא השורש של החולשה וחוסר השלימות במציאות הלאומית שלנו.
בהעדר מקדש עם ישראל כולו זוהר פחות, קדוש פחות (לפחות כלפי חוץ) מאמין פחות- כתוצאה צרות גדולות ואחרות מתרגשות עלינו.
גלות, גלותיות, חוסר אמונה וחולשה לאומית.
חורבן גוש קטיף קשור קשר הדוק לרפיון הלאומי ולבינוניות המחשבתית שמסומלים על ידי העדר המקדש.

כאשר הלב איננו פועל כראוי, הדם לא זורם כראוי והאברים הרחוקים משותקים ומתים.
כאשר לב האומה מופקר ודומם, רשה להזרים חיים בכל שאר חלקי הארץ...

קשר הדוק יש לו לחורבן גוש קטיף עם חורבן המקדש.
הן מבחינת התאריך, הן מבחינת שנאת החינם שהביאה אותו עלינו והן מבחינה פנימית...

חורבן המקדש וירושלים- הוא חורבן הארץ כולה
בניית ירושלים (ובעזה"י בקרוב ממש) ביהמ"ק- הוא בניין הארץ כולה.
שנזכה לראות בבנין שניהם בקרוב ממש ב"ה.

ונזכה כולנו במהרה לאורו...

בברכה,
אור
צוות ישיבת צפת

התשובה התקבלה מצוות ישיבת צפת,
ט באב התשסו
,
03 באוגוסט, 2006
לקריאה נוספת
עוד אין תגובות, היו הראשונים להגיב!
כתבו תגובה

המשך באמצעות

שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון

יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

ארכיון צילום: דוברות הקרן למורשת הכותל המערבי

הכותל הוחרג מהנחיות ההתקהלות: יותרו תפילות של עשרה איש במקום

קרא עוד