שאל את הרב

אבולוציה ויהדות - האם יש ביניהם סתירה?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 18/05/03 09:25 טז באייר התשסג

שאלה

האם ניתן להצדיק את תורת האבולוציה לפי היהדות? האם זה מתיישב איכשהו?

תשובה

שלום לך,
ליהדות אין שום בעיה עם תורת האבולוציה (ולא עם שום תיאוריה מדעית אחרת).
להיפך, יש במקורות היהדות, בעיקר השייכים לתורת הסוד, אמירות על כך שתורת ההתפתחות מאד מתאימה לרזי תורה (כך כותב הרב קוק בספר "אורות הקודש").
אנסה להסביר את הדברים בקצרה ואם יש צורך נוכל להרחיב בהמשך.

התורה פותחת בקביעה שאלוקים ברא את השמים והארץ.
זו הקביעה היסודית שהיא הבסיס לתורה כולה.
המשמעות שלה היא שהעולם הזה אינו תוצר של איזו התפוצצות מקרית חסרת משמעות בשבילי החלל, אלא שיש מישהו שברא אותו וממילא יש לו ערך וייעוד. ממילא ברור שלכל פרט בעולם הזה יש משמעות, והוא נוצר בצורה מכוונת לצורך הגשמת המטרה האלוהית שבגללה נברא.
זה הבסיס לכל.

השאלה 'איך' בדיוק ברא אלוקים את העולם, היא שאלה מִשְנִית, פחות חשובה, שיכולות להיות עליה תשובות שונות.
באופן תיאורטי אלוקים יכול לברוא את העולם ברגע אחד מהתחלה ועד הסוף (הוא אפילו לא זקוק לשישה ימים בשביל זה...), ובאותה מידה הוא יכול לברוא אותו בתהליך התפתחות שיארך מליארדי שנים.
הוא הרי כל יכול. הוא לא מוגבל בשום דרך ובשום אמצעי.

ואם תשאל, הרי בתורה כתוב שהעולם נברא בשישה ימים, ולא מוזכר שום דבר על תהליך אבולוציוני של מליוני שנים?
התשובה לכך היא שכבר אמרו חז"ל ש"מעשה בראשית" הוא בכלל 'סתרי תורה'. טעות היא להתעקש להבין את הדברים כפשוטם בצורה הכי שטחית שלהם, כמו שלמדנו בגן הילדים. התורה איננה ספר מדע ולא מתפקידה לספק לנו ידיעות פיזיקליות, ביולוגיות או ארכיאולוגיות. לכן לא כל כך חשוב לתורה איך בדיוק נברא העולם, ומה היתה צורת התהליך – בבת אחת, או בהתפתחות הדרגתית. מה שמעניין אותה הוא שזהו עולם נברא – כלומר, עולם בעל משמעות, ערך ומטרה. השאר לא רלוונטי לנושא של התורה.

ואתן דוגמא להמחשת העניין.
קביעה: שלמה המלך בנה את בית המקדש הראשון.
זו קביעה נכונה, האין זאת? כך הרי מסופר בתנ"ך בספר מלכים.
אך בתוך המילים הקצרות האלו מקופלת עבודה אדירה של אלפי אנשים במשך כמה שנים.
מדובר בתכנון של אדריכלים, בעבודה מאומצת של אלפי פועלים, סבלים, אומנים מסוגים שונים. עבודה המורכבת משלבים רבים, בהיקפים עצומים.
אך עדיין את כל זה יכול התנ"ך להכניס במילים הקצרות "שלמה המלך בנה את בית המקדש הראשון", כיוון שזה מה שחשוב לו, וזו תהיה אמירה נכונה.
באותה מידה בדיוק התורה קובעת "בראשית ברא אלוקים את השמים ואת הארץ", שזו הקביעה הרלוונטית לעניינה של התורה. אך ייתכן שבפועל הבריאה הזו התרחשה בתהליך אבולוציוני במשך מליוני שנים וכללה אלפי שלבים ותהליכים.

אינני אומר שבטוח שזו היתה הדרך בה אלוקים ברא את העולם.
אני רק אומר שאם זה יוכח מבחינה מדעית, אין לתורה שום בעיה עם זה.
דרך ההתפתחות ההדרגתית היא אחת מרבבבות אין סוף הדרכים שבהם פועל הקב"ה בעולם, וכמובן שיש דרכים נוספות.
יש להעיר שמבחינה מוסרית יש משהו מעודד בצורה הסתכלות כזו על המציאות, כשאנו מגלים שיש בה מימד של התפתחות, התקדמות והשתכללות. זה נותן מקום להסתכלות אופטימית על המציאות המתקדמת לקראת השלמתה.

אלו הדברים בקצרה. אני מניח שהם יהיו חדשים לחלק מן הקוראים הרגילים לגישות השוללות לחלוטין את תורת האבולוציה ורואים אותה כסותרת את תורת ישראל. הגישה שהבאתי מבוססת על דברים שכתב הרב קוק (איגרות א', איג' צא' ו-קלד') וניתן להשתמש בגישה הזו לפיתרון בעיות רבות של "דת ומדע", "גיל העולם" וכדו'. יש תירוצים אחרים, כאמור, אך לדעתי זו הגישה הנכונה והבריאה ביותר. אם תרצו נוכל להרחיב עוד.
כל טוב
יוני, חברים מקשיבים

כתבות נוספות