"בהונות קוף" ו"עכברוש": מפעל טסלה בקליפורניה מסבך את אילון מאסק

לא נח לרגע: אחרי שבאוקטובר האחרון שילמה החברה 137 מיליון דולר לעובד בגין התעמרות גזענית, טסלה של אילון מאסק מסתבכת שוב ונתבעת על גזענות עובדים במקום

חדשות כיפה חדשות כיפה 10/02/22 17:05 ט באדר א'

"בהונות קוף" ו"עכברוש": מפעל טסלה בקליפורניה מסבך את אילון מאסק
צילום: shutterstock

חברת המכוניות החשמליות טסלה בראשותו של המיליארדר אילון מאסק שוב נקלעת לצרות. אתמול (ד') הגישה חברת DFEH לזכויות אדם לתעסוקה ודיור הוגנים בקליפורניה, תביעה כנגד החברה בגין "הפרדה גזעית במקום העבודה". כך על פי הדיווח באתר the verge .

לפי כתב האישום, המעשים התרחשו לכאורה בחברה מגוון רחב של התנהגויות מפלות ומטרידות במפעל פרמונט של החברה. על פי התלונות בתיק נטען שעובדים, מנהלים וממונים, משתמשים לעתים קרובות בהשמצות גזעניות, כולל ביטויים כמו "בהונות קוף" ו"עכברוש", כמו כן אזורים במפעל שבהם שכנו עובדים שחורים ואפרו-אמריקאים רבים, כונו "תחנת הקופים".

עובדים שחורים נענשו בתדירות גבוהה יותר

המתלוננים טוענים כי מנהלים ומפקחים היו "משתתפים פעילים ו/או עדים להערות גזעניות אלו". כמו כן, גרפיטי גזעני שנכתבו באזורים שונים במפעל לא הוסרו, גרפיטי שכלל ביטויים כמו "כל הקופים עובדים בחוץ", המאשימים טוענים כי הגרפיטי הזה "נשמר במשך חודשים".

לפי הטענות, כל חלוקת העבודה והעונשים נעשו על בסיס גזעני, כאשר עובדים שחורים קיבלו את המשרות התובעניות ביותר במפעל, תוך אמירה שהם "מתאימים יותר" לעבודה כזו.

העובדים השחורים במפעל טוענים שהם נענשו בתדירות גבוהה יותר על עבירות קלות במקום העבודה, מאשר עמיתים שאינם שחורים, וכי לעתים קרובות יותר נדחה להם הקידום. כתוצאה מכך, הם יוצגו בחסר בהנהלת טסלה.  דו"ח גיוון משנת 2020 של טסלה אמר שכ-10% מעובדי החברה הם שחורים אך רק 4% בדרג הניהולי שלה.

נזכיר כי זו לא הפעם הראשונה שטסלה מסתבכת בכאלה סוגיות, בעבר נתבעה החברה על הטרדה גזעית ואפליה במפעל שלה בפרמונט. באוקטובר 2021, שופט פסק לעובד לשעבר פיצויים בסך 137 מיליון דולר לאחר שדיווח על סביבת עבודה עוינת שבה שמע "כינויים גזעניים יומיומיים" בהם נאמר לו "לחזור לאפריקה" על ידי עמיתים.

בפוסט שהקדים את התביעה החדשה מ-DFEH, הגיבה טסלה כי היא "מתנגדת נחרצות לכל צורות האפליה והטרדה ויש לה צוות ייעודי ליחסי עובדים שמגיב וחוקר את כל התלונות".

החברה גם העלתה את מעמדה כ"יצרנית הרכב האחרונה שנותרה בקליפורניה" בפוסט, ואמרה שחקירות קודמות של DFEH לא מצאו ראיות להתנהגות בלתי הולמת במפעל. "עם זאת, בתקופה שבה משרות ייצור עוזבות את קליפורניה, ה-DFEH החליטה לתבוע את טסלה במקום לעבוד איתנו בצורה קונסטרוקטיבית", אמרה החברה. "זה גם לא הוגן וגם לא פרודוקטיבי, במיוחד בגלל שההאשמות מתמקדות באירועים מלפני שנים".

 

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן