כך תבחרו מזוזה כשרה לבית

אין בית בישראל שלא מציב בפתח ביתו מזוזה, סימן היכר לעם היהודי. אז איך יודעים מה לבחור? איזה קלף ואיזה בית מזוזה? ומה עוד כדאי לקחת בחשבון?

חדשות כיפה תוכן שיווקי 04/05/22 15:53 ג באייר התשפב

כך תבחרו מזוזה כשרה לבית
מזוזה , צילום: shutterstock

בוחרים מזוזה לבית

כדי לזהות את ביתו של יהודי מספיק להתבונן במשקוף ולהבחין בבית המזוזה התלוי עליו המכיל את קלף המזוזה שיש בפנים. המזוזה היא חלק בלתי נפרד מהמסורת היהודית. בימינו ניתן למצוא מזוזות בפתחי בתים רבים. בין אם מדובר בדתיים יותר ובין אם במסורתיים, כל אחד מעוניין במזוזה שתשמור על ביתו. ולכן חשוב לבחור מזוזה כשרה לבית, ולהקדיש מחשבה רבה לבחירת המזוזה המתאימה ביותר עבורכם. 

מהו מקור מצוות המזוזה?

מקור המצווה מצוין פעמיים בספר דברים. שם מצווים בני ישראל על "וכתבתם על מזוזות ביתך ובשעריך" (ספר דברים, פרק ו', ו'-ט' וכן פרק י"א, י"ח-כ"א). המצווה נועדה להזכיר לכל יהודי את האמונה באל אחד, שהוא אחראי על התגמול ועל העונש. האדם צריך לזכור זאת ברגע שהוא יוצא מהבית ונכנס אליו. 

המזוזה מורכבת משני חלקים – קלף ובית. הקלף הוא עיקר המזוזה ועליו כתובות פרשיות "שמע ישראל" ו"והיה אם שמוע" הלקוחות מספר דברים. הפרשיות מופיעות בכתב סת"ם והן נכתבות על ידי סופר סת"ם. 

כיצד לבחור מזוזה כשרה לבית 

כאשר נכנסים לבית חדש, אחד הדברים הראשונים שיש לבצע הוא בחירת מזוזה כשרה לבית. למעשה, לא מקובל שיהיה בית ללא מזוזה, ועל כן חשוב לבחור את המזוזה במהירות. קיימים כמה דברים משמעותיים שיש להביא בחשבון כאשר בוחרים מזוזה:

  1. מהי מזוזה כשרה – חשוב ללכת עד הסוף מבחינת קביעת מזוזה, ולכן יש צורך לבחור במזוזה כשרה. המזוזה נחשבת לכשרה רק אם היא נכתבה לפי ההלכה. רבים נוטים לחשוב שהבית החיצוני הוא בעצם המזוזה, כאשר עיקר המזוזה הוא הקלף. המזוזה נחשבת לכשרה אם הפרשיות כתובות על גבי הקלף, ללא טעויות או אותיות חתוכות כשכל האותיות כתובות נכונה על יד סופר סת"ם שהוסמך לתפקידו. סופר סת"ם מכוון בליבו שהמזוזה תהיה כשרה וגם עושה לה הגהה. 
  2. התקנת המזוזה זהה לכולם – חובת ההתקנה של המזוזה זהה לגברים ונשים כאחד, כך שכולם יכולים להתקין אותה. בעת ההתקנה יש צורך לברך את ברכת המזוזה. 
  3. מיקום המזוזה – את המזוזה מתקינים על גבי המשקוף הימני (צד ימין של זה הנכנס לחדר) בגובה של השליש העליון מהפתח. חשוב להתקין את המזוזה לא רק בכניסה לבית, אלא גם בכל חדר מגורים (ללא שירותים ואמבטיה). 
  4. לשמור על הקלף – גם קלף לבית המזוזה צריך לשמור עליו כדי שלא יישחק. על מנת להגן על קלף המזוזה בצורה הטובה ביותר, חשוב לעטוף אותו בניילון, בייחוד אם אתם בוחרים להתקין את הקלף ללא המזוזה עצמה. 
  5. בוחרים בית למזוזה – בית מזוזה יפה נחשב להידור מצווה וטוב להקפיד בו. מומלץ לבחור בית למזוזה אשר יגן על הקלף מפני פגעי מזג האוויר. נוסף על כך, ישנם בתים יפהפיים וכל מי שמעוניין להתהדר במצווה, יכול להזמין בית למזוזה בעיצוב מיוחד. בדרך זו יהיה לכם בית יפהפה בכניסה לבית. 
  6. יש הבדלים בין העדות – מבחינת הכתב שבו נכתב הקלף קיימים שינויים בין אשכנזים לספרדים. המזוזה של האשכנזים נכתבת בכתב "בית יוסף", בעוד שאצל הספרדים היא נכתבת בכתב "וואליש". החסידים הקפידו לכתוב את המזוזה בכתב האר"י. אמנם סוג הכתב אינו מעכב את המצווה, אך כדאי לדבוק במה שנהוג בבית אבא.
  7. מתאימים את המזוזה לקלף – קלף המזוזה נחלק לגדלים שונים. החל מגודל קטן מאוד של 8 סנטימטרים, לאחר מכן מגיע קלף של 10 סנטימטרים, קלף של 12 סנטימטרים וישנם גם קלפים המגיעים לגודל של 20 סנטימטרים. אם כן, כאשר קונים בית למזוזה חשוב לבדוק היטב את גודל הקלף, על מנת שהקלף יתאים לבית בדיוק. 

מה עוד כדאי להביא בחשבון כאשר בוחרים מזוזה?

אז זהו, בחרתם לכם את המזוזה המתאימה ביותר. כעת, חשוב לשמור עליה. ישנם כמה דברים משמעותיים נוספים שכדאי לדעת על המזוזה. ראית, אנו יודעים כבר שיש צורך לקבוע את המזוזה בפתח הכניסה לבית וכן בחדרים הפנימיים, אבל מה עושים אם ישנו פתח אחד המחבר בין שני חדרים? ובכן, במקרה זה בודקים איזה צד ימני מבין החדרים הוא הגדול והחשוב יותר ומתקינים בו את המזוזה. כמו כן, אחת לכמה זמן מומלץ לבצע בדיקה של הקלף על מנת לוודא שהמזוזה כשרה. שלישית, הזכרנו את הבתים השונים למזוזות וכמה כדאי וחשוב להתהדר בבית טוב ואיכותי למזוזות. קיימים כמה סוגים של בתים המגיעים בעיצובים שונים לבחירתכם:

  • בית מפלסטיק שקוף – אם אתם מעוניינים ללכת על עיצוב נקי, תוכלו לבחור בבית מפלסטיק שקוף. בית כזה אינו עולה הרבה מצד אחד, ומצד שני מאפשר לכם לשמור על המזוזה שלכם מכל משמר. 
  • בית מפלסטיק בעיצוב "ירושלים – בית זה משודרג יותר ומגיע בעיצוב ירושלמי, למי שאוהב את העיצוב הייחודי זה יכול להיות פתרון מושלם. 
  • בית מזוזה מאלומיניום כסף – מי שמעוניין לשמור טוב יותר על המזוזה שלו ולקבל בתמורה בית מועצב, נקי ואסתטי, בית מזוזה העשוי מאלומינים הוא הבחירה הנכונה. 
  • בית מזוזה דמוי אבן לבנה – אם רוצים להיכנס לאווירה של ירושלים, בית מזוזה המעוצב כאבן לבנה הוא ללא ספק בית ייחודי.
  • בית מזוזה מאלומיניום צבוע – זהו בית העשוי מאלומיניום שיש לו עיצוב מיוחד. הוא מגיע בפסים צבועים מיוחדים בכחול או באפור לבחירתכם. 

מתחתנים? מזל טוב! קבלו את המדריך השלם

הנה מגיע הרגע שבו אתם מודיעים לכולם שאתם מתחתנים בשעה טובה. לפני שאתם עושים זאת, קבלו את המידע שכל זוג שמתחתן צריך לדעת.

דבר ראשון, בחודשים שקודמים לחתונה אתם נחשבים למאורסים בעצם. זוהי תקופה מרגשת שבה כולם מאחלים לכם מזל טוב ושמחים בשמחתכם. אבל עוד לפני האירוסין, הורי החתן והכלה נפגשים כדי להכיר ולדבר ביניהם, על מנת להתכונן לחייהם המשותפים של בני הזוג.

לאחר מכן, מגיעים האירוסין עצמם. למעשה מדובר במסיבת אירוסין שאליה מוזמנים בעיקר בני המשפחה והאנשים הקרובים על מנת לדון בחתונה הקרבה, לחגוג עם קצת אוכל ושתייה ולהרגיש קרובים יותר לבני הזוג.

בחלק מהעדות נהוג לקיים את טקס החינה הכולל ריקודים ושירים, ולאחר מכן מגיעה החתונה המרגשת. כאשר בני הזוג בונים את ביתם המשותף, הם צריכים לדאוג לנוחות הבית שלהם. אחד הדברים הראשונים שכדאי לעשות הוא לבחור את המזוזה הכשרה והמתאימה ביותר. כדי להתחיל חיים חדשים ברוח טובה, מומלץ לבחור גם בבית מעוצב ומהודר שיתאים למשקוף של הבית החדש.